3.914 lest ·
21 svar
4k lest
21 svar
Kjøpe alt mtar selv til bygget??
Side 1 av 2
Skal bygge et hus til høsten er det tenkt.
Har fått inn noen tilbud.
De ligger ganske nær hverandre i pris.
Vurderer om jeg skal lete rundt etter priser på mtrl som er billigere enn de som er i tilbudene.
Det må jo være ganske mye penger å tjene på å lete rundt litt.
Snekkerne som har levert tilbudene har i prinsippet regnet på å kjøpe alt mtrl i ett og samme byggvarehus.
Snekkerne har vel ganske god rabatt på tømmervirke iof., men den delen tar de vel selv kan jeg tenke meg?
Hvordan skal man gjøre??
Mvh
Har fått inn noen tilbud.
De ligger ganske nær hverandre i pris.
Vurderer om jeg skal lete rundt etter priser på mtrl som er billigere enn de som er i tilbudene.
Det må jo være ganske mye penger å tjene på å lete rundt litt.
Snekkerne som har levert tilbudene har i prinsippet regnet på å kjøpe alt mtrl i ett og samme byggvarehus.
Snekkerne har vel ganske god rabatt på tømmervirke iof., men den delen tar de vel selv kan jeg tenke meg?
Hvordan skal man gjøre??
Mvh
Gå til en byggevarehandel og forhandle deg til en rabatt, rundt 10-20% skal nok ikke være noe problem, avtale med dem at ubrukte materialer kan returneres. Da slipper du å telle all din tid og kan kjøpe inn materialer for å holde i gang byggingen.
Skal du bygge noe selv er dette det enkleste, skal snekkerne gjøre alt så er jeg ikke hundre, det er deres tid som er det dyreste og da kan det være lettere å la dem håndtere logistikken. Tror ikke snekkere tjener spesielt mye på treverk, men kan ta feil.
Skal du bygge noe selv er dette det enkleste, skal snekkerne gjøre alt så er jeg ikke hundre, det er deres tid som er det dyreste og da kan det være lettere å la dem håndtere logistikken. Tror ikke snekkere tjener spesielt mye på treverk, men kan ta feil.
Kutymet i bransjen er vel at byggmesteren legger på 10-15% på materialkostnaden som blir deres fortjeneste. Bruker som oftest å redegjøres åpent for kunden. Risikoen er stor for at den kunden som velger å kjøpe materialet selv likevel må betale det som byggmesteren taper i materialfortjeneste, men da som utvidet arbeidstid eller tilsvarende kostnad.
Disse påslagene føles jo iblant ganske så tatt ut av luften. Hvorfor ikke bare en ren timelønn pluss den faktiske materialkostnaden?? Jeg vet at det motiveres med "at man gjør så" i mange bransjer, men kan ikke la være å ergre meg over det. At det bare dreier seg om 10% er en sjeldenhet.
Påslagene er ikke tatt ut av luften. I de fleste tilfellene er det en del av inntektene til selskapet. Om de ikke kommer til å få selge materiale til deg må du regne med høyere timepris, så om du bestemmer deg for å kjøpe selv, kommer ikke nåværende tilbud til å gjelde, og du må starte om fra begynnelsen med den biten, og arbeidstiden vil bli dyrere, samt at noen av dem kanskje ikke engang er interessert i å ta jobben da de kanskje tjener alt på materialsalg, så regn med det også.
Om du skal handle selv må du være helt sikker på at du kjøper riktige ting i god kvalitet samt riktige mengder. Husk også at feilaktige ting er noe du selv må ordne med å bytte ut eller få erstatning for, og det kan koste både tid og penger.
Det finnes en del tråder som behandler dette med påslag inngående, noen av dem er mer seriøse enn andre der det bare krangles. Forstå at salg av materiale etter egen prisliste er en del av prosessen. Om du får handle billigere enn håndverkernes priser til deg, så bra, handle selv, men om du må betale like mye eller mer som privatperson hos grossist, så la håndverkeren handle. Selskapets innkjøpspriser er egentlig ikke noe du som enkeltkunde har noe med, din pris er etter selskapets prisliste, akkurat som i hvilken som helst butikk du handler i, på samme måte som at du kan få en type mengderabatt på ICA, kan du få rabatter på håndverkerens prisliste, men du går vel ikke til ICA-forhandlerne og krever å få handle på deres grossistpriser?
Å drive selskap som håndverker innebærer å forsyne kunder med både arbeidskraft og materiale, det vil si at man driver med både tjenester og salg, og så har man jo krav fra myndigheter om å være profittdrivende også.
Om du skal handle selv må du være helt sikker på at du kjøper riktige ting i god kvalitet samt riktige mengder. Husk også at feilaktige ting er noe du selv må ordne med å bytte ut eller få erstatning for, og det kan koste både tid og penger.
Det finnes en del tråder som behandler dette med påslag inngående, noen av dem er mer seriøse enn andre der det bare krangles. Forstå at salg av materiale etter egen prisliste er en del av prosessen. Om du får handle billigere enn håndverkernes priser til deg, så bra, handle selv, men om du må betale like mye eller mer som privatperson hos grossist, så la håndverkeren handle. Selskapets innkjøpspriser er egentlig ikke noe du som enkeltkunde har noe med, din pris er etter selskapets prisliste, akkurat som i hvilken som helst butikk du handler i, på samme måte som at du kan få en type mengderabatt på ICA, kan du få rabatter på håndverkerens prisliste, men du går vel ikke til ICA-forhandlerne og krever å få handle på deres grossistpriser?
Å drive selskap som håndverker innebærer å forsyne kunder med både arbeidskraft og materiale, det vil si at man driver med både tjenester og salg, og så har man jo krav fra myndigheter om å være profittdrivende også.
Sist redigert:
Sukk. Jeg skrev jo at jeg vet "at man gjør så". Hva som enn legges fram som argument på den måten, der man vilkårlig gjør påslag på materialet eller "i så fall må øke timebetalingen" gjør at man bare irriterer seg enda mer på hele tankesettet. Siden emnet har blitt tatt opp i andre tråder ser jeg ingen mening i å fortsette her.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
Å holde håndverkerne med riktig materiale til rett tid og mengde er nesten som en fulltidsjobb... Har gjort dette til vår utbygging og det gjelder å hele tiden få vite hva som er på gang som det neste...
Men det handler ikke om "at man gjør så", det handler ikke om "vilkårlige påslag". Det handler om bedrifter som skal tjene penger for å kunne betale lønninger og andre utgifter samt gå i pluss, akkurat som ALLE bedrifter ønsker å gjøre. Spør hvilken som helst person som driver bedrift som selger tjenester og/eller varer, du får samme svar, egne prislister basert på et visst prosentvis påslag på innkjøpspris.oskis 123 skrev:Sukk. Jeg skrev jo at jeg vet "at man gjør så". Hva som enn legges fram som argument på den måten, der man vilkårlig legger påslag på materiell eller "i så fall må øke timelønnen" gjør at man bare irriterer seg enda mer på hele tankegangen. Ettersom emnet har blitt tatt opp i andre tråder ser jeg ingen mening i å fortsette her.
Stemmer, det viktigste er at bygget flyter, selv om materialer er rene penger så er tid og ferdigstillelse viktigere.petersson79 skrev:
Om jeg skulle stikke ut haken, påstår jeg at som privatperson kan man maksimalt spare 150.000 på disse fakturaene i et bygg ved å kjøpe materialet selv, men da må man vurdere hvor mye egentid, prat med håndverkere m.m som ikke synes kommer på andre regninger.
Ang. prispåslag så har dette blitt diskutert med stengte tråder som følge, men GG har i prinsippet rett selv om hans innlegg skal leses som hvordan bedriftslederen ser på det.
Medlem
· västra götaland
· 1 017 innlegg
Så må man kanskje tenke på hvordan det blir hvis man har tatt hjem feil/for lite materiale med ventende håndverkere som følge.
Jeg er helt enig i ditt resonnering om at man som bedriftsleder er interessert i å tjene penger. Det er vel modellen med mer eller mindre store påslag som får TS til å i det hele tatt fundere på om det lønner seg å skaffe materialet selv med alt eventuelt trøbbel som det naturligvis også innebærer.Glufsglufs skrev:Men det handler ikke om "at man gjør så", det handler ikke om "vilkårlige påslag". Det handler om bedrifter som skal tjene penger for å kunne betale lønninger og andre utgifter samt gå i overskudd, akkurat som ALLE bedrifter er ute etter å gjøre.
Spør hvilken som helst person som driver bedrift som selger tjenester og/eller varer, du får samme svar, egne prislister basert på en viss prosent påslag på innkjøpspris.
Det føles ganske unødvendig å gi seg inn i diskusjonen om påslagene som har blitt behandlet i utallige tråder, men forbrukerne liker tydeligvis ikke opplegget med store påslag (nå snakker vi ikke 10 % på håndverkerens innkjøpspris, noe jeg synes er helt OK) fordi det gjør det vanskelig å få et bilde av den virkelige timekostnaden for en håndverker. Håndverkere har utallige ganger bekreftet det ved at de ikke kan ta den virkelige arbeidskostnaden på timelønnen for da blir de for dyre, og forbrukeren velger noen med en billigere timepris fordi forbrukeren ikke forstår det ekstra timepåslaget som betales via materialpåslaget. Tydeligvis er det en skjult kostnad for de fleste, og det er vel de også oskis 123 irriterer seg over.
Så må man vel si at utallige håndverkere virker misfornøyd med modellen som finnes i dag og gjerne skulle ønske å komme vekk fra den fordi det ville gagne både kundene og håndverkerne. Derfor føles det litt unødvendig at noen krampaktig forsøker å forsvare opplegget hver gang det tas opp i en eller annen form når det ikke i utgangspunktet bunner i at en håndverker ikke skal få betalt, men at det er selve betalingsmodellen som ikke verdsettes av mange kunder.
Jeg er helt enig. Skal du kjøpe alt materiale til et bygge så krever det en enorm kunnskap og mye tid for at det skal fungere, men du kan absolutt velge å kjøpe visse ting selv og spare penger.SBH skrev:
Da vi bygde nytt så sparte vi 5000:- ved å kjøpe kjøkkenvasken gjennom sigro i stedet for kjøkkenprodusenten. Vi så på en peis og det ville koste ca 10 000:- mer å installere den når huset ble bygget enn å la et firma komme inn i etterkant for å rive, fikse og installere, så det ble ingen peis da.
Jeg tror absolutt at det går å tjene enkle penger på visse deler om man er oppmerksom, men å skaffe alt materiale selv krever nok sin mann
Jeg antar at du mener typ, "Er virket dritt så blir det dritt", kjenner noen som kjører på denne måten, men de fleste håndverkere jeg kjenner ville være veldig tydelige med å påpeke problemer med materialet og deretter overlate beslutningen til bestilleren om å gå videre.SBH skrev: