Hei,

Jeg har søkt om byggetillatelse og nå vil kommunen ha en k-tegning. Jeg har originaltegninger og vurderer om de kan brukes for å løse denne delen enkelt...

Det jeg lurer på er om jeg kan bruke det eksisterende i bildet og endre teksten. Jeg skal avveksle med 90x90 GL30 sidepillar og 90x270 GL30c bjelke.

Jeg antar at det som står under "nedre regel" skal være igjen og "øvre regel" skal erstattes med min bjelke (90x270)? Deretter endrer jeg regel til 90x90 GL30. Men hva menes med skjøteregel? er det kottling? da bør den vel heller ikke være med tenker jeg.

Hva sier proffene? Er det i det hele tatt denne tegningen man mener med konstruksjonstegning?

• Konstruksjonstegning med detaljerte beskrivelser av bærende vegg, øvre og nedre regel, samt støttebjelker. Tekstbokser beskriver målinger og materialer.
Du ser ut til å ha hatt noen som har beregnet en bjelkedimensjon, i det arbeidet inngår det jo normalt en tegning.

Du kan lage en egen tegning, men tegn av den gamle i stedet. Det må jo også fremgå hvordan lastene fra søylene føres ned i etasjen under.

Hei,

jeg har ikke hatt noen som har beregnet det da jeg vil ha samme dimensjoner som jeg har i en åpning som ble bygget i 1989... Den er mye større og lengre så belastningen er ingen problem.

Skal lastene fremgå på en konstruksjonstegning? For de har ikke bedt om noen annen type dokument. Det eneste de vil ha er en konstruksjonstegning.

Nei lastene må ikke fremgå.

Huset er en form for elementbygge. Skjøtestolpene brukes for å forbinde elementer i høyden. De har ingen plass i en tegning over en bjelkeavveksling.

En K-tegning (som alle tegninger) må ha en sammenheng. Det må finnes en plantegning som forklarer hvor K-tegningen hører hjemme. Hvis du utformer K-tegningen som et vertikalsnitt, er det hensiktsmessig å vise også fortsettelsen nedover slik at det framgår hvordan limtrepilarenes laster føres ned til grunnen.

Jeg synes dette er en jobb for fagfolk, selv om det ikke er så vanskelig. Risikoen finnes ellers at BN begynner å krangle.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.