Hei,

Profesjonell firma skal fjerne eternittplater (asbest) i kjelleren. Disse platene er satt opp før innervegger ble reist, med andre ord løper de over innerveggene. Jeg må nå bestemme om disse innerveggene midlertidig skal rives opp til for å kunne fjerne eternittplatene helt, eller om jeg skal nøye meg med å la den siste biten males med støvbindende maling.

1. For det førstnevnte alternativet, er det så enkelt at de innervegger som på konstruksjonstegningen er plattvegger (antar at det innebærer ikke-bærende) kan rives mens teglveggene ikke kan rives? Eller kreves en beregning av bæreevne av en bygningsingeniør?
  2. Noen innspill på valget fjerne hele eternittplaten eller bruke bindende maling på restbitene?

Plantegning av kjeller som viser veggtyper: 20 cm sementhålsten, 1.6 tegl i kalkbruk, og plattvegg. Viser romoppsett og mål.

Plattvegg pleier å bety at veggene er laget av plater i lettbetong. Av tegningen fremgår dimensjonene og retningen på bjelkene i bjelkelaget som finnes ovenfor. De er med sikkerhet ikke bærende.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.