Hei! Jeg skal bygge en maskinhall med målene 27x15 meter og vil unngå støttemur eller annen støtte for takstolene som innskrenker plassen i hallen.
Hvordan konstruerer man disse takstolene med den lange spennvidden som kreves. Bygget skjer i Norrbotten så det skal tåle en del snø. Takhellingen/utseendet spiller ingen større rolle.
Har eget virke så jeg vil gjerne bygge dem selv. Mistenker at hvis jeg skulle bestille de ferdige så ville de koste en formue.

Takk på forhånd!

Du skal bruke en takstolkonstruksjon som kalles "fagverktakstol"

15m er ganske langt!
Jeg har laget takstoler selv som er 8m brede, og det går helt utmerket med kjøpte plater og ankerskrue/spiker, men jeg ville nok ikke turt å bygge 15m brede selv. Platene som fabrikken presser på plass er bedre, og en fabrikklaget takstol har perfekt passform samt er typegodkjente og produsert under produksjonskontroll fra statens prøvningsanstalt.
/CC

• Takstol i fackverkskonstruktion, markert som "større fackverkstakstol", viser trekantede strukturer brukt for å støtte tak med stor spenning.
Hei! Takk for svarene!

Jeg ville anbefale en stålkonstruksjon. Enklere å sette opp. Noen ganger finner man brukte konstruksjoner på annonse som kan være prisgunstige. Dessuten vet jeg om en som har en stålkonstruksjon liggende, blir ca 18x25m. Fine fagverksbjelker uten dragbånd (åpent opp i møne innvendig). Men det koster jo...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.