Jeg tenkte å bygge en ganske høy (2,5 meter) grind ca 120 cm bred med to dører. Er litt usikker på konstruksjon, dimensjoner og slikt.

Til venstre har jeg bod og til høyre har jeg nyplantet hekk (thuja). Åpningen/grinden blir ca 1.2m, så jeg tenkte to "dørblad".

Den blir høy, det er fotballbane et stykke borte så den fungerer også som innsynsbeskyttelse.

Rett ved siden av hekken (høyre side av åpningen på bildet) tenkte jeg å støpe en søyle og sette en 95*95 ca 2.7 m høy stolpe som høyre døren sitter i. En "overligger" 95*22 derfra som går til boden slik at stolpen ikke svaier i sidelengs.

Dørbladene blir 0.6 m brede og 2.5 m høye. Jeg tenkte å bygge rammen i 28*45 (lekt), se skissen. På den skrur jeg deretter ytterpanel enkelfals loddrett, prøver å finne ca 12mm tykk panel for at det ikke skal bli for tungt. Kanskje at ytterste loddrette (den som hengslene sitter i) skal være 45*45 for stabiliteten?

Jeg lekte med tanken om å sette lekt loddrett i stedet for panel, men den må settes med bare 2-3 mm mellomrom for innsynets skyld. Dels blir det dobbelt så tungt sammenlignet med panel, og dels kanskje at 2-3 mm sprekker vil begynne å "fløye" når det blåser.

Tips om hengsler, "pinner ned i bakken" for å holde dørene stille etc. mottas også med takk!
Skisse av en to-dørs port med rammer i 28x45 mm lekter, 250 cm høy, med diagonalstøtter og hengsler vist på hver side. Skisse av høy grind med to dører mellom en svart bygning og en nylig plantet thujahekk, ved siden av tre og tregjerde. Svart friggebod til venstre, brunt gjerde på midten med grønne busker bak. Foran er det små tuja-planter og en plen. Svart friggebod ved siden av et gjerde, med grønne busker og trær i bakgrunnen. Gressplen foran.

TiborK TiborK skrev:
Jeg tenkte å bygge en ganske høy (2,5 meter) grind ca 120 cm bred med to dører. Er litt usikker på konstruksjon, dimensjoner og sånt.

Til venstre har jeg bod og til høyre har jeg nysatt hekk (thuja). Åpningen/grinden blir ca 1.2m, så jeg tenkte to "dørblader".

Den blir høy, det finnes fotballbane et stykke unna så den fungerer også som innsynsvern.

Rett ved siden av hekken (høyre side av åpningen i bildet) tenkte jeg å støpe en stolpe og sette 95*95 ca 2.7 m høy stolpe som høyre dør henger i. En "overligger" 95*22 derfra som går til boden slik at stolpen ikke svaier i sidelengs.

Dørbladene blir 0.6 m brede og 2.5 m høye. Jeg tenkte å bygge rammen i 28*45 (lekt), se skissen. På den skrur jeg sen ytterpanel enfas loddrett, prøver å finne ca 12mm tykk panel for at det ikke skal bli for tungt. Kanskje at ytterste loddrette (den som hengslene sitter i) skal være 45*45 for stabilitetens skyld?

Jeg lekte med tanken å sette lekt loddrett i stedet for panel, men den må settes med bare 2-3 mm mellomrom for innsiktens skyld. Dels blir det dobbelt så tungt sammenlignet med panel og dels kanskje at 2-3 mm sprekker blir å "hyle" når det blåser.

Tips på hengsler, "pinner ned i bakken" for å få dørene stille etc mottatt også takknemlig!
[bilde] [bilde] [bilde] [bilde]
Ser vel bra ut synes jeg.
Se bare til å bruke hengsler for utendørs bruk, gjerne rustfrie. Og absolutt ikke el-forsinket.

V Vadvadetjagsa skrev:
Ser vel bra ut synes jeg.
Se bare til å bruke hengsler for utendørs bruk, gjerne rustfrie. Og absolutt ikke elgalvaniserte.
Takk! Og godt tips om hengsler, det hadde jeg ikke tenkt på!

• Liker
Vadvadetjagsa
  • Laddar…
Finnes det et bilde av sluttresultatet? Vi skal bygge noe lignende.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.