Jeg bor i et femtitallshus der grunnkonstruksjonen er 2,5 m høye murer for første etasje og en trekonstruksjon for andre etasje. Første etasje er helt over bakkenivå, og grunnmuren er nylig drenert. Gulvet i første etasje er i dag bygd i henhold til: gruslag, ca 5 cm betongplate, trelekter med mineral- eller steinull 10-15 cm (litt varierende), gulvspån/tregulv, parkett. Under parketten ligger det for det meste et linoleumsbelegg som holder den dårlige lukten borte. På noen steder ligger det en trinnlyddempende plastmatte under parketten. Ja, som dere ser, en dårlig konstruksjon med organisk materiale direkte mot betongplaten.

Min tanke er å legge inn vannbåren gulvvarme i hele første etasje, men jeg vet ikke helt hvilken konstruksjon jeg skal bruke. Min tanke har vært å legge celleplast oppå den eksisterende platen, så mye som jeg får plass til (ca 10 cm), og deretter støpe en femcentimeters plate oppå isolasjonen med inngjutte varmerør. Ville dette være en fuktsikker konstruksjon?

Jeg har i helgen pigget opp det helt uisolerte gulvet i vaskerommet, og har nå fått en liten tanke om jeg ikke burde pigge opp hele gulvet for å få plass til ytterligere isolasjon. Dog er min tanke fortsatt å bygge opp gulvet uten luftspalte i henhold til: gruslag, (eventuell eksisterende plate), celleplast, betongplate med varmerør, parkett eller fliser.

Forutsetninger ellers: Murene er ikke etterisolert. Vinduer har vi tenkt å bytte fra dagens originaler til moderne med bedre varmeegenskaper. Huset står i Stockholm.

Er min tenkte konstruksjon ok?

Takk, interessant! Nå har vi ikke kjeller, men første etasje er over bakken. Men prinsippet blir kanskje det samme? Jeg står nå og vipper mellom å renovere fort, dvs legge isolasjon på den eksisterende platen og så støpe, eller å pigge opp og gjøre om etter alle kunstens regler. Og svaret burde vel være selvsagt...

Mitt problem er at begge inngangene til huset er i første etasje, det blir i prinsippet umulig å bo der mens jobben gjøres.

Et annet spørsmål er om jeg skal bytte stammer eller ikke? Det er et vanskelig prosjekt siden de eksisterende stammene går under gulv jeg ikke har tenkt å pigge opp: platen der panen står samt et nyrenovert gjestetoalett. Nja, det blir nok til å bytte de stammene som kommer i dagen og koble til støpejernsrørene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.