Jeg holder på å renovere en eierleilighet fra slutten av 50-tallet. Jeg har latt pigge opp baderomsgulvet, og også en del av kjøkkengulvet for å bytte avløpsrørene. Nå før tilbakefylling vurderer jeg hvilke materialer jeg skal bruke. Konstruksjonen ser ut som følger:
Nederst er det støpt armert betong (etasjeskiller), den har jeg ikke trengt å pigge i, så den er intakt. Oppå dette ligger det ca 10 cm av noe som ser ut som pussmørtel, eller en sement/sand-blanding som kanskje til og med er løsere. Det var lett å pigge i, og når man har pigget bort en klump, er den ganske lett å bryte i mindre biter. Det er i denne blandingen at avløpsrørene ligger (under delen av rørene ligger litt nedsenket i betongen, men kunne fjernes uten pigging).
Oppå ligger det på kjøkkenet et tynnere (ca 2 cm) lag av noe som ser ut som betong, lagt som en stor plate, med pappavstand mot veggene - kanskje for å håndtere varmerelasjoner. På badet ligger det i stedet en bitumenmatte, oppå hvilket fliser er lagt i et tykt lag sement eller lim.
Når jeg nå skal fylle opp gulvene igjen så vil jeg gjerne at det blir så likt som mulig, spesielt med tanke på de 10 cm mørtel som ligger på betongen. Jeg ønsker at de nye rørene havner i et materiale som gjør at eventuelle fremtidige frilegninger av rørene går like smidig som det gikk nå. Det vil si, jeg vil ikke bruke en hard betong, men noe materiale som fungerer godt til å bygge opp ca 10 cm, og som man kan legge et lag tynn betong eller flytsparkel over før man legger gulvbelegget.
Jeg håper at det finnes noen på dette ypperlige forumet som har erfaringer med denne typen gulvkonstruksjon og som kan gi litt tips på gode materialer som jeg skal bruke.
Jeg vedlegger et bilde fra badet som viser betongplaten, laget av mørtel og bitumenmatten. Kanskje kan gi litt ytterligere info.
takk for tipset. Jeg gikk inn og sjekket beskrivelser om EPSCement. Og det virker jo som en moderne variant å bygge opp et lag oppå betongen. Dessuten så ser det ut til å gi litt ekstra trinnisolasjon og det setter kanskje naboen under pris på. Skal lese litt mer - men det virker som sagt lovende.
Jeg har sjekket med både styret og forvalter, de har godkjent arbeidet, men de hadde ingen informasjon om material. De hadde heller ingen konstruksjonstegninger som kunne gi noen informasjon, og henviste til bygningsetaten. Og der har jeg hentet ut det som fantes, men heller ikke der fantes det noen info. Det var derfor jeg tenkte at noen her hadde erfaring med denne typen konstruksjon og visste hva man skal bruke. MVH Håkan
Hei igjen,
Jeg har googlet videre i hvordan man før bygde opp gulv på betongbjelkelag, men ikke funnet noen skikkelig god info. Tipset med EPSCement virker bra, men samtidig er jeg litt usikker på om det har de samme egenskapene som det eksisterende fyllstoffet.
Et mulig alternativ fant jeg hos weber, noe som heter dolomitknust. Uppbyggnad med Weber dolomitkross (se.weber) weber dolomitkross 3-5mm (se.weber)
Ifølge beskrivelsen kan det brukes "for oppbygging av gulvkonstruksjoner i hovedsak våtrom eller andre mindre rom". Det høres jo akkurat ut som det jeg er ute etter. Det som ser ut til å skille seg er at det ikke herder sammen som den mørtellignende fyllingen som ligger der i dag.