Hei
Trenger litt råd angående konstruksjonen på en vegg. Starter utenfra og går innover.

Trefasade
Luftspalte
Asfaltboard
Isolasjon, isover,
Vindtett
OSB-plate
Gips
Tapet

Veggen er oppført med 12 cm regel.

Trengs det ytterligere fuktsperre? Hva tror dere om konstruksjonen, går det an å gjøre det slik?
 
Ola78
Gjør den sånn her istedenfor utenfra og inn
Trefasade
Luftspalte 28*70 gjerne skråfasad
Vindtett papir istedenfor asfaltplate, går raskere
Isolering
Ingen vindtett papir mot den varme siden, skal være plast så det blir tett,
ellers kan varm inneluft kondensere i veggen med mugg som følge.
OSB-plate, rupanel eller lignende.
Gips
Tapet.
 
og jeg ser gjerne en utskifting av vindsperren mot en moderne vindsperre i stedet.
Puster i én retning og er tett i den andre.

Asfan har fordelen av å stabilisere konstruksjonen før innvendig gips kommer dit.
 
Ola78
mats_o løsninger er ikke feil heller, mine var som sagt forslag og asfan er ikke vanskelig å bearbeide. mats_o, når du mener moderne vindduk er det f.eks Isover Vario Duplex du tenker på da? Har du brukt det og funker det bra? Er vel kanskje vel så bra løsning i gamle hus kan jeg tenke meg der det kan være vanskelig å få det 100% tett.
 
tror det :)
Jeg har bare prøvd parocs variant da jeg bygde mitt varmtlager etter tips fra en bekjent som er ex snekker. (han ordnet dessuten en hyggelig pris)
Det jeg ser som den store fordelen er dels vekten, en 25X2.70 rull veier jo ikke mye mer enn en enkelt asfaskive.
Dels hastigheten man får opp den med. Enten fester man med pappspiker (det var det jeg gjorde) eller med en kraftigere stiftepistol.
Bare feste i toppen på konstruksjonen og så går man og ruller ut veggen. Jeg valgte å gå i samme høyde som bjelkelaget så jeg kunne på den måten rulle bygget rundt.
Vipps så var veggene værbestandige.

Ulempen er jo hvis man skal bygge noe som man ikke skal sette plater på innsiden på. F.eks. et kaldt lager. Duken stabiliserer jo ikke i det hele tatt på samme vis som f.eks. asfa, så hvis man ikke setter plater på innsiden ville jeg valgt asfa, men ellers synes jeg at dukene er vel verdt å vurdere.
 
Jeg satte vindduk på garasjen i fjor, går veldig lett om man er to, en som ruller ut duken og en som fester. Jeg brukte en el-drevet stiftepistol og kommer aldri til å bruke papp, asfaboard etc etter å ha prøvd duken. Husker ikke fabrikatet, men den var grønn/hvit og holdt isoleringen tørr under en regnskur som ingen hadde regnet med heller.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.