Jeg har tidligere i forumet spurt om hva følgende materiale kunne være.
Se det første bildet nedenfor!
Jeg mistenkte at det brune, som er viklet med ståltråd rundt en gammel vannledning, kunne være asbest. Fikk til svar her på forumet at nei, det var det med største sannsynlighet ikke asbest.
Noen nevnte kuhår eller lignende.
Har googlet kuhårsisolasjon, men finner typ ingenting som ligner på det jeg har rundt mitt rør.

Nå har jeg derimot, dessverre, funnet følgende bilde på nettet.
Se bilde nummer to.
Bildet kommer fra en asbestsaneringsfirmas hjemmeside.
Det brune materialet er asbest. Les teksten rett under bildet.
Også dette materialet, akkurat som mitt, er viklet med ståltråd.
Om bildet ikke får brukes i dette forumet, pga opphavsrett osv, så tar jeg selvfølgelig straks bort dette.
Bare si fra om jeg har gjort noe galt når jeg la det ved her, i innlegget mitt.

Jeg ble selvfølgelig meget forvirret..
Synes at materialet som jeg har og dette er utrolig like.
Kanskje er det altså asbest som jeg har rundt røret tross alt?!

Om det er noen som har sett et lignende materiale, som kanskje har analysert dette,
som vet forskjellen på kuhår eller annet ufarlig kontra asbestviklingen som beskrives ved bilde nummer to, så ville jeg takknemlig tatt imot informasjon.
Kan man se forskjell? Hvordan i så fall?
Eller finnes det ikke en gang typ kuhår som brukes som isolasjon rundt rør?
Kanskje var det bare noen tidligere som rett og slett fant på noe, uten å selv vite.
Hva vet jeg.

Jeg har spurt masse om asbest i forumene, jeg vet, men akkurat dette ble jeg oppriktig bekymret for nå når jeg fant dette bildet.. Derfor spør jeg igjen.
Håper på overbærenhet og gode råd!

Brunt materiale surret med ståltråd rundt et gammelt vannrør, mulig asbest eller nøtthår, spørsmål om materialtype på diskusjonsforum.

Brunt material med asbest omgitt av metalltråd rundt et rør, med hvit isolasjon delvis fjernet for å avsløre innpakningen.

står jo i teksten at asbestlindan er innenfor isolasjonen, + den hvite fargen inneholder asbest!

isolasjonen er sannsynligvis nøttehårsfiltmatte i begge bildene?

Jeg oppfattet det som at det brune er selve lindan.
Kanskje forsto jeg feil.
Men hva/hvor er ellers lindan?

Føles som om det brune ble kalt asbestlinda, er jo lindet rundt røret dessuten,
med ståltråden rundt.

Men du mener altså at det er det hvite som man ser under det brune, som er noen form for linda?
Trodde det hvite innerst er selve røret.

Nei KnockOnWood, kanskje synes du at jeg er en riktig nøtt, men selv er jeg ikke redd for kokosnøtter. :)

Det siste bildet synes også jeg ligner kokosfibre, men det jeg har rundt røret er ikke like stritt.
Har hatt en kokosfibermatte som dørmatte, så i det tilfellet vet jeg faktisk hva jeg snakker om.
Det som er rundt mitt rør er ikke fullt like stritt og ikke heller like "kompakt" som bilde 2 ser ut, og som kokosfiber er.
Mitt kan man typ enkelt rive løs biter av, løsner veldig lett.

Og forresten, det finnes vel brun asbest? Er jo en farligere type enn den hvite dessuten.
Om jeg husker riktig.

Forstår ikke hva folk mener når de skriver om nøtthårsfiltmatte.
Har ikke funnet noe om det på nettet, mer enn finmatter som brukes i hjemmet.

Om det skulle finnes asbest et sted der under malingen så er det fullstendig ufarlig så lenge du ikke river i det.

Selv OM du skulle rive opp det så er det ufarlig for dej, det er bare ved ekstremt lang (mange år) yrkesmässig håndtering som asbest kan ha negative helseeffekter.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Det står jo faktisk i klartekst at asbestlindan sitter innenfor isoleringen (som er brun) således er asbestlindan hvit på bildet, og det brune er ikke asbest.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Gamle rør hadde noen ganger den hvite innpakningen om noen mm, og den sitter fast mot røret og er ofte asbest. Den brune filten er det som vanligvis kalles nøtthårsfilt/matte og er ufarlig. Ytterst kan bortsett fra papir finnes gasbind, bomullsbandasje med ulike bindemasser der noen også inneholder asbest.

Å bruke asbest rett igjennom som isolasjon er meget uvanlig i boliger, det hører hjemme ved høye temperaturer som damprør industrielt på skip osv.

Er du bekymret, ta litt av filten og prøv med en tenner, det er enkelt og da kan du utelukke asbest. Det må være vanskelig å stadig bekymre seg over noe så relativt ubetydelig som du og noen andre gjør her i diverse tråder.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Takk for svar alle! Settes pris på!

Synes dere altså at det brune på bildet mitt og bilde nummer 2 ser ut til å være samme materiale.
Jeg er litt tvilende.
Bild to ser mer "kompakt" og stritt ut.
Mitt brune materiale er mer "løst", faller lett fra hverandre om man tar i det.
Ekstremt enkelt å rive av en bit, holder liksom ikke sammen så bra.
Kanskje er bilde 2 kokosfiber og mitt noe annet.
Uvesentlig egentlig, jeg er fornøyd bare det ikke er asbest.

Forresten, er det noen her som har en lenke til bilde på eldre nöthårsfilt/-matte?
Og/eller info om hvordan og til hva man brukte dette materialet før i tiden.
Skulle vært interessant å se et bilde og lese litt, men har selv ikke lykkes med å finne noen bra informasjon på nettet.

Ønsker alle en fin høstdag. Solen skinner! :)

"tospråklige" i min kommentar oven ble feil, skulle stå "to".. :)

Stina71 skrev:
Tycker ni alltså att det bruna på min bild och bild nummer 2 ser ut att vara samma material.
Jag är lite tveksam.
Men varför i hela friden sitter du och jämför strukturer på suddiga bilder?!

Läs innantill! Det står ju att asbesten sitter innanför den bruna isoleringen.

Hen vil jo virkelig finne asbest åpenbart.

Hei Stina, om du kjemper på så kan det være en viss risiko for at du finner asbest i rørisoleringen under ditt porøse "nøttehår" hadde lignende rundt et par gamle rør jeg også, nå visste jeg at det var lin i mitt tilfelle men det ser likt ut det du har. Linet eller i visse tilfeller nøttehår har gode egenskaper, det er at det holder bort kondensen samt at det ikke "råtner" kan for så vidt være noe annet naturfibermateriale. Tippar sterkt på lin!
Isolering-fluffy materiale av ukjent opprinnelse
linda-som det høres, en linda likt en kraftigere gasbind om man skader foten, for eksempel! :)

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Takk til dere som gir meg konstruktive svar!

Pagno, jeg vet ikke om det finnes en linda under min brune isolering.
Hvis det er tilfelle, kan jeg la den sitte igjen eller bør jeg fjerne den?
Lot du din linda sitte igjen under det som var lin, i ditt tilfelle, eller fjernet du linda?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.