hva kan det komme av om man har kondens på utsiden av dampsperren? altså ikke mot isolasjonen men mot rommet. kan nevnes at jeg ikke har noen varme i gang og er rundt 0 grader ute. blir dog varmt av lamper osv.
Er skikkelig bekymret for fukt, har jeg vært under hele byggeprosessen og kanskje overreagerer på små ting, men det føles bedre å spørre enn å gruble.

Ingen ekspert på fukt. Men trolig vis er din vegg(plasten) kald, og når du slå på dine lamper og luften der inne varmes opp noe så kondenserer fukten i luften på den fortsatt kalde plasten.
Bør vel være omtrent som kondensen som dannes på vinduet på badet når man har dusjet.

Det er altså et nybygg?

Da er det normalt med fukt, det kalles byggfukt, og at den kondenserer mot ytterveggen, som er den kaldeste overflaten ser jeg som helt normalt. Alt treverk trenger å tørke ut, også betongplaten (om du har slik).

Jeg ville absolutt satt inn en byggvifte for å få opp varmen inne til minst +10°C og ordnet noen slags ventilasjon.

Jo er et nybygg, kondensen er nå mot innsiden av huset. Hadde tenkt så snart jeg blir ferdig med siste isoleringen i mønet å slå på gulvvarmen og kjøre avfukter før jeg taper igjen plasten. Jo, jeg har betongplate. Sjekket for moro skyld treverket med fuktmåler i uka, og den viste 12% i prinsippet overalt.

Det er kanskje betongplaten som står for det meste av fuktigheten da.
Hvor gammel er platen?

platen støpte jeg for ganske nøyaktig 2 år siden.

Hvor tykk er isolasjonen på andre siden av dampsperren? Kald dampsperre danner gjerne kondens allerede ved moderat relativ fuktighet.

Bobbarebygg skrev:
platen støpte jeg for ganske nøyaktig 2 år siden.
Oj, det er til å jobbe langsiktig :)

Men den har kanskje ikke vært tildekket, men utsatt for vær og vind? Da tørker den nok ikke ut noe særlig.

Jo men da gjør jeg akkurat alt selv :) og dessuten en heltidsjobb som jeg egentlig ikke har tid med
Har bare hatt den dekket med presenning, begynte å bygge huset nå i sommer

isolde: Har satt 50mm vestkystplate og 145mm isolasjon så plast

Det er nok at du varmer opp rommet og ventilerer så vil fuktigheten forsvinne.

Lignende problemer kan oppstå i ikke oppvarmede bygninger vinterstid, f.eks. sommerhytter, hvis man har plastet dem inn.

Ja det er nok sikkert som du sier når jeg begynner å tenke etter :) skal forsøke å isolere bort det siste i mønet, så smelle i gang litt varme i gulvet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.