Hei Jeg fikk hjelp med å sette gipsplater i taket av venner. Vi brukte kortlinger og satte gipsplatene langs med spikerslaget med cc30. De satte gipsplatene med kryss jeg hevdet at man ikke skulle det men de stod på sitt :( Og det ble som de ville. Hva gjøre? Det er et stort tak og jeg vil ikke ha sprekker.

• Liker
tcx
  • Laddar…
Det er vel "bare" å presse inn sparkel ordentlig i glipene. Mulig at det blir bedre med gipsfiller. Og deretter sparkle med papirremse som vanlig. Obs. ikke glassfiberremse.

• Liker
Rick.
  • Laddar…
Hva betyr at man setter gipsplater med kryss?

• Liker
kjellinge
  • Laddar…
Johanox1 Johanox1 skrev:
Hva betyr at man setter gipsplater med kors?
At de ikke satte platene med forskyvning som man skal.

• Liker
kjellinge
  • Laddar…
H
General skarv er vel annet ord

• Liker
Simon Traktor og 3 andre
  • Laddar…
Bytt venner!
De skal jo ikke få bestemme hvordan du vil ha det i ditt hus. ;-)

• Liker
fremax og 1 annen
  • Laddar…
Ingen problem å sette de kryss, var til og med anbefalt å gjøre det for en stund siden og da kunne man ha 60cc på glesen i tørre rom Instruksjonsdiagrammer for korrekt overlapping av gipsplater på vegger og tak med tekstforklaringer.

• Trist
  • Liker
Totte_48 og 1 annen
  • Laddar…
Finnes ikke noe annet å gjøre for å unngå sprekker i taket, det gjelder også der generalskjøter ikke er. Microlit i taket og deretter male, 99 % garanti for ingen sprekker. et sted i taket.

Ö Örbybygg skrev:
Ingen problem å sette de kors, var tom anbefaling å gjøre så for en tid siden og da kunne man ha 60cc på glesen i tørre rom[bilde]
Men i ditt bilde står det jo "aldri i kors".

• Haha
LoweW og 1 annen
  • Laddar…
Sånn sitter det i garasjen min som forrige eier har bygd, det er ganske riktig sprekker i skjøtene.
..Noe som ikke gjør meg noe i garasjen, hadde vel ikke vært like fornøyd om det var i stuen.

• Liker
Jonny L
  • Laddar…
Jeg oppfattet kanskje feil, presisering: det er ok å ikke sette langs med glesen (å krysse gles/gips), men det er ikke ok å sette kors på gipsen ifølge bildet Instruksjon om å unngå å legge gipsplater i kryss; bildet viser feilmelding med "Aldri i kors" og "FEIL!!" på en illustrasjon av gipsplate montering.

• Haha
Hallerudsbo
  • Laddar…
Sett opp et gipslag til, med forskjøvede skjøter, så får du best mulige forutsetninger for et sprekkfritt og fint tak i mange år. Be vennene dine om hjelp så lærer alle!

• Liker
Lelle Eskil og 2 andre
  • Laddar…
Sett en tynn takplate så bygger du bare noen mm nedover og så slipper du å sparkle og male.

På neste prosjekt lager du tegninger på forhånd.

• Liker
Annaet og 1 annen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det er vel "bare" å presse inn sparkel ordentlig i glipene. Mulig at det blir bedre med gipsfiller. Og deretter sparkle med papirremse som vanlig. Obs. ikke glassfiberremse.
Hvorfor papirremse og ikke glassfiberremse?

Glassfiber brukes ikke lenger da det ikke har samme egenskaper som papp, papp er mye mer stabilt men litt mer jobb muligens.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.