Regnvannet fra mitt altantak renner ut via et nedløpsrør på plenen. Noen meter fra den utkastet har jeg et nedløpsrør som går direkte til avløpssystemet. Jeg skulle ønske å trekke et rør fra altanens nedløpsrør til det "ekte" avløpet.

Jeg ville blitt utrolig glad om noen kunne gi tips om hva jeg ville trenge for å gjennomføre trekking :) Hva trenger jeg å kjøpe?

Blir jo litt å grave men tenker at hellingen ikke trenger være ekstrem, det er jo ikke så langt imellom.

På bildet ser dere på venstre side altantakets utkast og på høyre den "ekte" løsningen.

• En hvit bygning med en dør og vindu, til venstre et nedløpsrør og til høyre en vannslange på veggen over en grønn plen.
Hva er det riktige avløpet, overvann eller spillvann?
Du får ikke koble takrenner til spillvannsledning.
Du bruker vanligvis vanlige markavløpsrør av plast

J Jochi skrev:
Hva er det riktige avløpet, overvann eller spillvann?
Du får ikke koble takrenner til spillvannsledning.
Du bruker vanligvis vanlige markavløpsrør av plast
Ja jeg antar at det overvann til høyre, alt regn fra huset havner jo der, og vil altså styre altantakets vann også dit.

Claes Sörmland
Fins det et overvannssystem der så er det bare å grave opp markrørene og se hva som ligger der. Det burde ligge vanlige oransje markavløpsrør i PVC eller PP.

I så fall bygger du videre med et T-rør og fører ledningen videre. Deretter en svong opp ved nedløpsrøret som skal tilkobles.

• Liker
m@nge
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finnes det et dagvannsystem der så er det bare å grave opp markrørene og se hva som ligger der. Det burde ligge vanlige oransje markavløpsrør i PVC eller PP.

I så fall bygger du videre med et T-rør og drar ledningen videre. Så et svang opp ved nedløpsrøret som skal kobles til.
Har du muligens lyst til å lenke produktene jeg kan tenkes å trenge? Gjetter at det er standardmål på det?

M m@nge skrev:
Har du muligens lyst til å lenke produktene jeg kan tenkes å trenge? Gjetter at det er standardmål på det?
*
https://www.jula.se/search/?query=markavloppsrör

Du trenger et grenrør ved tilkobling til eksisterende ledning og noen bend (også kalt sprang).
Du må grave sjakt for skrånende ledning. Begynn å grave ved slutten ved eksisterende ledning. Bra om ledningen begynner med en vertikal del slik at vann renner unna uten å flomme over, deretter kan fallet være ca 1 cm per meter 1 %.
Foreslår du leier inn en rørlegger som fikser rørene når du har klart rørsjakten.
*

• Liker
m@nge
  • Laddar…
Er dette en jobb for en rørlegger eller en som driver med mark/anlegg egentlig? Burde være det siste, og kanskje burde jeg sette bort prosjektet, ikke stort men likevel :)

M m@nge skrev:
Er dette en jobb for en rørlegger eller en som driver med mark/anlegg egentlig? Burde være det siste, og kanskje burde jeg leie bort prosjektet, ikke stort men likevel :)
Det er en typisk jobb for en klassisk jordape.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.