Det forekom før å ha et kjølerom i stedet for et kjøleskap. Dette kan være igjen fra det i så fall. De var veldig strømkrevende så de fleste ble ganske raskt skrotet. Rørene i veggen var vel lettere å la være.
Ellers kunne det være gassledninger.
Ellers kunne det være gassledninger.
Elektronikkentusiast
· 7 854 innlegg
Kanskje en sjakt for gass til kjøkkenkomfyren?
Oljekjel der ledningene går til en tank for villaolje.
Jeg tror jeg kjenner igjen dette. Er ett av rørne grovere i sjakten i veggen? Da er det stor sannsynlighet for at det har vært sentralkjøling. Dvs det har vært en kjølemaskin et eller annet sted i bygningen i stedet for kjøleskap uten kompressor i hver leilighet. Bor selv i et slikt hus hvor alt ble revet ut for lenge siden. Men det finnes spor igjen av rørene.
At det er to forskjellige dimensjoner på rørene i veggen taler for kjøleanlegg da det er slik man transporterer kjølemediet. Høyt trykk i det tynnere og etter utvinning av kulde så senkes trykket og volumet på gassen øker = grovere rør trengs for å transportere gassen tilbake til kompressoren.
At det er to forskjellige dimensjoner på rørene i veggen taler for kjøleanlegg da det er slik man transporterer kjølemediet. Høyt trykk i det tynnere og etter utvinning av kulde så senkes trykket og volumet på gassen øker = grovere rør trengs for å transportere gassen tilbake til kompressoren.
Beste svar
Huseier
· Norra Roslagen
· 342 innlegg
Utrolig, jeg visste ikke at man har kjørt sentralkjøling i leilighetsbygg før i tiden, interessant!
Som kjølefyr kan jeg være enig i at det ser ut til å være en kjøleinstallasjon. Kobberrørene er tinnet, noe som er vanlig når vi snakker kjølerør. Hvis du har skyvelære og måler rørene er det trolig tomme-dimensjoner (6,35mm, 7,94mm, 9,62mm, 12,70mm, 15,88mm, 19,05mm, 22,23mm). Har tinnede rør blitt brukt innen VVS?
Rørene er hardloddede, noe som alltid har blitt brukt i kjøleinstallasjoner.
Skjøtekoblingen ser ut som en flarekobling (kjøling).
Mine odds peker på en kjøleinstallasjon.
Som kjølefyr kan jeg være enig i at det ser ut til å være en kjøleinstallasjon. Kobberrørene er tinnet, noe som er vanlig når vi snakker kjølerør. Hvis du har skyvelære og måler rørene er det trolig tomme-dimensjoner (6,35mm, 7,94mm, 9,62mm, 12,70mm, 15,88mm, 19,05mm, 22,23mm). Har tinnede rør blitt brukt innen VVS?
Rørene er hardloddede, noe som alltid har blitt brukt i kjøleinstallasjoner.
Skjøtekoblingen ser ut som en flarekobling (kjøling).
R Real-House skrev:Utrolig, jeg visste ikke at man har kjørt sentralkjøling i leilighetsbygninger før i tiden, interessant!
Som kjølemontør kan jeg være enig i at det ser ut til å være en kjøleinstallasjon. Kobberrørene er fortinnet, noe som er vanlig når vi snakker om kjølerør. Hvis du har skyvelære og måler rørene, er det trolig tomme-dimensjoner (6,35mm, 7,94mm, 9,62mm, 12,70mm, 15,88mm, 19,05mm, 22,23mm). Har fortinnede rør blitt brukt innen VVS?
Rørene er hardloddet, noe som alltid har blitt brukt i kjøleinstallasjoner.
Skjøteforbindelsen ser ut som en flarekobling (kjøling).

Maskinrommet finnes fortsatt i huset, i rommet finnes bare fundamentet til kjølemaskinene igjen.

En tom trefasgruppe vitner om svunnen tid "kjeller kjøling".
Huset dette står i er bygget 1953-1954
Vet ikke hvor lenge det var sentralkjøling, men mange uoppussede kjøkken i leilighetene har en utenpåliggende eldre kulo kabel fram til kjøleskapet. (Resten av elektrisiteten er innfelt) Så strømmen til kjøleskapet har kommet til senere, antageligvis når kjølemaskinene ble skrotet.
Klikk her for å svare