61.455 lest ·
18 svar
61k lest
18 svar
Knekte vindusbrettet av marmor, lime sammen?
Side 1 av 2
Jeg klarte å knekke en av vinduskarmene av marmor da jeg mistet den i gulvet, noe som føles veldig trist q(;^
p
Siden kantene er nokså intakte, tror jeg at det fortsatt ser greit ut hvis jeg klarer å lime dem sammen.
Spørsmålet er bare hvordan man går frem?
Jeg har en tube PL400 liggende som jeg vet mange sier fungerer til det meste.
Siden kantene er nokså intakte, tror jeg at det fortsatt ser greit ut hvis jeg klarer å lime dem sammen.
Spørsmålet er bare hvordan man går frem?
Jeg har en tube PL400 liggende som jeg vet mange sier fungerer til det meste.
Ingen tips?
Jeg tenkte å prøve å sette sammen kantene med en skrutving etter at jeg har påført godt med PL400.
Deretter kanskje lime på en slags stålskinne på undersiden over selve sammenlimingen for å styrke ytterligere.
Er jeg helt på bærtur, eller kan det funke?
Jeg tenkte å prøve å sette sammen kantene med en skrutving etter at jeg har påført godt med PL400.
Deretter kanskje lime på en slags stålskinne på undersiden over selve sammenlimingen for å styrke ytterligere.
Er jeg helt på bærtur, eller kan det funke?
Jeg ville heller prøve med en form for epoxy. PL400 vil nok synes som en farget krokete matt rand i snittet. Jeg har ingen erfaring med å lime marmor, men epoxy pleier å kunne bli sterkt. Slike epoxyprodukter som man kjøper i båttilbehørsbutikker er bedre enn hurtigherdende universalprodukter.
Det er jo ikke mye å tape. Lim er billigere enn en ny marmorbenk. Noen ganger selges det marmorbenker på blocket.
Erik
Det er jo ikke mye å tape. Lim er billigere enn en ny marmorbenk. Noen ganger selges det marmorbenker på blocket.
Erik
Du bør kanskje forske litt mer på hvilket lim som er passende. Selv tenker jeg Cyanoakrylatlim, men jeg er ikke helt sikker på dette. Ellers noe 2-komponent herdet, slik som epoxy av en variant.
Kan du ikke ringe til en steinhugger, gravsteinsmaker eller noe slikt?
Gi gjerne beskjed her om hva du kommer fram til og hvordan det går.
Kan du ikke ringe til en steinhugger, gravsteinsmaker eller noe slikt?
Gi gjerne beskjed her om hva du kommer fram til og hvordan det går.
Hmm høres avansert utMikael_L skrev:Du bør kanskje forske litt mer på hvilket lim som er passende. Selv tenker jeg Cyanoakrylatlim, men jeg er ikke helt sikker på dette. Ellers noe 2-komp herdene som epoksy i en eller annen variant.
Kan du ikke ringe til en steinhugger, gravsteinsmaker eller noe sånt?
Meld gjerne her hva du kommer fram til og hvordan alt går.
Problemet er at jeg har så mye annet å gjøre og ikke rekker å gjøre dette til et stort prosjekt. Saken er også den at jeg skal male overflaten uansett, så en stygg overgang kan jeg sikker male pen. Tror dere ikke at PL400 funker?
Jeg tror PL400 er for mykt lim.
edit:
Det avhenger jo av hvordan det er ødelagt, er det et lite hjørne som har blitt slått av eller er brettet av på midten og limfugen vil bli utsatt for skikkelig belastning?
Kliner du på PL400 så har du kanskje kjørt racet for visse andre lim.
edit:
Det avhenger jo av hvordan det er ødelagt, er det et lite hjørne som har blitt slått av eller er brettet av på midten og limfugen vil bli utsatt for skikkelig belastning?
Kliner du på PL400 så har du kanskje kjørt racet for visse andre lim.
Sist redigert:
Jeg har gjort det samme med en gammel Kolmårdsmarmorfönsterbänk.
Den ga jeg til en steinhugger. De freste ut spor på baksiden, limte inn forsterkninger og limte sammen platen. Dessuten polerte de den. Det syntes ikke i det hele tatt etterpå. Så min anbefaling er å sjekke med en steinhugger hva de vil ha for å sette sammen platen din igjen.
Den ga jeg til en steinhugger. De freste ut spor på baksiden, limte inn forsterkninger og limte sammen platen. Dessuten polerte de den. Det syntes ikke i det hele tatt etterpå. Så min anbefaling er å sjekke med en steinhugger hva de vil ha for å sette sammen platen din igjen.
Brettet er av helt, bruddpunktet er vel i den ene kanten forsåvidt så den ene biten nå kanskje er 30cm mens den andre biten kanskje er 150cm.Mikael_L skrev:
Visst kommer limfugen til å bli utsatt for belastning, men jeg tror også at den er ganske nær en av totalt 3 vindusbrettsholdere.
Det er jeg overbevist om at de ville løse på en bra måte, men samtidig tror jeg at det kan være dyrt, jeg skal ringe og høre om jeg får tak i noen.pinebar skrev:Jeg har gjort det samme med en gammel Kolmårdsmarmorfönsterbänk. Den leverte jeg til en steinhugger. De freste spor på baksiden, limte inn forsterkninger og limte sammen skiva. Dessuten polerte de den. Det syntes ikke i det hele tatt etterpå. Så min anbefaling er å sjekke med en steinhugger hva de vil ha for å sette sammen skiva di igjen.
Ringte et stenhuggeri men de syntes at det hørtes for avansert ut å frese inn forsterkninger og sånt.
De syntes det var bedre at jeg limte det sammen på egen hånd.
Bruk noen vanlige epoxy-lim sa de.
Hvor får man tak i det spurte jeg, hvorpå han svarte: på en bensinstasjon.
Antar at de mener noe slikt:
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/lim/
Hmm, tør man prøve det?
De syntes det var bedre at jeg limte det sammen på egen hånd.
Bruk noen vanlige epoxy-lim sa de.
Hvor får man tak i det spurte jeg, hvorpå han svarte: på en bensinstasjon.
Antar at de mener noe slikt:
Hmm, tør man prøve det?
Sist redigert:
Jeg synes at resultatet ofte blir bedre hvis man bruker en variant som herder sakte. Clas Ohlson har en variant av superepoksy som herder på 4 timer.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59032852
Har du mulighet til å sette det i spenn på noen måte? Jeg ville lagt på epoksy på begge overflatene og sørget for at det ikke er noen bare flekker. Deretter sette sammen og la ligge i spenn over natten uten å røre eller belaste i det hele tatt. Ikke tørk bort overskuddet, men la det herde og fjern det deretter med et stemjern. Hvis du skaffer hurtigherdende som sier at det herder på 15 minutter, så la det likevel ligge stille i spenn over natten. Full styrke kommer aldri på 15 minutter for epoksy.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59032852
Har du mulighet til å sette det i spenn på noen måte? Jeg ville lagt på epoksy på begge overflatene og sørget for at det ikke er noen bare flekker. Deretter sette sammen og la ligge i spenn over natten uten å røre eller belaste i det hele tatt. Ikke tørk bort overskuddet, men la det herde og fjern det deretter med et stemjern. Hvis du skaffer hurtigherdende som sier at det herder på 15 minutter, så la det likevel ligge stille i spenn over natten. Full styrke kommer aldri på 15 minutter for epoksy.
Det kommer jo litt an på hva slags stein det er. Naturligvis kan det være billigere å kjøpe en ny i stedet. Jeg hadde alle vinduskarmer i Kolmårdsmarmor av den gamle modellen, hvilket er vanskelig å få tak i nytt, så jeg syntes det var verdt å reparere. Men en ny av en av de sortene som finnes på Bauhaus blir sikkert billigere.savio skrev:
Takk for deres svar!
Jeg har nå vært og kjøpt det limet jeg linket til før.
Jeg skal teste og se hvordan det går.
Men jeg vurderer å forsterke sammenlimingen med noe på undersiden som uansett ikke vil vises?
Hva kan man tenke seg der?
Ville glassfiberduk gjøre noen nytte i det hele tatt tro?
Jeg har nå vært og kjøpt det limet jeg linket til før.
Jeg skal teste og se hvordan det går.
Men jeg vurderer å forsterke sammenlimingen med noe på undersiden som uansett ikke vil vises?
Hva kan man tenke seg der?
Ville glassfiberduk gjøre noen nytte i det hele tatt tro?
Beklager, men jeg forstår ingenting... Skal du lime sammen en vinduskarm av stein for så å male den? Antakelig har jeg misforstått deg, men du får gjerne tydeliggjøre dine hensikter.savio skrev:
MVH
Ronnie
Helt riktig!Pysslarn skrev:
Vinduskarmen er av marmor og er brun og utrolig stygg, derfor skal den males hvit.