Hei alle sammen!

Den gamle åpne peisen skal vekk og en ny moderne vedovn skal skaffes og tilkobles den eksisterende pipa. Tanken er at vi som bor i huset skal rive den gamle åpne peisen og forberede gulvet, så skal et firma sette inn ovnen og koble til pipa etc i henhold til vårt tilbud.

Så, nå til det morsomme! Tips og ideer på hvordan jeg skal banke ned den gamle peisen uten å skade pipa for mye og for å gjøre så liten skade som mulig på himlingen som er over? Finnes det noen gode verktøy? Huggmeisel og hammer? Hilti-maskin og betongbor? Hvordan får jeg løs steinene på en forsiktig men effektiv måte?

Takk på forhånd!

Gammel mursteinspeis med sotede partier, innrammet med dekor. Hyller med lys og klokke over, omgitt av grå vegger. Klargjort for oppussing.

En hammer/liten slegge og en huggmeisel duger bra. Bruket pleier å være ganske mykt for å kunne ta opp bevegelser av varmen. Så steinene løsner ganske lett. Bank rolig og metodisk bort en stein om gangen bare. Det pleier å bli veldig støvete så plast inn rundt omkring :)

B
Jeg hadde banket med liten håndslegge og hoggjern.

Skal anskaffe dette, og også låne en hiltimaskin for å være på den sikre siden. Kommer tilbake med resultatet når åbäket er borte :)

P
Vi tok ned vår murstock med Biltemas slaghammer med meisel, gikk fint til vi kom til betongklumper under gulvet. Den fikk bli liggende.

I visse tilfeller sitter stenen som satan og da kan det hende du må bruke bor. I andre tilfeller, som mitt, var det murt med kalkmørtel og jeg kunne i prinsippet plukke ned både skorstein og ovn med bare hendene.

Oppdater gjerne litt løpende med bilder. Er selv i tankene om å rive min egen, men har ikke helt funnet ut hvordan man skal gå frem.

Hvordan gikk det!? Vi har en lik vi vil ta ned.

N Nina Schuster skrev:
Hvordan gikk det!? Vi har en likadan vi vil ta ned.
Vi hadde en lignende i vår kjeller som vi tok bort. Jeg trodde at den skulle falle sammen av seg selv om man pigget litt i den eller slo med en slegge. Tror det tok 2 dager sammen med håndverkere å rive og bære opp dritten. Føltes som å pigge i bunkersbetong =).

Vår var dog mer massiv enn den i første innlegget:

• Murpeis i en kjellerrom med oransje vegger, omgitt av byggeavfall.
  • En oransje vegg med spor etter tidligere fjerning av materiale, ved siden av en mursteinspipe med svart pipehatt, og planker liggende på gulvet.
  • Mur med fjernet del av teglstein, oransje bakgrunn, eksponert murverk og verktøy på gulvet i kjellerrom.
  • Liker
AnnikaF og 2 andre
  • Laddar…
W woggy skrev:
Vi hadde en lignende i vår kjeller som vi tok bort. Jeg trodde den ville falle sammen av seg selv om man hamret litt på den eller slo med en slegge. Tror det tok 2 dager sammen med håndverkere å rive og bære opp dritten. Føltes som å hamre i bunkerbetong =).

Vår var dog mer massiv enn den på første innlegget:
Takk Woggy! Veldig bra å høre at det gikk bra selv om det tok tid!

M MrMack skrev:
Hei alle sammen!

Den gamle åpne peisen skal bort og en ny moderne vedovn skal anskaffes og tilkobles til eksisterende murpipe. Tanken er at vi som bor i huset skal rive den gamle åpne peisen og forberede gulvet, deretter skal et firma sette inn ovnen og koble mot murpipe etc ifølge vårt tilbud.

Så, nå til det gøyale! Tips og ideer om hvordan jeg skal slå ned den gamle peisen uten å ødelegge muren bak altfor mye og for å gjøre så liten skade som mulig på spenntaket som sitter over? Finnes det noen gode verktøy? Meisel og hammer? Hiltimaskin og betongbor? Hvordan får jeg løs steinene på en forsiktig men effektiv måte?

Takk på forhånd!

[bilde]
Hvordan gikk det til slutt? Har snart en lignende vi vil bytte ut..

Slik gikk det hele til fra start til mål:

Komfyren ble hakket ned med huggmeisel og slegge fra biltema. Innimellom ble en borhammer brukt for å løsne noen steiner, men murpussen var veldig porøs og løsnet lett. Det støvet noe så inn i bomben. Minst like ille som slipestøv fra sparkel.

Nedrivning av mursteinspeis med verktøy og bøtter fylt med stein, murbrokker spredt på gulvet, halvveis demontert konstruksjon. En delvis nedrivet murverk med eksponerte mursteiner og støv, støttet opp av stiger og trestendere i en renoveringsprosess. Rivet teglesteinspeis med tom åpning i midten, murbrott i en grønn kasse på gulvet. Vegg er delvis pusset. Lampe over.

Vi ønsket en bakmontert ovn, så jeg måtte pigge ut noen steiner slik at skorsteinspipen gikk lenger ned.
Murvegg etter riving av gammel kamin, med synlige teglsteiner og et tomt hulrom, omgitt av verktøy og stige.

Veggen ble pusset, og vi valgte å mure inn skorsteinsrør fordi vi ikke visste om det hadde oppstått sprekker i røykkanalene etter at vi rev og pigget.

Fordel: Trenger aldri være bekymret for at den skal være utett mellom røykkanalene og at man må rive og gjøre om for å tette.
Ulempe: Murstocken blir ikke varm pga isolasjonen rundt røret. Kostet 5-10 tusen ekstra, mener jeg å huske.

Pusset vegg med rundt hull til skorsteinsrør, omgitt av tregulv med rester av sagflis og kuttede planker.

Boret hull til garasjen nedenfor hvor vi tok inn frisk luft til ovnen. Støpte flytningsmasse i det store hullet fra komfyren og la fliser.
Gulv forberedt for installasjon av nytt ildsted, med plastbeskyttelse, metallnett og støpt overflate. En liten hvit kopp er plassert på siden. Bilde av et byggeprosjekt med en rød borhammer, en hvit rørdel og verktøy på et betonggulv. Hull i gulvet fra boremaskinen. Veggen med et rundt hull for ventilasjon; flere røde justerbare fliser legges på gulvet. En pakke med fliser ligger på teppet.

Riving av den gamle ovnen gjorde jeg selv, resten ble leid bort. Ovnene kostet drøyt 30 tusen, øvrig materiale ca 10, arbeidskostnad ca 20.

• Liker
Sofie R og 12 andre
  • Laddar…
Takk for oppdateringen! For en jobb og så bra det ble.
Vi vil også rive vår åpne peis som er fin å ha julekortene på til jul men ikke duger til noe annet.
Vi tenkte å glidestøpe kanalen etterpå.

Det ser ut som du har originalparketten. Hvordan beskyttet du den under rivingen?

T Toppalua skrev:
Takk for oppdateringen! For en jobb og så bra det ble.
Vi vil også rive vår åpne peis som er fin å ha julekortene på til jul men som ikke duger til noe annet.
Vi tenkte å glidestøpe kanalen etterpå.

Det ser ut som at du har originalparketten. Hvordan beskyttet du den under rivingen?
La ut en haug med tepper foran. Var aldri noen steiner som falt ned, ble mest støvete.

• Liker
Toppalua
  • Laddar…
Wow, så fint det ble!!! Skal virkelig ta en fundering på om vi kunne gjøre det samme :) Tusen takk for at du delte bilder :)

• Liker
MrMack
  • Laddar…
N Nina Schuster skrev:
Wow så fint det ble!!! Skal virkelig vurdere om vi kunne gjøre det samme :) Tusen takk for at du delte bilder :)
Gøy å kunne dele. Har selv fått hjelp og inspirasjon fra flere andre tråder her :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.