Plassen for oppvaskmaskin under benken er cirka 4 cm bredere enn oppvaskmaskinen. Jeg har skaffet en hvit melaminbelagt hylleplate av sponplate som jeg tenker å sage til og sette som stående dekklist, cirka 2 cm på hver side av oppvaskmaskinen. Jeg har aldri saget i slikt materiale, men har hørt at det fliser seg lett i overflaten hvis man bruker håndsirkelsag. Derfor kommer jeg til å teipe på overflaten der kuttene vil havne, for å redusere den risikoen. Hvilken type teip anbefales?

Sagen min har 165 mm i bladstørrelse. Hvor mange tenner bør bladet ha for denne oppgaven? Holder 24?

B
hvorfor ikke ta stikksag og sage under/baksiden?

Du skal få festet passbitene i skapene, så et alternativ kan være å kjøpe en ferdigmalt list i passende dimensjon i stedet. Om hylleplatene er for eksempel 19 mm tykke så kan du vende kanten utover (og den sagede innover) og da er du garantert en rett kant på begge sider og kan også lime dem fast.

Ingen som har erfaring med dette? Hva sier den allmektige samlede ekspertisen?

Altså; hvilken type tape anbefales? Andre tips i emnet (se ovenfor)?

Mikael_L skrev:
[lenke]
Der står hva du trenger å vite. Sjekk også den lenkede tråden til møbelsnekkeriforumet.

Ellers synes jeg at pbengtsson:s idé med å bruke kanten på en melaminbelagt hylleplate er aldeles fortrinnlig - spesielt med tanke på hvor enkelt det er å gjennomføre.

Takk for gode tips! :)

Håndklinge med tape på over- og underside...... En fintannet rakker.. Ellers en radialsag alt droppsag....

zankan skrev:
Håndklinge med tape på over- og underside...... En fintannet rakker.. Ellers en radialsag eller droppsag....
Holder meg til håndklinge og rettsnor. Har en Milwaukee CS55 med 165 mm klinge. Standardklingen har 24T + har en 18T. Hva anses være en fintannet klinge for størrelsen?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.