nå er en del av renoveringen gjort, men i gangen så skulle jeg gjerne lagt fliser ved inngangsdøren, det er ca 1,5M langt X 1M så det er ikke stort.

nå ligger det vanlige tregulv planker (råspont?) så hvordan skal jeg gjøre det?

min tanke var følgende

sage opp en bit, sjekke hvordan det er festet, det skal vel være minst ca 30CC mellom bjelkene når det skal på fliser. deretter legge gips, men hva skal man bruke for å tette alle kanter? da jeg har tenkt å avrette det med flytende sparkel siden det skal være gulvvarme vannbåren, og så på med fliser.

er det bra eller dårlig?

Ikke glem å kortle mellom reglene og armere flytsparklet.
Skal du ha vannbåren gulvvarme holder det nok om du har gulvplater med spor for slangen i stedet for gulvgipsen.

Regle 30cc og Kortle
På med...
Gulvsponplate
Slange
Armere
Flytsparkle
Klinker

Hvordan skal jeg kortle i mellom?
Så er det sikkert regulert på 60cc så hvordan skal jeg regulere på 30cc uten å måtte ta opp hele gulvet? Kan man regulere på den andre måten? Så det blir "rutet" eller hva man skal si.

Jeg har et lignende tilfelle, bare på et toalett. Må man ha fuktsperre da?

Har bjelker på cirka 50 cc, tenkte å lekte opp og isolere først. Hvilken retning burde jeg lekte opp? Tvers på bjelkene eller tvers på bordene? De er 28 x 140 mm tror jeg.

Har aldri lagt gulvvarme, men kan altså flytsparkle direkte på gulvspon? Bare ikke i våtrom vel?

Det går alldeles utmerket å flyte på spån.
Fuktbarriere på gulvet og ca 10 cm opp på vegg (folie).

berne88 skrev:
Hvordan skal jeg kortle i mellom?
Så er det sikkert regel på 60cc, så hvordan skal jeg regel på 30cc uten å måtte ta opp hele gulvet? Kan man regel på den andre måten? Slik at det blir "rutete" eller hva man skal si
Du trenger ikke å regel hele gulvet, bare ta opp litt mer enn det du skal flislegge. Sett en kortling mellom reglene litt utenfor området som skal ha fliser, fest den nye regelen med en balksko mot kortlingen. Kortle deretter mellom de gamle og nye reglene.

Når du er ferdig, ring en tung venn som kan komme over og hoppe litt. Hvis det svikter altfor mye, kortle litt mer :)

Sist redigert:
Henrik Enkel skrev:
Jeg har et lignende tilfelle, men på en toalett. Må man ha fuktsperre da?

Har bjelker på cirka 50 cc, tenkte å regle opp og isolere først. Hvilken retning burde jeg regle opp? Tvers på bjelkene eller tvers på bordene? De er 28 x 140 mm tror jeg.

Har aldri lagt gulvvarme, men kan altså flytsparkle direkte på gulvspon? Men ikke i våtrom, vel?
Er det bare toalett uten dusj trenger man vel ikke ha fuktsperre?

6.2.3 Øvrige rom
I toaletter, vaskerom og rom med varmtvannsbereder, som ikke er våtrom ifølge definisjon i kap. 2.1, skal gulvet forsynes med tettesystem av folietype (VTgF) eller annet godkjent tettesystem (VTg). Tettesystemet skal brettes opp på veggen minst 50 mm.

noone70 skrev:
Du trenger ikke å legge nytt gulv overalt, bare ta opp litt mer enn det du skal flislegge. Sett en kortbjelke mellom bjelkene litt utenfor området som skal ha fliser, og fest den nye bjelken med en bjelkesko mot kortbjelken. Kortbjelk deretter mellom de gamle og nye bjelkene

Når du er ferdig, ring en tung kompis som kan komme innom og hoppe litt. Dersom det svikter for mye, kortbjelk litt mer :)

Skal jeg bruke plyfa til å kortbjelke? Ja er tung selv, så det kan jeg fikse :)

Du må ha en regel (minst 145mm) til det.

Hvor mye vil alt koste å bygge? Siden jeg vil at de skal være i samme høyde som resten av gulvet.

Jeg tror ikke at du kan få det på samme nivå som det eksisterende gulvet. Du trenger å ha noe som bærer, oftest bruker man gulvspon, og deretter gips eller flytsparkel på det, fliser må ligge mot en død overflate. Så jeg tror at underlaget vil bygge minst 30-35mm fra overkanten på bjelkene, og så 10-15 mm til for fliser med festemiddel.

Det man kunne vurdere er om det kan være mulig å veksle av gulvbjelkene som går under din overflate, slik at man kan "rense" bort bjelkene der, og så bygge et nytt gulv litt ned, justere høyden med flytsparkel.

Man kan jo lekte ned mellom bjelkene og legge sagflisen i samme høyde som bjelkene, deretter armere og flyte (ingen gips) så bygger man jo i alle fall sagflisens tykkelse mindre.

Hmm disse virker vanskeligere/mer komplisert enn hva jeg hadde forventet meg:(

Må sage opp gulvet å sjekke hvordan det ser ut, å legge inn bilder her så det blir riktig.

Stefan N skrev:
6.2.3 Øvrige rom
I toaletter, vaskerom og rom med varmtvannsbereder, som ikke er våtrom ifølge definisjon i kap. 2.1, skal gulvet utstyres med ett tettesystem av folietype (VTgF) eller annet godkjent tettesystem (VTg). Tettesystem skal brettes opp på vegg min 50 mm.
Ok, takk... kan være greit å vite :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.