Bilde av fliser foran en peisinnsats; mørke trelignende fliser er rammet inn av lyst treverk. Verktøy og materiale vises i bakgrunnen.
Jeg har sponplate som gulv oppe på det 22mm eikeplank
jeg har tenkt å legge klinker foran peisinnsatsen.

Klinkeren er 10mm så jeg skal ha fug + en form for distansemateriale som blir 12mm
klinkeren er store biter... 48x48cm så det må bli stabilt ellers sprekker det når noen på pin ki hopper..

Hvordan skal jeg gjøre flytesparkling blir vel litt tynt, kommer det til å holde.
Distansematerialet bør nok være rundt 8-9mm.

Hvordan skal jeg gjøre det?

HJELP!!:confused:

Sist redigert:
Lime en 6mm gips med Ardex S48 og sett platene i X78
Ikke helt etter regelboken men det kommer trolig til å holde

Du mener vanlig reparasjonsgips

Ja når jeg leser Ardex beskrivelse så tror jeg du har rett..

Ja rep.gips

Mineritt finnes i flere tykkelser. Hvis du hel-limer mineritt og skrur med cc200 eller så, vil det garantert bli tilstrekkelig stivt.

S
jbr skrev:
Minerit finnes i flere tykkelser. Hvis du hel limer minerit og skrur med cc200 eller så, vil det garantert bli tilstrekkelig stivt.
har du funnet annen enn 12mm og 9mm?

Vanlig Minerit skal man ikke sette fliser på da den beveger seg ganske mye, Minerit VT funker
Nå har de vel byttet navn

SBH skrev:
har du funnet annen enn 12mm og 9mm?
Akkurat minerit har visst nå færre tykkelser sammenlignet med for noen år siden. De har dog også en 6mm tykk plate for fasade som heter Windstopper.

Ellers må man lete hos andre produsenter av sementbaserte plater. De er jo helt like Cembrit (minerit) men har andre tykkelser.

Her kan man lete litt:
http://byggkatalogen.byggtjanst.se/cementbaserade-och-cementbundna-skivor/61/sok?kategori=&page=1

F.eks:
http://byggkatalogen.byggtjanst.se/produkt/cementbaserade-och-cementbundna-skivor/dlh-fibercementskivor/39905

Det vanskelige er vel som alltid å finne en forhandler...

nino skrev:
Vanlig Minerit skal man ikke sette plater på da den beveger seg ganske mye, Minerit VT funker
Nå har de vel byttet navn
Nja, jeg diskuterte faktisk det der ganske grundig med produsenten for et antall år siden.
Akkurat hellimt samt skrue cc200 var en metode de anbefalte.

Jeg har faktisk lagt 45x45-plater for 6-7 år siden på et slikt underlag og det ble veldig bra.

Men som sagt, det er heldekkende lim mot sponet i kombinasjon med skrue som skaper stivheten.

Ardex S48 skal ikke skrus, drar man i noen skrue fordi underlaget er ujevnt så skal den skrus ut etter herding. Har for meg at vanlig Minerit inneholder spon så den beveger seg med luftfuktigheten så den er ikke egnet for flislegging, men så kan det godt holde... Har revet eldre kjøkken hvor det har sittet fliser på masonitt i 40-50 år uten sprekker eller flisfall.

Jo, men det avhenger litt av hva man er ute etter...
Metoden med lim og skruer har som mål å stive opp underlaget, ikke bare å gjøre materialet "dødt" og hindre bevegelser på grunn av variasjoner i fuktighet og temperatur.

I akkurat dette tilfellet oppfattet jeg det som at TS var bekymret for at underlaget ikke er tilstrekkelig stivt, og ut fra det anbefaler jeg hel-limede og skrudde sementbaserte plater.
Just my two cents.

Stemmer, jeg er litt bekymret for at det ikke blir stivt nok.. Nå kommer det et problem til som jeg glemte å nevne...
Det ligger vannvarme under sponplaten og akkurat den overflaten der jeg skal legge flisene var mine markeringer for hvor rørene er slitt bort.. Litt skruer kan jeg få ned, men ikke rundt kantene.. :o
Mot fremsiden kan jeg sette en rad midt på, men ikke langs den siden hvor ovnen står.. Jeg får skru så mye jeg tør.. Jeg har prøvd med vanlig minerit ved et tilfelle før og glemte den ute i en regnskur.. Den ble ganske så myk etter det.

Er det denne platen dere mener?http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/byggskivor/cementbaserade-skivor/cembrit-ws-900x2700

Humant pris... :)

Sist redigert:
Lim en 6mm rep.gips med S48 og legg platene, dropp skruene helt
Det pleier å holde med klinker på sponplate om man bruker S48

kulle
Er enig med ninos forslag, det kommer garantert til å bli bra.

Nino jeg kjører på ditt forslag... Takk!
repgips platene pleier å være armerte så de er jo litt ekstra stive.. Jeg kjører med sånne..
skal se om Beijer har Ardex.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.