Jeg har et trapperekkverk bestående av laminerte glasskiver i klemfester som jeg fikk montert for ca. 7 år siden. En glasskive ved skråtaket har bare ett feste på den ene siden hvor jeg antar at skiven gled ut på grunn av vibrasjoner en vindfull helg.
Jeg strammet deretter klemfestene skikkelig hardt, og det gikk å stramme en del. Jeg antar at gummien i klemfestene deformeres/tørker over tid. Da jeg ikke hadde tenkt på å etterstramme festene, var det ren flaks at ingenting skjedde, og jeg lurer nå på om man bør endre konstruksjonen og sette noe under, eller om det holder med etterstrammingen jeg har gjort? Nå sitter nemlig skivene steinhardt, men konsekvensene hvis noen skive skulle gli ut igjen er ingenting jeg vil ha på samvittigheten
Til slutt vil jeg spørre om man kan slipe en ca. 8 mm laminert glasskive på en smidig måte da den ble skadet i hjørnet ca. 1 cm som jeg tenkte å slipe/runde/jevne til.
Mange klemfester (nå til dags) har en sikkerhetssplint for å forhindre at dette skjer. Google etter "glass clamps security pin" så ser du hvordan de fungerer. Men det blir jo helt klart mer komplisert å montere et slikt feste.
Mange klembeslag har altså "holdere" for pinnen omtrent i sentrum av den delen som holder glassflaten, som du kan se her:
Man må altså bore et hull i glasset. Når glasset allerede er på plass, så er det jo ganske lett å løsne et feste av gangen og markere riktig posisjon for hullet. Å bore glasset deretter, antar jeg er en oppgave for en glassmester (krever i alle fall at glasset kun er laminert og ikke herdet tror jeg).
Dette er jo aktuelt når glasset er montert "utenpåliggende" slik at det kan falle ned om det løsner. Om rekkverket monteres "stående oppå" så faller jo glasset kun ned noen dm maks.
Når det gjelder sliping så gjør en glassmester det enkelt så lenge glasset ikke er herdet.
Det bildet viste jo soleklart, men det er jo uansett veldig nøye med utmålingen hvis man ikke vil ha for stort hull og mye slark pinne/hull. Ja, vi har et rekkverk som står oppe på gulvet, og der er det jo ikke noe problem, men dette henger utenfor trappen og så et stykke etter trappen. Jeg tenkte en stund å skru fast små stoppklosser i samme materiale som "trappchassiset", men det blir jo ikke så pent, så tenkte jeg hjemmelaging lik denne pinnen, og det blir jo sikkert, men spørsmålet er om det virkelig trengs?
Det har jo blitt utviklet nye klemfester med pinne pga. diverse problemer, men burde ikke det største problemet være etterstrammingen (pga. tørking/deformert gummi) av klemfester, og det er jo ofte ikke mulig for byggere osv. å huske bygg og trapper og stramme etter et år senere.
Burde ikke min etterstramming og regelmessige kontroller være tilstrekkelig? Forstår at det er vanskelig for dere å svare fullt ut, men dere kan vel dele deres mening om det
Til slutt lurer jeg på hva som er rimelig pris for sliping av det skadede hjørnet hvis jeg tar med meg platen til glassfirmaet?
Det gjør jo ingenting om man lager et noe større hull i glasset enn pinnen, da det uansett er skjult av klemfestet. Pinnen vil jo ikke holde glasset i normale tilfeller, men er bare der som en sikkerhetsforanstaltning for å fange opp glasset dersom klemfunksjonen skulle feile.
Jeg tror du har rett når du antar at de største problemene med klemfester (eller største grunnen til at man vil ha sikkerhetssplint) er på kommersielle eiendommer hvor man ikke vil måtte tenke på å sjekke glassene/festene.
Jeg vet ikke hvordan trappen din ser ut, men det finnes en annen type fester også, som man monterer i nederkantene av glasset og altså hindrer glassene fra å skli nedover, selv uten ekstra splint. Men å montere et par ekstra fester kan kanskje se merkelig ut, og hvis man flytter de eksisterende nedre kan det etterlate stygge hull i stolpene.
Når det gjelder sliping av glasskanter, vil jeg tro at du havner på en hundrelapp eller to, med mindre glassmesteren har noen form for minimumsbetaling eller oppstartskostnad.
Jeg tror den største risikoen er akkurat den platen som allerede har falt ned da den sitter kun med et feste i underkant mot hustaket pga. skråskjæringen, platen er trekantet, der kunne jeg faktisk bytte ut det festet mot et slikt hjørnefeste da hullene ikke synes så godt eller man kan tette og male. Sikkerheten er tross alt det viktigste.
Nå føles det som jeg har litt oversikt over dette og hvordan jeg skal gå videre, takk for hjelpen.
Mvh
Bambi
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.