hei Alle! Et nybegynnerspørsmål her!
Tenker å kle om min fars hus.. han har nå ca. 30 år gammel trefasade på større delen av huset.. ser forferdelig ut... har nå vurderinger på å rive hele trefasaden og kle det med noe betongaktig.. er det noen som vet hva man kunne velge som ikke er SVINDYRT å bruke... virker jo som det finnes noe som heter YTONG og LECA (iso)blokker... er det de eneste alternativene som finnes? og hva ville DERE anbefale.. og hadde vært gøy om det kunne bli kastet inn et prisbilde også per kvadratmeter... så får man vel slemme det eller pusse det...

ja det er kanskje litt vagt.. men prøver.. håper på svar iallfall!
MvH Claes
 
Du skal ikke spotte!!

Et trehus er et trehus er et trehus og bør så forbli.

Om huset ikke har vært malt med barnas vannfarger, gjetter jeg at det ikke er noe feil med treverket i fasadeplankene. Hvorfor ikke bruke noen dager på å fjerne gammel maling og male med ny i en hyggelig farge? 30 år er jo ingenting for en trefasade! Det er sannsynligvis også den billigste løsningen du kan finne.

Mvh,
Mathias
 
huset ligger ved kysten...treet er slitt og sprukket! og man må male om huset hvert 4-5 år..for salt og lignende bleker bort fargen..falurødt har blitt en slags rød rosa toning...på utsatte punkter..så man kan si at huset har 2 ulike farger, originalfargen og den fargen som har blitt etter vær og vind har gjort sitt! visst det ville vært mulig å kle om fasaden, men noe jeg synes føles lite økonomisk siden det trenger en masse vedlikehold hele tiden uansett!

MvH Claes
 
har jo aluminiumfasade da... naboer som har bodd ved siden av i 10 år har trodd at det var tre i alle år til jeg påpekte det for dem ;)

men men, den kommer til å ryke den dagen når jeg er ferdig med overetasjen....

stående trepanel med ommaling i 10-års perioder ser så mye morsommere ut :)

(akkurat malt om landstedet i helgen, og det er friskere med tre)
 
Kurre skrev:
Billigste fra et vedlikeholdsperspektiv blir nok... aluminiumfasade :-X :-[ :'( huff.
/Kurre
I så fall har jeg et bedre forslag.

Verdens beste fasademateriale - jeg har en stor haug på tomten som jeg selger til høystbydende:

E T E R N I T !!!
 
hehe... verdens beste materiale ;D

et lite problem bare ???

får man "bygge nytt" med det i dag? selv om det er brukt materiale?

(har det i garasjetak og verksted selv, skitfornøyd :D )
 
Det koster ifølge min erfaring 1:65 kiloen inkludert moms å bli kvitt eternitt. Det vil si kun deponiavgift, håndtering og transport kommer i tillegg.
 
Jeg tror faktisk ikke at man får nybygge med dette materialet lenger.

Angående deponi (finnes noen gammel tråd om dette) så finnes det i Stockholm tre stasjoner (Värmdö, Gladö + noen til) hvor man kan levere inn eternitt. Der koster det cirka 800SEK per tonn. Dessuten finnes en ÅVC i Fittja hvor man gratis kan levere inn eternitt (dette ser ut til å være stasjonen som Gud glemte).
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.