Heisann.
Kjøpte i høst en tidligere sommerhytte, som vi nå bor permanent i.
Vinterisolert skulle den være, men det mangler liksom litt.
Det fikk vi erfare denne smekkfulle vinteren.
Bl.a. skikkelig kaldt på gulvet!!
Mitt spørsmål gjelder pilargrunnlaget. Hytta er bare 54 m2 enn så lenge.
Naturtomt bestående mest av stein.
Den står på pilarer og det er plass til å ta seg frem derunder.
Man har stablet store steiner hele veien rundt, for å beskytte seg mot grevlinger.
Grunnen er en eller annen type sand, blandet med diverse småstein.
Jeg holder nå på å fjerne steinene rundt og skal legge aldringsbestandig plast.
MEN hva gjør jeg så?
Kan jeg dekke grunnlaget med noe som ikke koster skjorta?
Typ tre, som en panel, med tilhørende ventiler?
Leca-blokker sa noen, men da må jeg jo ha noe å sette dem på.
Noen type eternittplater sa noen andre, men det ville bli skikkelig dyrt.
Legger ved bilder. Til høyre sees steinene som skal bort.
Jeg ville vært takknemlig for tips og ideer!!
Kjøpte i høst en tidligere sommerhytte, som vi nå bor permanent i.
Vinterisolert skulle den være, men det mangler liksom litt.
Det fikk vi erfare denne smekkfulle vinteren.
Bl.a. skikkelig kaldt på gulvet!!
Mitt spørsmål gjelder pilargrunnlaget. Hytta er bare 54 m2 enn så lenge.
Naturtomt bestående mest av stein.
Den står på pilarer og det er plass til å ta seg frem derunder.
Man har stablet store steiner hele veien rundt, for å beskytte seg mot grevlinger.
Grunnen er en eller annen type sand, blandet med diverse småstein.
Jeg holder nå på å fjerne steinene rundt og skal legge aldringsbestandig plast.
MEN hva gjør jeg så?
Kan jeg dekke grunnlaget med noe som ikke koster skjorta?
Typ tre, som en panel, med tilhørende ventiler?
Leca-blokker sa noen, men da må jeg jo ha noe å sette dem på.
Noen type eternittplater sa noen andre, men det ville bli skikkelig dyrt.
Legger ved bilder. Til høyre sees steinene som skal bort.
Jeg ville vært takknemlig for tips og ideer!!
Sist redigert:
Om målet er å forbedre utseendet så sett for eksempel trykkimpregnerte 22X95 liggende med noen cm spalte mellom bordene.
Om målet er å få opp varmen så ville jeg satset på mer isolasjon i gulvet.
Noen sier at det går bra å bare skru fast isopor under gulvet, andre sier at det er en risikokonstruksjon på grunn av risiko for fukt over isoporen. Jeg har ikke lest nok til å ha en egen oppfatning der.
Om målet er å få opp varmen så ville jeg satset på mer isolasjon i gulvet.
Noen sier at det går bra å bare skru fast isopor under gulvet, andre sier at det er en risikokonstruksjon på grunn av risiko for fukt over isoporen. Jeg har ikke lest nok til å ha en egen oppfatning der.
Liggende trykkvirke virker fornuftig. Takk!
Så var det den andre biten, varmen.
Det er jo celleplast vi har i dag, visste ikke at det eventuelt kan skapes fuktighet på oversiden.
Har googlet, men finner ingenting som sier hverken for eller imot.
Hva om man legger plast under, mot celleplasten da?
Noen som vet om det er helt feil?
Burde jo beskytte mot fuktighet på oversiden, føles det som.
Så var det den andre biten, varmen.
Det er jo celleplast vi har i dag, visste ikke at det eventuelt kan skapes fuktighet på oversiden.
Har googlet, men finner ingenting som sier hverken for eller imot.
Hva om man legger plast under, mot celleplasten da?
Noen som vet om det er helt feil?
Burde jo beskytte mot fuktighet på oversiden, føles det som.
Aldri plast ytterst i en konstruksjon!
-ikke i svensk klima iallfall...
(om vi snakker om diffusjonstett plast)
Fukten er et emne der "sunt bondefornuft" iblant
kan være misvisende...
* Fukten produseres inni huset & vandrer utover.
* Det er den Relativ fuktigheten som gir opphav til problemer:
"Tørr & fin", varm luft innendørs kan inneholde store mengder fukt uten problemer,
Rømmer denne luften utover i konstruksjonen og kjøles ned så blir den samme luften
plutselig "Kald & fuktig"...
Vil du isolere under hytta uten å risikere å få problemer så sett en
celleplastplate med åpen cellestruktur ("dreneringsplate") under bjelkelaget.
F.eks. Pordrän, Isodrän, Jackodrän
-ikke i svensk klima iallfall...
(om vi snakker om diffusjonstett plast)
Fukten er et emne der "sunt bondefornuft" iblant
kan være misvisende...
* Fukten produseres inni huset & vandrer utover.
* Det er den Relativ fuktigheten som gir opphav til problemer:
"Tørr & fin", varm luft innendørs kan inneholde store mengder fukt uten problemer,
Rømmer denne luften utover i konstruksjonen og kjøles ned så blir den samme luften
plutselig "Kald & fuktig"...
Vil du isolere under hytta uten å risikere å få problemer så sett en
celleplastplate med åpen cellestruktur ("dreneringsplate") under bjelkelaget.
F.eks. Pordrän, Isodrän, Jackodrän
Cellplast er utmerket for å isolere gulv, vegger og tak med. Thermisol og Cellplastdirekt er noen merker. Her f.eks. finner du info:
http://www.thermisol.se/faq.php?faq=inc.golv.php
http://www.thermisol.se/faq.php?faq=inc.golv.php
Å lese på thermisol.se:haavard skrev:
Cellplast som isolasjonsmateriale
Cellplast-isolasjon består av 2% polystyren - resterende 98% av volumet er innelukket luft som gir materialet dets varmeisolerende egenskap.
ThermiSol isolasjon avgir ingen skadelige stoffer og inneholder ikke fibre som kan frigjøres ved bearbeiding og innbygging.
ThermiSol cellplastprodukter inneholder ingen fargestoffer eller andre kjemiske tilsetninger og materialet anbefales av Astma og Allergi Forbundet.
Fra brosjyren Thermisol og miljøet (http://www.thermisol.se/pdf/environ.pdf):
EPS er et utmerket energitilskudd ved avfallsforbrenning. 1 kg EPS inneholder samme mengde energi som 1,3 kg olje. Ved fullstendig forbrenning av EPS gjenstår kun ren karbondioksid og vann.
Gamle myter dør langsomt. Cellplast avgir ikke mer giftige røykgasser enn annen isolasjon...derimot har den betydelig lavere flammepunkt og brenner raskt, noe som gjør at brannsikringen med cellplast blir ikke-eksisterende...og er grunnen til at cellplasten skal være beskyttet bak brannhemmende materiale som gips, da den fungerer alldeles utmerket. Selv setter jeg mineralull og cellplast inne i veggene og lar cellplasten danne en selvstående enhet mellom doble innervegger...synker ikke sammen og begynner å glipe.
Bygger man for øvrig trehus og det begynner å brenne så man må evakuere, er det ikke mye hus å redde uansett om det er cellplast eller ull i veggene...
Bygger man for øvrig trehus og det begynner å brenne så man må evakuere, er det ikke mye hus å redde uansett om det er cellplast eller ull i veggene...
Cellplast er ikke formstabilt. Det ekspanderer og krymper med luftfuktigheten og deformeres over tid ved belastning.Forbo skrev:Gamle myter dør langsomt. Cellplast avgir ikke mer giftige røykgasser enn annen isolasjon...derimot har den betydelig lavere flammepunkt og brenner raskt, noe som gjør at brannbeskyttelsen med cellplast blir ubetydelig...og er grunnen til at cellplasten skal være beskyttet bak brannhemmende materiale som gips, da den fungerer alldeles utmerket. Selv setter jeg mineralull og cellplast inne i veggene og lar cellplasten danne en selvstående enhet mellom doble innervegger...synker ikke sammen og begynner å glipe.
Bygger man for øvrig trehus og det begynner å brenne slik at man må evakuere, så er det ikke mye hus å redde uansett om det er cellplast eller ull i veggene..
Du har rett i at brannbeskyttelsen med cellplast er ubetydelig. Det går å beskytte, men dessverre så blir det ikke riktig bra selv når man bygger det inn siden det er mer eller mindre umulig å lage perfekt tette flater i det man beskytter med. Elektriske branner har dessuten den ubehagelige egenskapen at de ofte starter inne i veggen bak det beskyttende laget hvor de sakte sprer seg og trenger igjennom de ytre platene.
Et trehus som brenner klarer seg ofte. Renovering kreves, men bortsett fra røykskadene er det relativt lokalt. Med store mengder cellplast i konstruksjonen så skjer overtending og spredning nærmest eksplosjonsartet. Noe som ikke er overraskende. Det er jo i prinsippet bare oppskummet olje.
---
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article897281/Idrottshall-i-lagor.html
"...// Ved halv to hadde ilden fått feste over hovedinngangen, i all den polystyren som ble brukt til å isolere hallens nye tak. En halvtime senere ble styrkene tvunget til å trekke seg tilbake og se taket rase. - Polystyren gir en meget kraftig brannutvikling, det utvikles utrolig mye energi. //..."
---
http://www.youtube.com/watch?v=bJAWPfZzIKY
Er et brannforsøk av sandwichpaneler med eps. Dessverre fremgår det ikke hva overflateskiktene består av, men brannutviklingen blir lik når dette først er gjennombrutt. (Begynner etter 1:10)
Sist redigert av en moderator:
Sett opp en plate mellom pilarene, puss deretter og simsalabim ser det ut som et solid fundament. legger ved en lenke til mitt forrige hus hvor jeg gjorde så.
http://www.byggahus.se/forum/hemma-hos/147659-mitt-foersta-hus-jag-byggde-om.html
Lykke til
http://www.byggahus.se/forum/hemma-hos/147659-mitt-foersta-hus-jag-byggde-om.html
Lykke til
Sett opp en plate mellom stolpene.
Akkurat det jeg tenker på. Men hvilken type plate?
Har fått flere forslag til hva jeg skal ha ut mot utsiden.
Noen foreslår panel, Leca, takpapp, blant flere tips.
Hva er ditt forslag til "plate"?
Akkurat det jeg tenker på. Men hvilken type plate?
Har fått flere forslag til hva jeg skal ha ut mot utsiden.
Noen foreslår panel, Leca, takpapp, blant flere tips.
Hva er ditt forslag til "plate"?