Har fått Ok til å bygge en klatrevegg for ungene på naboens bod. Har litt funderinger rundt materiale-

Siden det er utendørs og ønsker at den skal holde i minst 5 år uten at den blir ubrukelig. Halvparten av veggen er utsatt for regn og fukt.
Hva slags materiale gir best valuta for pengene og levetid?

Min tanke er:
1) Vanlig kryssfiner og så fasademaling
2) OSB-plate og så fasademaling
3) Formkryssfiner for betongstøping + fasademaling (vil nok male noe morsomt uansett)?

Som sagt, det skal holde utendørs i noen år. Jeg dekker nok over veggen når det er som våtest om høsten og vinteren.

Uthus med gule vegger målt med markeringer i centimeter, rød lekehus med grønne vinduer foran, og en tricycle ved siden av.

Totte_S
OSB holder nok ikke i lengden for innfestninger til grepene. Formplywood er dyrt og ikke enkelt å male. Dessuten ingen friksjon. Med beregnet levetid på 5-10 år ville jeg valgt plywood minst 15 mm avhengig av hvordan du gjør innfestningen mot boden. Mal den.
Jeg ville nok ha montert plywoodplaten på avstandere mot naboens bod slik at den ikke får for mange skruehull, og ventilasjon mellom fasade og plywood.
Hvis du bruker vanlige klatregrep som festes i islagsmuttere, er tipset å sikre islagsmutterne fra baksiden med to kraftige klammer fra klammepistol, så slipper du bryet med at de faller av.

• Liker
Sona2012 og 1 annen
  • Laddar…
Har bygd lignende klatrevegg til mine barn på vår garasjevegg. Veiledet mye fram og tilbake men til slutt satte jeg grepa direkte på fasaden. Kostnaden for å legge ut, plater og maling ble for stor etter min mening. Kan heller bytte panelet om noen år når barna har gått lei om det trengs, eller så maler jeg bare i skruehullene ordentlig. Klatregrepen har vært oppe i to år nå uten problemer men brukes ikke så flittig som tenkt (Barna er 5 og 8 nå).

• Liker
hapazard
  • Laddar…
Først vurderte jeg å sette dem direkte mot fasaden, men vil heller ha mulighet til å justere grepene med årene og det tror jeg er avgjørende for å holde oppe "interessen", det er min teori. Uansett, jeg tenkte faktisk å lage et rammeverk for platen og bruke innslagsmuttere ifølge Totte_S. Å feste dem var en god idé. Hva slags type plywood skal man ha? Det finnes litt forskjellige varianter... skal man gå for vanlig konstruksjonsfiner?

Totte_S
Jo flere lag kryssfiner har, desto sterkere - og dyrere - blir den. Det er jo ikke store høyder eller tunge belastninger med barn på veggen, så unngå de slappeste platene...

Har sittet og regnet litt... blir litt dyrt med både klatrefester og materialer.

Tror trematerial er ca 1000:- og så klatretak fra amazon ca 2000:- (120 grep, slagmuttere og fester inkludert) og så kommer maling i tillegg. Yikes... (O_O)

Kan man droppe å grunne og bare påføre fasademaling? Mest for å spare tid.

Vi kjøpte ergohold http://ergoholds.com/Hem

Vi har flyttet en del grep og da bare malt i hullene. Men vår løsning passer selvfølgelig ikke for alle.

• Liker
vincentt
  • Laddar…
Nå når man har regnet på det... Da er din løsning mye mer smidig og billigere

• Liker
U-235
  • Laddar…
Nå er det 28 år siden jeg var med dem å bygge lignende klatrevegger. Vi brukte plywood med lekter cc60.
Grepen støpte vi faktisk selv, da hadde vi eksisterende noen grep som vi laget støpeformer av i silikon.

Men som sagt, malt plywood.

• Liker
Totte_S
  • Laddar…
Liten fundering bare: Hvor lenge er en så liten vegg interessant for barna?

To be honest... Ingen anelse. Men jeg håper på å modulere veggen med å bygge den ut med årene for å holde klatreinteressen gående. Å bare ha veggen for å ha noe å skru ved ombygging er nok bra for fremtiden. Men, det kan like gjerne gå åt pipan...

• Liker
ornet
  • Laddar…
Jeg hadde en klatrevegg (innendørs dog) for barn og den holdt kjempebra med treskruer i gips+osb. Så underlaget for barn som ikke veier for mye, trenger ikke å være så mye som man tror. Reis opp og fest deretter den billigste formen av "planker", råspont kanskje? Hvert grep har jo 2-3 fester og hver skrue holder jo ganske mange kilo så lenge den settes i riktig treverk.

Det er bare småunger som skal klatre, så underlag vil jo fungere om det er reglet riktig... og billig =).

Jeg skal sitte og fundere og regne litt og komme fram til hva jeg skal gjøre. 1) Legge billige bord og skru fast grepene direkte 2) Bruke kryssfiner med muttere.

Jeg foreslår kryssfiner siden det inkluderes skruer og muttere om man bestiller fra Amazon. .. Ellers må jeg kaste dem.... det føles litt waste.

https://amzn.to/2UH5FyY

Hei alle,
Jeg har begynt å jobbe på veggen nå. Valgte plywood i stedet for osb. Det ble dyrt men... jeg må prøve.

Det er sikkert overkill, men jeg har ingen anelse om hvordan plywood oppfører seg utendørs, ubehandlet materiale utendørs er nytt for meg. Så jeg oljer på alle kanter og hull, samt grunner og fasademaler på alle flater bortsett fra baksiden.

Det plagsomme nå er å olje 90 hull med pensel, og det tok for mye tid og ble for klissete med pensel og fingre... Finnes det noen fornuftig måte å grunne innsiden av hullene med noe hjemmelaget verktøy? Hullene er 12 mm...

Plywoodplater ligger på et arbeidsbord i en garasje, omgitt av verktøy og materialer. Detaljerte forberedelser for utendørs bruk er i gang.

• Liker
dank
  • Laddar…
Jeg laget en mindre klatrevegg hjemme på en av våre vegger. Det har gått bra så langt, men vi har selvfølgelig betongvegger så jeg er helt sikker på at det holder. Kjøpte klatretakene fra en dansk side jeg fant, syntes de hadde en fin prisklasse. Dog litt synd at man må betale for frakten. Noen andre har kanskje funnet noe bedre. https://www.kids-world.com/sv/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.