Hobbysnekker
· Västmanland
· 214 innlegg
Å kjøpe nytt trematerial til trappen virker å bli veldig dyrt. Med for eksempel Kärsch så kostet trappenesene utrolig mye.
Så kom jeg på - kan man ikke støpe (tynne) betongtrinn til en åpen innendørs trapp? Med innebygd trappenese altså. Med riktig form burde det være ganske enkelt tror jeg. Men det er ikke det jeg spør mest om, men heller om dere tror at betongmateriale på en innendørs trapp blir for tungt for konstruksjonen? Er det risiko for at alt raser sammen? Hvor mye vekt er det meningen at et slikt trinn skal tåle? Trinnene hos oss sitter i vårt tilfelle fast i en treramme som løper på høyre og venstre side.
Hva tror dere?
Så kom jeg på - kan man ikke støpe (tynne) betongtrinn til en åpen innendørs trapp? Med innebygd trappenese altså. Med riktig form burde det være ganske enkelt tror jeg. Men det er ikke det jeg spør mest om, men heller om dere tror at betongmateriale på en innendørs trapp blir for tungt for konstruksjonen? Er det risiko for at alt raser sammen? Hvor mye vekt er det meningen at et slikt trinn skal tåle? Trinnene hos oss sitter i vårt tilfelle fast i en treramme som løper på høyre og venstre side.
Hva tror dere?
Det er betydelig mer verdt å bytte ut hele trappen enn bare pusse trinnene.
Normalt sett er ikke en trapp konstruert for å bære altfor stor vekt, det kommer litt an på hvilken modell av trapp, om vangeene er festet i vegger eller om de står på gulvet og hviler mot bjelkelaget.
Jeg tror at trappen lett kan bli gyngende og betongen risikerer å sprekke.
Normalt sett er ikke en trapp konstruert for å bære altfor stor vekt, det kommer litt an på hvilken modell av trapp, om vangeene er festet i vegger eller om de står på gulvet og hviler mot bjelkelaget.
Jeg tror at trappen lett kan bli gyngende og betongen risikerer å sprekke.
Hobbysnekker
· Västmanland
· 214 innlegg
Det går ikke å renovere opp den eksisterende på noen måte da? Slipe, male/beise/lakke/såpe/vokse etc? Holder på med en gammel trapp selv (gammel solid men ganske slitt trapp) og vi bestemte oss for å slipe den ren, eikebeise+vokse den og male opptrinn + vange hvite. For å få, og beholde litt gammeldags stil som vi har på flere andre ting i huset.
Hobbysnekker
· Västmanland
· 214 innlegg
Går går det vel sikkert, men det er et jævla arbeid for plastmatten som ligger på den sitter som berget og så er det en furutrapp (eller gran, hvem vet) så treet ser ikke så himla fint ut heller. Penest ville vært med eiketrinn og hvit "ramme", men det koster som fan.mrVoodoo skrev:Det går itne å renovere opp den eksisterende på noe vis da? Slipe, male/beise/lakke/såpe/vokse etc? Holder på med en gammel trapp selv (gammel solid men ganske slitt trapp) og vi bestemte oss for å slipe ren den, eikebeise+vokse den og male stusstrinn + vangstykket hvite. For å få, og beholde litt gammeldags stil, noe vi har på en del andre ting i huset.
Medlem
· Västragötaland
· 870 innlegg
Er man litt pirkete og nøye, så går det an å sage til opptrinn av eikeparkett med en eikelist som trappenese. Mye saging og måling, men billig hvis du ikke regner med din egen tid. For øvrig finnes det fresverktøy for å gjøre trappen tre-ren, så det går relativt enkelt med riktig utstyr.
Hobbysnekker
· Västmanland
· 214 innlegg
Freseverktøyene kjenner jeg ikke til, har brukt en elhøvel for å fjerne plastmatten.Havsutsikt skrev:
Jeg har sett på Kärsch eikeparkett:
http://www.kahrs.com/SE/Consumer/Products/Floors/WoodSpecies/Pages/SelectWood.aspx
Og det var en prismessig god løsning, selv om det blir en del svinn. Men om man kjøper til trappenesen til dem:
http://www.kahrs.com/SE/CONSUMER/PRODUCTS/ACCESSORIES/Pages/Mouldings.aspx
Så koster det veldig mye. En trappenese koster nesten like mye som en pakke parkett, og jeg må ha fjorten stykker. Kjedelig.
Medlem
· Västragötaland
· 870 innlegg
Det var det jeg mente, må du ha en spontet trappnese. Kan du ikke bare kjøre inntil en glatt list, eller en frest list som ikke passer i parketten. Lim med passende lim. Synes at det burde funke. Men dog så settes vel prislisten for tilbehør til trapper etter hva en ny trapp koster. Så om du får en "nygammel" trapp for rundt 10-15000 så er det jo billig i sammenligning med å kjøpe en ny.
Hobbysnekker
· Västmanland
· 214 innlegg
Akkurat, det er det sikkert, men likevel mye penger. Jeg er usikker på om jeg kan få parkett+list til å se bra ut, pluss at det er hele den der greia med å finne en list som ser akkurat lik ut som parkettgulvet man legger... Klurigt. Men takk for synspunktene likevelHavsutsikt skrev:Det var det jeg mente, må du ha en spontet trappenese. Kan du ikke bare kjøre dikt an en glatt list, eller en frest list som ikke passer i parketten. Lim med egnet lim. Synes at det burde funke. Men dog så settes vel prislisten for tilbehør til trapper etter hva en ny trapp koster. Så om du får en "nygammel" trapp for rundt 10-15000 så er det jo billig i sammenligning med å kjøpe en ny.
Jo, det man bør bruke for å få trappen trefarget er en lakkfres fra Metabo (så vidt jeg vet de eneste som har en lakkfres i sitt sortiment, kanskje patent de har), kjøpte en selv nettopp til trappen. Ok, det er kanskje ikke helt prismotivert å kjøpe en slik for å fikse bare en trapp, men jeg så ganske mange kommende renoveringsprosjekter der den kan komme godt med. Importerte min fra England.
Fresede rene alle store flater på trappen på ca 1 time med lakkfresen, nå har jeg bare noen små hjørner og trappenesen igjen å få ren. Med riktige slipemaskiner skal vel det også gå forholdsvis enkelt håper jeg. Ved en trappfornyelse er virkelig riktige verktøy alfa og omega, ellers blir man både sprø, deprimert, gråhåret, sur og generelt aggressiv etter hvert....
Et par gode venner holdt på i 3 dager med trappen sin før de ga opp da de ikke engang kom i nærheten av halvparten etter tre dagers konstant sliping og skraping 
Å kle den med parkett blir jo klart billigere enn å kjøpe et trappekit. Du kan kanskje frese egne passende trappeneser i matchende tre? OM du lykkes å finne matchende tre da vil si.
Alternativt finne tre som et snekkerverksted kan sage opp i passende finer til deg? Så du får nøyaktig samme tre til trinn og lister. Da har du litt pusling med å lime sammen finer mm, men det ser du kanskje ikke på som noe hinder?
Fresede rene alle store flater på trappen på ca 1 time med lakkfresen, nå har jeg bare noen små hjørner og trappenesen igjen å få ren. Med riktige slipemaskiner skal vel det også gå forholdsvis enkelt håper jeg. Ved en trappfornyelse er virkelig riktige verktøy alfa og omega, ellers blir man både sprø, deprimert, gråhåret, sur og generelt aggressiv etter hvert....
Å kle den med parkett blir jo klart billigere enn å kjøpe et trappekit. Du kan kanskje frese egne passende trappeneser i matchende tre? OM du lykkes å finne matchende tre da vil si.
Alternativt finne tre som et snekkerverksted kan sage opp i passende finer til deg? Så du får nøyaktig samme tre til trinn og lister. Da har du litt pusling med å lime sammen finer mm, men det ser du kanskje ikke på som noe hinder?
Vi bestilte en ny tilpasset trapp i ask i 2007 og det kostet oss 12000kr. Så å betale 10-15000 for å reparere en trapp høres vanvittig ut i mine ører.Havsutsikt skrev:
Medlem
· Västragötaland
· 870 innlegg
Trapp for 12000 høres jo ut som et kupp, eller er den nyknytt på et bygge
. Ellers så ligger vel en Ektrapp på rundt 80-120 tusen avhengig av rekkverk mm.
Stengt eiketrapp med hvite vanger, 14 trinn, ville kostet oss 35-40k for 2 år siden, ekskl. montering. Jeg kjøpte Lundbergs trapprenoveringskit og malte vangene hvite. Kostet totalt ca. 9000:-. Ble kjempebra. Føltes svindyrt da, men i ettertid var det nok ganske billig for en "ny" trapp.
Kikket også på "Kährs-løsningen" men kom frem til at det bare ville blitt noen tusenlapper billigere. Dessuten ville det tatt mer tid å få sammen det puslespillet.
Kikket også på "Kährs-løsningen" men kom frem til at det bare ville blitt noen tusenlapper billigere. Dessuten ville det tatt mer tid å få sammen det puslespillet.