Y
Hei!

Jeg har mine ideer, som oftest leser jeg meg opp ganske inngående før prosjektene, men i dette tilfellet ble det bygget spontant, noe jeg nå må ta konsekvensene av.

På badet har jeg en kasse som jeg tenkte å ha et akvarium på... så en kasse oppå... for å gi illusjonen at akvariet er innebygd i et fjell (fliser).

Men... Jeg har ingen direkte erfaring med akvarium, minst av alt hvordan de bør bygges. Glassmesteren stønnet at det vil bli for smalt, dårlig for fiskene.

================================================== ===========

Kassen er akkurat nå 85 cm høy, 110 cm bred, 30 cm dyp. Så var det tenkt at flisene skulle bygge 3-4 cm også.

Akvariet tenkte jeg kunne være kanskje 90 cm høyt og som kassen ellers.
Men jeg kan tenke meg å bygge om kassen, både øke høyden og dybden på den kassen.

Si 90 cm høy kasse da rekker 80 cm høyt akvarium
. samt endre dybden noe.. Hvis det finnes smidige pumper og filter som må stå ved siden av, så kan jeg tenke meg å skjule det bak en plante, da blir jo akvariet dessuten ikke fullt så bredt..

================================================== ===========

1. Jeg er bekymret for hvilke mål jeg bør holde meg til

2. Jeg er fundersam på hvordan kassen over akvariet skal utformes så man kan rengjøre akvariet, som hengsler på hele, eller lage en avtagbar sarg nærmest akvariet, samt unngå fuktskader - kanskje lage ramme av aluminium i stedet for tre, men det er jo mer som kan bli skadet enn så..

Det føles som om det ble litt mange og rotete formulert tanker nå, helt nytt emne for meg, men ville sette pris på hjelp =) Takk på forhånd.

Eller skal jeg legge ned hele prosjektet, bygge en lav kasse med spotter ved taket og sette sjampoflasker og blomster på kassen.. =/

Uferdig badromshjørne med boks dekket av svart plast, hvite fliser på veggen og en døråpning til høyre. Verktøy og ruller ligger oppå boksen.

En idè er å la akvariets topp, dvs vannoverflaten, skjules av det øverste skapets dør/skuffefront. Har en følelse av at illusjonen blir bedre da. Tips, søk på google-bilder

For øvrig våger jeg meg ikke på noen anbefalinger... Kan ikke din glassmester bygge sammen akvariet? Han/hun har sikkert passende profiler og lim, vet at andre har latt nettopp glassmesteren bygge plassbygde løsninger.

Tenk på hvordan du skal kunne rengjøre, for det må man... Ellers vokser det snart igjen og ser ufriskt ut.

Fant denne linken, virker å være en masse interessant info: http://saltaquarium.about.com/od/diytanksrefugiums/DIY_Do_It_Yourself_AquariumTank_Plans.htm

Taskete mot fiskene, mja, det kommer vel litt an på hva du velger for noen fisker, finnes jo fisker som ikke blir mer enn noen få cm, så 10x kroppslengden er jo massevis med plass.

Avhengig av tykkelsen på glasset som velges, trenger du ikke engang noen profiler rundt kantene.

Å la den øvre boksen dekke vannoverflaten med et par cm margin er nok en god idé. Noen form for ventilasjon i toppen av boksen er ikke så dumt. Jeg kunne tenke meg at det å bygge boksen i 2 deler er en god idé, den nedre med innebygd lysskinne, kanskje 30 cm høy og hviler på akvariekanten, og den øvre litt større som du kan løfte bort for å komme til og rengjøre akvariet når det trengs.

At den nedre delen har noen form for hengsler er nok bra, så du lett kan åpne forsiden for å mate etc.

Etter det bare er 30 cm dypt så kanskje et ytterfilter er en god idé. Har du mulighet til å plassere noe bak en liten dør i den nedre boksen?

Klart du ikke skal legge ned! 30 cm dyp er ikke kjempemye men du bør vel holde deg til fisker som trives med dette. Regn ikke med å kunne putte inn noen store maller i karet.

Som det allerede er nevnt så er et ytterfilter å anbefale.. typ alltid! Du burde lett få plass til det i det nedre skapet og få slanger pent integrert. Siden dette blir et custom-bygget kar så kan du også bestemme selv hvor du vil ha inn- og utblåsning i karet. Og få trivelige koblinger for dette montert!

Kult prosjekt! (akkurat solgt min 540L og det er jo sånn at man blir litt fristet igjen :) )

Vi har også et sånt prosjekt på gang og fikk mange tips og råd fra Akvarielagret i Bromma.
Jeg tror heller ikke at 30 cm er for smalt om du ikke har alt for store fisker, men vi fikk tipset om å ikke gjøre akvariet høyere enn armene våre er lange. Man bør jo kunne strekke seg ned og fikse på bunnen.
Vårt er 50 cm tykt.
Vi har ikke bygget selve akvariet ennå heller, men Akvarielagret bygger etter mål, så de kommer til å få gjøre det når vi er klare.
Når det gjelder "berget" over akvariet, må du jo kunne flytte det bort når du skal fikse i akvariet.
Vi planlegger en skyvevegg, som skyves ned foran akvariet når vi skal rengjøre og fikse. Deretter skyves den opp igjen. Beslag til det fant vi på Teofils, men vi har ikke bygget den veggen ennå heller.

Et tips er også å lage et skap i kassen under akvariet så pumpen m.m. kan være i det.
Her er et par bilder av prosjektet vårt. Først med våtsjiktene og deretter malt. Vi har kjørt malte våtsjikt rundt hele akvariet.

Akvariet vårt har dessuten en ytterligere dimensjon - det skal synes både fra badet og rommet utenfor.
Under konstruksjon av akvarium med råmateriale som papp, treverk og verktøy, inkludert en stige og måleverktøy, rundt åpningsområdet.

Svartmalt nisje for et akvarium under bygging, med våtsikring malt rundt. Verktøy og byggematerialer ses i bakgrunnen.

Y
Vurderer å lage en slanket boks over.
Sette spotter. Da kan underboksen fungere som dekorhylle med blomster eller annet hvis man blir gal av akvariet.

Da bør jeg jo unngå problemet med fukt, og kunne arbeide med akvariet og sånt..

All strøm er jo allerede trukket, jordfeilbryter har jeg, og trekke en diskret kabel opp dit for å drive akvariet burde jo gå det med.

Virker ikke det mer fornuftig enn å bygge en stor overboks for å jage inntrykket av at alt er innebygd i veggen?

(obs, veldig raskt tegnet så ta antall spotter og plassering osv med en klype salt)

3D-tegning av akvarium innebygget i en murvegg med plass til spottlys over. Mål på murvegg og akvarium inkludert i tegningen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.