Når jeg kjøpte PVC-vinduer fra Polen i fjor, snakket jeg ganske mye med en selger som var veldig interessert i det svenske byggmarkedet. Vi konstaterte at byggevarer generelt er 20-50% billigere i Polen enn i Sverige, og han så store muligheter i denne prisforskjellen.
Vi kom sammen frem til at det beste ville være om noen i Polen (altså han i vårt scenario) agerte som et logistikknutepunkt med kontakt hos de beste polske byggevarehandlene. Så kunne noen i Sverige (jeg i vårt scenario) sende over en liste med byggevarer eller bestille via en nettside, varene ble samlet inn fra de forskjellige polske byggevarehandlene, pakket på lastebil og kjørt direkte hjem til sluttkunde.
Jeg hadde ikke egentlig behov for en lastebil med polske byggevarer så dette rant ut i sanden mellom meg og polakken. Han lovet å gi beskjed hvis han startet opp noe, noe han ikke har gjort, så jeg antar at det ikke har blitt noe.
Men jeg synes fortsatt det høres ut som noe potensielt veldig bra, spesielt nå når mitt behov for billige byggevarer er litt større enn i fjor. Men det er samtidig litt for godt til at ingen har kommet på det tidligere. Men når jeg leter er det beste jeg finner byggbay.se hvilket, som jeg forstår det, er en polsk byggevarehandel som har startet en svensk (nåja) nettside. Men deres utvalg er ganske begrenset og deres priser er ikke imponerende (med polske målestokker).
Hva jeg søker er mer en one-stop-shop der man kan få tak i alt til priser som er anstendige og der noen andre organiserer frakten. I prinsippet hadde det vært nok med en polsk fraktfører som handler det man skal ha på Leroy Merlin i Gdansk og kjører det til Sverige for en. Men ikke engang noe slikt har jeg sett.
Så mitt spørsmål til forumet er om dette virkelig ikke eksisterer noe sted? Og hvis ikke, hvorfor gjør det ikke det? Jeg er litt fristet til å ta kontakt med polakken jeg snakket med i fjor og høre om han kan plukke sammen en lastebil med byggevarer for meg. Men det føles unødvendig risikabelt hvis noen andre allerede har erfaring og rutiner for å gjøre det samme.
Vi kom sammen frem til at det beste ville være om noen i Polen (altså han i vårt scenario) agerte som et logistikknutepunkt med kontakt hos de beste polske byggevarehandlene. Så kunne noen i Sverige (jeg i vårt scenario) sende over en liste med byggevarer eller bestille via en nettside, varene ble samlet inn fra de forskjellige polske byggevarehandlene, pakket på lastebil og kjørt direkte hjem til sluttkunde.
Jeg hadde ikke egentlig behov for en lastebil med polske byggevarer så dette rant ut i sanden mellom meg og polakken. Han lovet å gi beskjed hvis han startet opp noe, noe han ikke har gjort, så jeg antar at det ikke har blitt noe.
Men jeg synes fortsatt det høres ut som noe potensielt veldig bra, spesielt nå når mitt behov for billige byggevarer er litt større enn i fjor. Men det er samtidig litt for godt til at ingen har kommet på det tidligere. Men når jeg leter er det beste jeg finner byggbay.se hvilket, som jeg forstår det, er en polsk byggevarehandel som har startet en svensk (nåja) nettside. Men deres utvalg er ganske begrenset og deres priser er ikke imponerende (med polske målestokker).
Hva jeg søker er mer en one-stop-shop der man kan få tak i alt til priser som er anstendige og der noen andre organiserer frakten. I prinsippet hadde det vært nok med en polsk fraktfører som handler det man skal ha på Leroy Merlin i Gdansk og kjører det til Sverige for en. Men ikke engang noe slikt har jeg sett.
Så mitt spørsmål til forumet er om dette virkelig ikke eksisterer noe sted? Og hvis ikke, hvorfor gjør det ikke det? Jeg er litt fristet til å ta kontakt med polakken jeg snakket med i fjor og høre om han kan plukke sammen en lastebil med byggevarer for meg. Men det føles unødvendig risikabelt hvis noen andre allerede har erfaring og rutiner for å gjøre det samme.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 innlegg
Du slipper tollavgifter da det er innenfor EU, men momsen må importøren betale. Er ulike % for de ulike varer. Men kjør på, sjekk bare at det er "samme kvalitet" på tingene du selger, har hørt av mine håndverkere at de noen ganger er ganske misfornøyde med visse ting som er direkteimportert. En returnert lastebil spiser jo opp fortjenesten for typ 3 reiser.dasiri skrev:Når jeg kjøpte PVC-vinduer fra Polen i fjor pratet jeg ganske mye med en selger som var veldig interessert i det svenske byggmarkedet. Vi konstaterte at byggvarer generelt er 20-50% billigere i Polen enn i Sverige, og han så store muligheter i denne prisforskjellen.
Vi kom til felles konklusjon at det beste ville være om noen i Polen (dvs. han i vårt scenario) agerte som logistikk-hub med kontakt hos de beste polske byggevareforhandlerne. Deretter kunne noen i Sverige (jeg i vårt scenario) sende over en liste med byggvarer, eller bestille via en nettside, varene ble samlet inn fra de ulike polske byggevareforhandlerne, pakket på lastebil, og kjørt direkte hjem til sluttkunden.
Jeg hadde egentlig ikke behov for en lastebil med polske byggvarer, så dette rant ut i sanden mellom meg og polakken. Han lovte at han skulle høre av seg hvis han startet opp noe, noe han ikke har gjort, så jeg antar at det ikke har blitt noe av.
Men jeg synes fortsatt det høres ut som noe potensielt veldig bra, spesielt nå når mitt behov for billige byggvarer er litt større enn i fjor. Men det er samtidig litt for godt til at ingen skal ha kommet på det tidligere. Men når jeg leter, er det beste jeg finner byggbay.se som, slik jeg forstår det, er en polsk byggevarehandel som har startet en svensk (nåja) nettside. Men deres utvalg er ganske begrenset, og prisene deres er ikke imponerende (med polske mål mht.).
Det jeg søker er mer en one-stop-shop hvor man kan finne alt til priser som er anstendige, og hvor noen andre organiserer frakten. I prinsippet hadde det vært nok med en polsk transportør som handler det man skal ha på Leroy Merlin i Gdansk og kjører det til Sverige for en. Men ikke en gang noe slikt har jeg sett.
Så mitt spørsmål til forumet er om dette virkelig ikke eksisterer noe sted? Og hvis ikke, hvorfor gjør det ikke det? Jeg er litt fristet til å ta kontakt med polakken jeg snakket med i fjor og høre om han kan sette sammen en lastebil med byggvarer for meg. Men det føles unødvendig risikabelt hvis noen andre allerede har erfaring og rutiner for å gjøre det samme.
Det finnes definitivt mange fallgruver å unngå. For eksempel ser det ut til at gipsplater i Polen ikke følger svenske standardmål. Slike ting. Derfor hadde det vært praktisk om noen andre allerede hadde fått inn rutinen. Men jeg antar at man ikke kan få alt servert på sølvfat hver gang.Martenw skrev:Du slipper tollavgifter da det er innenfor EU, men momsen må importøren betale. Er ulike % for de ulike varer. Men kjør på, sjekk bare så det er "samme kvalitet" på tingene du selger, har hørt av mine håndverkere at de noen ganger er ganske misfornøyd med visse ting som er direkteimportert. En returnert lastebil spiser jo opp fortjenesten for typ 3 reiser.
Klikk her for å svare