var o så på et hus, tenkte legge inn et bud men gikk likevel på den andre visningen av huset. Jeg hadde da med meg en fuktmåler, den viste 12-14% fuktighet i innervegger (alle innerveggene jeg målte, og også innervegger mot yttervegg). Det lukter ikke noe i huset, men de har tidligere hatt varmesløyfer i gulv som oppvarming men nå byttet til bergvarme.

Huset er bygd i 1979, uisolert betongplate på mark. Jeg er ganske begeistret for huset og ærlig talt ble jeg veldig overrasket over at det var fuktig i veggene. Min tanke er at hvis det er 12-14% ca 1 dm opp i veggene fra gulvet så er risikoen at lektene lenger ned under gulvet er fuktige, da jeg antar fukten må vandre på en eller annen måte oppover og at det dessuten er enda verre der.

Huset er svindyrt, 9 mnkr, men jeg tenker, overdriver jeg, det ser kanskje sånn ut i de fleste husene med uisolert betongplate og så lenge det ikke lukter så er det greit?

Hvor fuktig var det innendørs i luften? Hvor langt inn målte du? Hva var temperaturen? 14% er ikke mye om sommeren med høy luftfuktighet og temperatur utendørs.

• Liker
mikethebik og 1 annen
  • Laddar…
14% høres ikke farlig ut.
Anbefalingen er jo at Tre (som i lekter, f.eks. av furu) ikke skal overstige 17-18%, og ved >24% kan man få problemer med råte.
Så 14% om sommeren høres rimelig ut og ikke bekymringsfullt i det hele tatt.

Var det noen tegn på råte/vekst?

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
14% høres ikke farlig ut.
Anbefalingen er jo at Tre (som i lekter, for eksempel av furu) ikke skal overstige 17-18% og ved >24% kan man få problemer med råte.
Så 14% sommertid høres rimelig ut og ikke bekymringsfullt i det hele tatt.

Fantes det noen tegn på råte/påvekst?
nei ikke hva jeg kan se, men som sagt, disse 12-14% er en dm opp på veggen, så min fundering er at det da sannsynligvis er betydelig høyere lenger ned inne i veggen/gulvlekten som jeg ikke kan se. Altså jeg tenker at fuktigheten burde være høyere jo nærmere kilden (som da burde være et sted under gulvet der jeg ikke kan måle).

Matti_75 Matti_75 skrev:
Hvor fuktig var det innendørs i luften? Hvor langt inn målte du? Hva var temperaturen? 14% er ikke mye om sommeren med høy luftfuktighet og temperatur utendørs
jeg trykte inn de to piggene rett inn i veggen, se bildet. Så jeg målte ikke langt inn. Det føltes tørt innendørs. Målte jeg høyere opp på veggen så ble det null. Temperaturen innendørs var rundt 20.

• En hånd holder et fuktighetsmåler mot en vegg med lysindikatorer som viser forskjellige fuktighetsnivåer.
surris
T Tommy12345302 skrev:
jeg trykket inn de to piggene rett inn i veggen, se bildet. Så jeg målte ikke langt inn. Det føltes tørt innendørs. Målte jeg høyere opp på veggen så ble det null. Temperaturen innendørs var rundt 20.
Kommer du virkelig inn til treverket når du målte slik?

Har huset stått i 45 år uten problemer med fukt og det ikke engang om sommeren nå viser mer enn 14% og ingen tegn finnes på fuktproblemer så ville jeg ikke bekymret meg i det hele tatt.

• Liker
mikethebik
  • Laddar…
T Tommy12345302 skrev:
jeg trykket de to piggene rett inn i veggen, se bildet. Så jeg målte ikke langt inn. Det føltes tørt innendørs. Målte jeg høyere opp på veggen så ble det null. Temperaturen innendørs var rundt 20.
Jeg vet ikke hvor representativ en slik måling er for hvor fuktig svillen er, har jo vanskelig for å se at du måler i noe annet enn nedre delen av gipsplaten.

Om huset er dyrt er det en liten kostnad i sammenhengen å be et besiktningsfirma bore inspeksjonshull og lukte, måle fuktighet og vurdere konstruksjonen (trykkimpregnerte sviller som kan avgi lukt? innstøpte stendere?)

Så overlater jeg til andre på forumet å avgjøre strategi ved budgivning; Hvis det er mange spekulanter som ikke bryr seg om det tekniske med huset kanskje det er bedre å vinne budgivningen og skrive kontrakt med klausul om egen besiktning? Da er kanskje sannsynligheten større for at man kan forhandle ned prisen om en utdypende undersøkelse viser behov for kostbare tiltak.

Men har ikke kontroll på hvilken strategi som er best.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
kan legge til at jeg er lei av å lete etter hus, så jeg er ganske sugen på å legge inn bud her, men denne greia vet jeg ikke hva jeg skal tro om. OM det er slitsomt å lete etter hus så er det no
surris surris skrev:
Kommer du virkelig inn til treverket når du målte sånn?
nja, trolig ikke, men hva spiller det for rolle? (jeg kan ikke dette)
jeg lurer på om jeg overdriver dette og bare skal legge inn et bud på huset

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Har huset stått i 45 år uten problemer med fukt og det ikke engang på sommertid nå viser mer enn 14% og ingen tegn finnes på fuktproblemer så ville jeg ikke vært bekymret i det hele tatt.
det er altså mer fukt om sommeren som jeg skal forstå det? (og mindre om vinteren, er det at det er kaldt ute så blir det mindre?)

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
F FellanD skrev:
Jeg vet ikke hvor representativ en slik måling er for hvor fuktig svillen er, har jo vanskelig for å se at du måler i noe annet enn nedre del av gipsplaten.

Om huset er dyrt er det en liten kostnad i sammenhengen å be en takstfirma bore inspeksjonshull og lukte, måle fuktighet og vurdere konstruksjonen (trykkimpregnerte sviller som kan avgi lukt? inngjuttede stendere?)

Så overlater jeg til andre på forumet å avgjøre strategi ved budgivning; Hvis det er mange interessenter som ikke bryr seg om det tekniske med huset, er det kanskje bedre å vinne budgivningen og skrive kontrakt med klausul om egen besiktigelse? Da er kanskje sannsynligheten større for at man kan forhandle ned prisen hvis nærmere undersøkelse viser behov for kostbare tiltak.

Men har ikke oversikt over hvilken strategi som er best.
nei, nøyaktig, det er jo innerveggen jeg måler her, og ikke svillen, men jeg tenker hvis innerveggen er sånn, så burde svillen være minst dette men mer sannsynlig enda mer, men som sagt, jeg kanskje gjør en sak av ingenting her, kanskje jeg bare burde legge bud og droppe dette

huset er dyrt, men hva kan en egen besigtigelse koste, det er gjort en besiktigelse på huset men der målte de ingenting bare skrev at det er risikokonstruksjon osv

T Tommy12345302 skrev:
nei akkurat, det er jo innveggen jeg måler her, og ikke bunnsvillen men jeg tenker om innveggen er slik så burde bunnsvillen være minst dette, men mer sannsynlig enda mer, men som sagt, jeg kanskje gjør noe ut av ingenting her, kanskje jeg bare burde legge bud og gi blaffen i dette

huset er dyrt, men hva kan en egen besiktigelse koste, det er gjort den besiktigelse på huset men der målte de ingenting uten bare skrev at det er risikokonstruksjon osv
Du har flere alternativer her; Bruk frustrasjonen din til å tillate deg å ta risiko. Legg bud og se hva som skjer. Men mener at man må være mentalt forberedt på at det kan koste flere hundre tusen å konvertere til et ventilert gulv om man er uheldig. Sannsynligheten for det er kanskje ikke så stor om huset har stått i 45 år og ikke lukter rart på visningene. Men vi vet ikke hvordan det ser ut under gulvet.

Eller som jeg foreslår og fremmer(selv om jeg selv ikke lyttet til samme råd når jeg kjøpte) gjør en utdypende besiktigelse.
Gjetter at det koster mellom 10-15kkr avhengig av hvor du bor og hvilken firma du tar inn.

Kan finnes mulighet for å gjøre en tilleggsbesiktigelse med f.eks. prøveboring av de som selgeren har engasjert, spør megleren.

Dog pleier ikke det å anbefales, man anbefaler å engasjere egen besiktigelsesmann for å unngå at de tar selgerens side.

Men om du føler at du har en god buffer igjen i økonomien etter kjøpet så kan du jo kjøpe og håpe på det beste; så gjetter jeg at de fleste gjør i områder med mange spekulanter og høye priser.

• Liker
Tommy12345302 og 2 andre
  • Laddar…
T Tommy12345302 skrev:
det er altså mer fukt om sommeren som jeg skal forstå det? (og mindre om vinteren, er det at det er kaldt ute så blir det mindre?)
Akkurat.
Varm luft holder mer fukt og er da fuktigere, noe som også øker fuktinnholdet i trevirke osv.
Normal fuktighet i luften om sommeren kan uten problem være rundt 70-80% mot vinterens kanskje 40-60%

• Liker
Tommy12345302
  • Laddar…
F FellanD skrev:
Du har flere alternativer her; Bruk frustrasjonen din til å tillate deg å ta risiko. Legg bud og se hva som skjer. Men synes at man må være mentalt forberedt på at det kan koste flere hundre tusen å konvertere til et ventilert gulv om man har uflaks. Sannsynligheten for det er kanskje ikke så stor om huset har stått i 45 år og ikke lukter rart på visningene. Men vi vet ikke hvordan det ser ut under gulvet.

Eller som jeg foreslår og forfekter (selv om jeg selv ikke lyttet til samme råd da jeg kjøpte) gjør en utdypende inspeksjon. Gjetter at det koster mellom 10-15kkr avhengig av hvor du bor og hvilket firma du henter inn.

Kan finnes mulighet for å gjøre en tilleggsvurdering med f.eks. prøveboring av de som selger har hyret, spør megleren.

Dog pleier ikke det å anbefales, uten man anbefaler å ansette egen takstmann for å unngå at de tar selgers parti.

Men hvis du føler at du har en god buffer igjen i økonomien etter kjøpet så kan du jo kjøpe og håpe på det beste; så gjetter jeg at de fleste gjør i områder med mange spekulanter og høye priser.
takk for svar, greia er at huset har varmeslanger i gulvet men disse er nå avstengt da huset i stedet har fått bergvarme, så jeg tenkte man kanskje kan bare slå på disse varmeslangene og håpe de tørker opp litt om det skulle være nødvendig. Jeg føler meg ganske klar til å kjøpe huset om det nå ikke blir for dyrt.

• Liker
Sthlm_
  • Laddar…
T Tommy12345302 skrev:
takk for svar, greia er at huset har varmeslynger i gulvet men disse er nå avstengt da huset i stedet har fått bergvarme, så jeg tenkte man kanskje kan bare slå på disse varmeslyngene og håpe de tørker opp litt hvis det skulle være nødvendig. Jeg føler meg ganske klar til å kjøpe huset hvis det ikke blir for dyrt.
Høres ut som du er villig til å ta risiko for huset. Man skal ikke undervurdere magefølelsen.

Uten å vite noe om varmeslyngene så hadde jeg ikke satt noe særlig håp til dem. Nå vet jeg ikke hva slags slynger det er; Men varme i kalde betonggulv påstås kunne gi fuktvandring i "feil" retning. Derfor beskrivelser på gulvvarme foreslår mye isolasjon under og fuktsperre på "riktig" sted.

Jeg er ingen ekspert, bare oppfordrer til ettertanke så du ikke blir skuffet.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.