Kjøpte hus for nøyaktig ett år siden, et ganske stort rom i kjelleren ble til et lager frem til det nå har blitt tømt og skal bli kino :)

Men, før kjøpet ble det gjort befaring (bekostet av meg) og man gikk jo selv rundt og okulærbesiktiget.

Det fantes en sprekk i en av ytterveggene i kjelleren, alle involverte mente det var en helt vanlig "tørrsprekk/lett setningssprekk" men nå når vi har tømt rommet så ser det litt verre ut enn for ett år siden!

Det står ikke noe om verken sprekk eller annet i befaringens protokoll.

Nå har den sprekken blitt bredere, samt noen svake sprekker til har dukket opp, men det som får meg mest til å fundere er at nær bunnplaten så ser det ut som hele veggen har forskjøvet seg innover noen cm og deretter buktet innover, se min profesjonelle illustrasjon nedenfor :) (forenklet illustrasjon)

Så, hva bør mitt neste steg være? Å få noen med konstruksjonsekspertise til å komme vil jeg uansett gjøre, men hvis det er "fare på ferde" hva gjelder da? Det står ingenting i protokollen osv. skjulte feil mm kan påberopes?
En enkel illustrasjon som viser en sammenligning mellom en normal vegg og en vegg med buktning og forskyvning ved bunnen, merket "normal vägg" og "min vägg".

Hvordan er det med drenering? Når ble den gjort om?
Bilder av skaden?

Stefan N skrev:
Hvordan er det med drenering? Når ble den gjort om?
Bilder av skaden?
Bygget altan utover (ovenfor) fra den veggen for noen år siden (gruslagt betongram under altanen fra -60) da ble det gjort en oversikt angående dreneringen som skulle være ok)

Har ingen bilder akkurat nå (kommer tilbake med dette) selve veggen er ca: 11m lang, men dette fenomenet er ikke over hele lengden, kun ca: 4 meter!

Har det blitt gjort noen endringer i bakken utenfor nylig (de siste årene)? Det kan jo ha fått økt belastning på veggen.

Stefan N skrev:
Har det blitt gjort noen endringer i bakken utenfor nylig(de siste årene)? Det kan jo ha økt belastningen på veggen.
Nope, det eneste som er gjort er terrassen (trallverk egentlig, sannsynligvis mindre vekt enn tidligere) så er det åpent land 20m+ fra huset (plen) ingen grunnarbeider så vidt jeg kan se!

Ingen innervegg i kjelleren som er fjernet så ytterveggen har mistet sin støtte?? :confused:

roland53 skrev:
Ingen innervegg i kjelleren som er fjernet så ytterveggen har mistet sin støtte?? :confused:
Nope, original hele altet, helt nakent rom fra topp til tå, ingen indikasjoner på fukt heller!

Det er vanskelig å ha en oppfatning om den faktiske feilen i sak over et forum, spesielt i fravær av bilder.

Men ang. skjulte feil, så mistenker jeg at det faktum at det fantes en sprekk, innebærer at dere burde gjort en grundigere undersøkelse. Dvs. trolig går selgeren da fri, derimot så kanskje befaringsmannen har et ansvar om han ikke oppmuntret til grundigere undersøkelse.

Det høres veldig merkelig ut at en slik feil (om det nå er noe alvorlig) skulle "bare komme" slik.

Er det ikke bare pussen som har løsnet fra veggen og henger litt innover da? Og selve veggen er intakt. Vanlig på pussede kjellervegger med tiden. Bare å slå ned og pusse opp igjen i slike tilfeller.

hempularen skrev:
Det er vanskelig å ha en oppfatning om den faktiske feilen i sak sånn her over et forum, først og fremst i fravær av bilder.

Men ang. skjulte feil, så mistenker jeg at det faktum at det fantes en sprekk, innebærer at dere burde gjort en dypere undersøkelse. Altså sannsynligvis går selgeren da fri, derimot så kanskje bes. mannen har et ansvar om han ikke oppfordret til dypere undersøkelse.

Det høres veldig merkelig ut at en slik feil (om det nå er noe alvorlig) skulle "bare komme" sånn her.
Bes.mannen hadde ingenting å si om noen fordypning i sprekken, han syntes vel det så "grønt" ut

Rebeckaf skrev:
Er det ikke bare pussen som har løsnet fra veggen og henger litt innover da? Og selve veggen er intakt. Vanlig på pussede kjellervegger med tiden. Bare å slå ned og pusse om i slike tilfeller.
Høres ikke usannsynlig ut, skal slå bort litt og se hvordan det ser ut, skulle det være tilfellet så trenger jeg vel ikke pusse om siden veggene skal fores med aluminiumprofiler, så gips osv. så det synes jo ikke da!

Håper på pussproblemet da:)

Du hører ganske lett om det høres "bomt", da er det bare pussen. Høres det solid er det veggen som gir etter. Er det betonghullstein som den er bygd av?

Begynn med bilder så skal du nok få noen forslag....kanskje går det an å bare gjøre en lokal forsterkning....
Er det støpt eller tre bjelkelag?

M Mikolino skrev:
Kjøpte hus for nøyaktig ett år siden, et ganske stort rom i kjelleren ble et lager til det nå har blitt tømt og skal bli kino :)

Men, før kjøpet ble det gjort en befaring (bekostet av meg), og man gikk jo selv rundt og tok en visuell inspeksjon.

Det var en sprekk i en av ytterveggene i kjelleren, alle involverte mente det var en helt vanlig "tørrsprekk/lett setningssprekk", men nå når vi har tømt rommet ser den litt verre ut enn for ett år siden!

Det står ingenting om sprekk eller annet i bef. protokollen.

Nå har sprekken blitt bredere, samt noen svake sprekker til har dukket opp, men det som får meg mest til å tenke er at nær bunnsulen ser det ut som hele veggen har forskjøvet seg innover noen cm og deretter buler innover, se min profesjonelle illustrasjon nedenfor :) (forenklet illustrasjon)

Så, hva bør mitt neste steg være? Å få noen med konstruksjonsekspertise hit vil jeg uansett gjøre, men dersom det er "fare på ferde", hva gjelder da? det står ingenting i protokollen osv.. kan skjulte feil påberopes?
[bilde]
Med tanke på hatet mot naboenes plener. hvordan gikk det med kjelleren?

I min verden finnes det skjønnhet i ville plener, men bare hat og vond vilje mot de som bare skriver i forum og vil ha råd og så forsvinner uten å fortelle hvordan det gikk :rofl:;)

• Liker
byggolle
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Med tanke på hatet mot naboenes plener. hvordan gikk det med kjelleren?

I min verden finnes det skjønnhet i ville plener men bare hat og uvilje mot de som bare skriver i forum og vil ha råd og så forsvinner uten å fortelle hvordan det gikk :rofl:;)
Glemte å rapportere hvordan det gikk. Tok tid, men etter flere omganger juridiske eksperter hit og dit så fikk jeg rett for 2 år siden. Hele kjelleren ble bygget om på løpende regning betalt av motpartens forsikringsselskap. Ble skikkelig bra. Det fantes tydeligvis flere lignende tilfeller å støtte seg til som hjalp til i avgjørelsen av tvisten.

• Liker
Fru Maxe og 3 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.