Right. Here goes, hope someone understands!

Jeg har lest mange innlegg her på byggahus og instruksjonene til Platon Gulv på Isolas hjemmeside, men jeg får likevel ikke til det 100% hvordan jeg skal gjøre med min kjeller - kommende hjemmekino rom.

Vi har en kjellerstue i kjelleren. Plate på mark, betongvegger, Isodrän isolasjon og ny drenering på utsiden. Rommet er et betongskall akkurat nå.

Vi vil ha parkett og derfor kommer vi til å bruke platon blå med deres isolasjonsplater slik at gulvet ikke blir for kaldt. På ytterveggen har jeg tenkt å bruke stålstender + osb + gips (med avstand fra gulv/tak for osb & gips slik at de ikke har kontakt med betong).

Så langt har jeg kommet. Nå kommer forvirringen (og behov av Deres dyktige hjelp :)):

Jeg forstår at ventilasjon er veldig viktig for å få en så luktfri som mulig kjeller. Hvis jeg bruker stålstendere med en skinne på gulvet og i taket føles det som luften er da innestengt bak veggen. Jeg hadde trodd at den beste løsningen hadde vært om luften kunne ventileres fra gulv/bak stålveggen og ut via luft spalte i tak og ventilert sokkel.
Om dette er en god løsning, hvordan skal man oppnå det? Legge platon hele veggen ut til yttervegg og sette skinnen oppå platon eller ventilere skinnen på et eller annet vis??

En gal tanke var å feste stålstendere direkte på veggen (PL400 f.eks) og da er veggen helt åpen og ventilert ved tak/gulv.

Føles som dette burde være en ganske vanlig bruk for platon, men jeg finner ingen riktig svar på hvordan man skal gjøre - er takknemlig for all hjelp/kommentarer!

Håper dere forstår min engelskmann norsk :P
 
Hei!
Ingen som kan hjelpe? Har nå ringt til Isola ang. Platon, og de sa at man skal fikse veggen først og så legge platon/gulv. Hvis det ikke fantes noe stort fuktproblem, så skal det ikke være noe problem å "stenge inn" luften bak stenderveggen (som det føles om man setter skinne/stendere.

Jeg gikk også forbi byggsenteret i Mölndal, der de sier at Platon ikke har noe med ventilering å gjøre, den jobber bare som fuktsperre.

Jeg blir ikke klok :S

Har lest det klistrende emnet om gips og kjellervegger flere ganger, og der finnes det mange som foreslår platon, så en som har nettopp revet opp platon... Jeg vil helst ikke pusse veggene da jeg vil gjemme kabler.

Så her tenker jeg å gjøre:
Isodrän på utsiden (allerede fikset)
Betong kjellervegg
Stålstendere
OSB (ingen byggplast, ingen isolering)
Gips
Blå platon på gulvet + oppbrett
Komfort plater
14mm parkettgulv
Ventilert ved sokkel

MEN, skal man også forsøke å ventilere bak stenderveggen, f.eks. med ventilasjonsgitter øverst og nederst på veggen??

Håper at noen har tid/kunnskap til å svare d^_^b
 
Eksakt dette spørsmålet har jeg også stilt nylig her i forumet, men plutselig fant jeg din gamle tråd. Beklager at jeg løfter en mer enn ett år gammel tråd igjen, men finnes det noen som har ventilerte spalter mellom innervegg og yttervegg i kjelleren? Og som markr skriver ovenfor, hvordan gjorde dere det?

markr - hvordan løste du det?
 
hei,

min kjeller har vært ferdig i omtrent 1 år nå. Jeg har gjort det slik (riktig eller feil vet jeg ikke, da det finnes så mange ulike meninger om hva som er riktig!):

1. platon matte, platons egen isolasjon og så parkettgulv
2. betongvegger med stålregler:
- mellom stålskinne og tak/gulv satte jeg plastdistanse for å ikke stenge inn luft under gulvet, og for å hjelpe til med å holde betongveggen luftet.
- OSB/gips på stålregler.
- INGEN isolasjon.
- avstand mellom OSB/gips nederst/øverst ved gulv og tak, igjen for å ikke stenge inn luft.
- gulvlist er også montert med en liten åpning til gulvet.
- taklist kommer jeg ikke til å montere, muligens en kant for å pynte gipsen øverst, men jeg har en ca. 5 mm åpning igjen.

Ingen lukt eller fukt ennå. Vi får se hvor lenge det holder! d^_^b
 
Stort takk markr! Føles herlig å få et svar på mine funderinger. Får jeg stille noen oppfølgingsspørsmål?

1. Platonmattan, er den ventilert, eller skippet du det?
2. La du matten først, hele veien ut til yttervegg, og deretter bygde innerveggen oppå, eller har du først bygd innervegg og deretter lagt platon med ventilerte lister?
3. Glippene mellom vegg og gulv/tak, har du satt noen form for nett eller støvfilter der? Finnes det ikke en risiko for at støv samler seg bak ellers? Tenkte fukt + støv = ev. mugg?

Igjen, takk for at du tar deg tid. Tankene bare surrer her :)
 
1. platonmatten er ikke ventilert (om jeg antar at man mener med vifte)
2. vegg først, deretter platonmatte (med platon oppsving rundt om)
3. nja. Ingen filter. Tror at støv vil samles uansett hvordan man gjør det, så jeg tror ikke det blir et problem...

Sjekk denne lenken:
http://www.isola.se/assets/Sweden/Data%20sheet/Platon%20Golv_ritning.pdf
Jeg har omtrent som på tegninger F40 (jeg har en glippe i stedet for ventilert gulvlist)

Håper det hjelper! men som sagt, om det er rett eller galt tør jeg ikke svare på ;-)
 
Igjen tusen takk! Ber om å få komme tilbake med flere spørsmål her i tråden om det dukker opp noen :)
 
markr skrev:
hei,

min kjeller har vært ferdig i litt over 1 år nå. Jeg har gjort det slik (riktig eller feil vet jeg dog ikke, da det finnes så mange forskjellige meninger om hva som er riktig!):

1. platon matte, platons egen isolering og så parkettgulv
2. betongvegger med stålregler:
- mellom stålskena og tak/gulv satte jeg plastdistans for å ikke stenge inn luft under gulvet, og for å hjelpe til med å holde betongveggen ventilert.
- OSB/gips på plåtregler.
- INGEN isolering.
- distans mellom OSB/gips nederst/øverst ved gulv og tak, igjen for å ikke stenge inn luft.
- gulvlist er også montert med en liten åpning til gulvet
- taklist kommer jeg ikke til å montere, muligens en kant for å pynte opp gips øverst, men jeg har en ca. 5 mm åpning.

Ingen lukt eller fukt ennå. Vi får se hvor lenge den holder! d^_^b
Løfter et gammelt innlegg, tenkte å sjekke hva du brukte for plastdistans mellom gulv/tak og stålskena?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.