Jeg har kjøpt en tomt hvor jeg skal sprenge ned en kjeller i to plan.
Da oppstår et par spørsmål.
Når man har berg rundt huset, hvorfor skal man da etterfylle mot kjellergrunnen? Jeg tenker at det burde være bedre fra et dreneringsperspektiv å ikke gjøre det og i stedet ha luft mellom berg og kjellervegg. Hva mener dere?
Hvilke materialer kunne man bruke i en kjellervegg om man gjorde det på den måten?
Finnes det noen som har gjort det slik, jeg klarer ikke å finne den typen løsninger, men synes det likevel burde være en logisk løsning når man har sprengt ned og har berg rundt.
Da oppstår et par spørsmål.
Når man har berg rundt huset, hvorfor skal man da etterfylle mot kjellergrunnen? Jeg tenker at det burde være bedre fra et dreneringsperspektiv å ikke gjøre det og i stedet ha luft mellom berg og kjellervegg. Hva mener dere?
Hvilke materialer kunne man bruke i en kjellervegg om man gjorde det på den måten?
Finnes det noen som har gjort det slik, jeg klarer ikke å finne den typen løsninger, men synes det likevel burde være en logisk løsning når man har sprengt ned og har berg rundt.
Tanken er å sprenge en sjakt inn der man kan kjøre bilen inn til kjelleren så noen pool blir det ikke... Avløp, drenering etc. løses via den sjaktenJ jojo123 skrev:
problemet ville dog fortsatt vært der selv om jeg hadde fylt igjen rundt veggene, så uansett må det problemet håndteres...
På større byggeprosjekter som sprenges inn i fjellskråningen, er det mellomrom til fjellet, det er kanskje 2 - 3 meter til fjellet og grov steinknusing pluss makadam som gulv, bergsyre renner da ned langs fjellet og dreneres bort. Det innebærer at ingen vann eller fuktighet kommer til grunnmuren, men det skal være ventilasjon der, det går bra med selvtrekk. I ditt tilfelle ville jeg hatt ca. 1 meter mellom fjell og grunn samt mulighet til å kunne gå inn og inspisere. Det som kan bli litt aber med, er at det må være et støpt tak som heller ut fra grunnmuren, med Sika-smurt fjell ved tilkoblingen til fjellet. Det går også an å la taket gå ut og opp mot fjellet så det blir som en renne alt overvann kan renne i til rør som går ned til dreneringen, litt som nedløpsrør innvendig, da fryser det ikke.
Interessant...J jojo123 skrev:På større bygg som sprenges inn i bergskråning så er det mellomrom til berget, det er kanskje 2 - 3 meter til berget og grov steinknusing pluss pukk som et gulv, bergsyre renner da ned langs berget og dreneres bort. Det innebærer at ingen væte eller fukt kommer til grunnmuren, men det skal være ventilasjon der, det går bra med selvtrekk.
I ditt tilfelle ville jeg ha ca 1 meter mellom berg og grunn samt mulighet til å kunne gå inn og inspisere, det som kan bli litt aber med er at det må være et støpt tak som heller ut fra grunnmuren, med sikasmurt berg ved tilslutningen til berget.
Det går også an å la taket gå ut og opp mot berget så det blir som en renne alt regnvann kan renne i til rør som går ned til dreneringen, litt som takrenner innvendig, da fryser det ikke
Gjelder "taket" på mellomrommet så hadde jeg nok tenkt å bygge det med fall, tror det burde være det enkleste å få til, iallfall på den siden hvor tomten skråner mot huset.
Hvor fuktig kan man forvente at mellomrommet mellom fjell og hus blir? Hvilke krav stiller en slik løsning på kjellerveggen?
Nå er det sånn at på de større bygningene, da snakker vi om store volumer, så er det kanskje 5 - 6 m i takhøyde og kanskje 30m rundt, og dagens situasjon med VP så ventileres det med gjenvinning og da finnes det ingenting, bare betongen. Har hatt mine tanker om dette, men ikke bygget noe, eller tenkt å sprenge inn et hus, det som har kommet frem er at den gamle metoden med tjære på utsiden er tilstrekkelig når man har snakket med folk, det med isolasjon skal heller ikke være nødvendig, det blir en varm sone i mellomrommet. Ventilasjon: avhenger helt av hvor mye vann som kommer inn gjennom berget, men tenk selv på hvordan det utføres når ny drenering gjøres på hus, en platon eller annet mot grunn, bare en matte og fylling av diverse materiale utfører det, da et par rør 110 mm med svanehals på et par steder er tilstrekkelig, det kan være lurt å dra fram noe rør for EL til en liten vifte om det skulle trenges. Finnes vifter som passer direkte i 110-rør, har du sjekket så det ikke finnes radon i fjellet, da må man fikse venten på litt annerledes måte, men det går fint å få til det.
Tanken går ikke an å stoppe. tenker på en sak, hvordan blir det om du ved sprengning knekker en kaldkildeåre, det kan komme mye vann ut av en slik og det må da bort, er det mulighet for det, i dagens situasjon skal hver eiendom håndtere sitt eget drensvann
Det ligger på en høyde så jeg har vanskelig for å tro at det går noe vann i fjellet der...J jojo123 skrev:
Ikke stella til problem i den utstrekning som kan fryktes, men det finnes alltid vann i fjell og sprenger man så kan det åpne seg eller bli sprekker som gir litt vann hele tiden, ikke mye men konstant, ikke bra mot kjellervegg eller .gulvO Exsicco skrev:
Går naturligvis å drenere bort, da skal det være mye pukk under platen og et stykke mellom vegg og fjell, om det finnes vann så må det kunne renne bort under platen, det går å få til det med
Vil ikke male mannen på veggen, men har sett slikt før og det er bedre å ligge i forkant enn bakkant i tankene
Mente planten bergsyre...J jojo123 skrev:Ikke lage problemer i den grad som kan fryktes, men det finnes alltid vann i fjell, og sprenger man kan det åpne seg eller bli sprekker som gir litt vann hele tiden, ikke mye, men konstant, ikke bra mot kjellervegg eller -gulv.
Det går naturligvis an å drenere bort, da skal det være mye knust masse under platen og en bit mellom vegg og fjell. Hvis det er vann, må det kunne renne bort under platen, det går an å få til det også.
Vil ikke male fanden på veggen, men har sett slikt før og det er bedre å ligge i forkant enn bak i tankene