Vet at det finnes en del tråder om Thermomur men finner likevel ikke svar på følgende.

Gjelder en tilbygging med kjeller på 75m2 til et hus med eksisterende kjeller. Overdelen blir prefab-trestamme.

Egnet konstruksjon av kjellervegger? Thermomur eller muring?

Thermomur
* Fordeler? Byggehastighet?
* Totalkostnad kontra andre løsninger? Dyrt?
* Føles rart å bo i et frigolittrom som må kles med for eksempel gips?
* Er byggfirmaer vant til å jobbe med thermomur?
* Levetid? Blir plasten sprø?
* Kan man pusse direkte på innsiden for å få "kjellerfølelse"?
* Brannfarlig?

P
P plan-g skrev:
Vet at det finnes en del tråder om Thermomur men finner likevel ikke svar på følgende.

Gjelder en tilbygging med kjeller på 75m2 til et hus med eksisterende kjeller. Overdelen blir prefab-trestamme.

Passende konstruksjon av kjellervegger? Thermomur eller muring?

Thermomur
* Fordeler? Byggetempo?
* Totalkostnad kontra andre løsninger? Kostbart?
* Føles rart å bo i et frigolitrom som må kles med f.eks. gips?
* Er byggefirmaer vant til å jobbe med thermomur?
* Levetid? Blir plasten sprø?
* Kan man pusse direkte på innsiden for å få "kjellerfølelse"?
* Brannfarlig?
Jeg ville pusset både inn- og utside med minst 15-20mm armert puss for å brannsikre frigoliten.
Ja de som bygger med thermo gjør det raskt, men vet ikke om det blir billigere da det ikke er så vanlig..
Men pusser du, ville jeg ikke vært bekymret for brann..

• Liker
plan-g
  • Laddar…
Fikk et tilbud fra bra betongfirma

* Bunnplate 73m2 (ekskl gulvvarmen)
* Thermomur-konstruksjon til kjelleren
* Støpt mellometasjeskille
* pluss en bunnplate 40m2 garasje

Knapt 700tkr

Har vanskelig for å vurdere om det er mulig å komme billigere unna med en annen konstruksjon?

P
Den eneste måten er å hente inn flere tilbud og ta tilbud med murede vegger, ellers går det ikke å sammenligne..

• Liker
plan-g
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Jeg ville pusset både inn- og utside med minst 15-20mm armert puss for å brannsikre frigoliten.
Ja, de som bygger men thermo gjør det raskt, men vet ikke om det blir billigere da det ikke er så vanlig.
Men pusser du så ville jeg ikke vært bekymret for brannen bakdel
Rejäl skrev:
Ja, de som bygger men thermo gjør det raskt, men vet ikke om det blir billigere da det ikke er så vanlig.
Men pusser du så ville jeg ikke vært bekymret for brann..
Thermomuren er nå oppe, og det er på tide å velge kledning av innvendige vegger.

Vakker mellom tykkpuss alternativt 22mm installasjonssjikt pluss osb pluss gips.

Fordel puss er brannsikring pluss at det bygger mindre?

Noen som har en oppfatning om arbeidsbyrde/totalkostnaden mellom metodene?

P
P plan-g skrev:
Thermomuren er nå oppe og det er på tide å velge bekledning av innvendige vegger.

Veier mellom tykkpuss alternativt 22mm installasjonssjikt pluss osb pluss gips.

Fordel puss er brannbeskyttelse pluss at det bygger mindre?

Noen som har noe oppfatning om arbeidsbyrde/totalkostnaden mellom metodene?
Puss alle dager i uka..

Rejäl skrev:
Puss alle dager i uken..
Ulempen blir vel at det blir vanskelig å skru opp ting? Kommer det i det hele tatt til å fungere?

At strømmen blir utenpåliggende gjør nok ingenting.

P
P plan-g skrev:
Ulempen blir vel at det blir vanskelig å skru opp saker? Vil det i det hele tatt fungere?

At strømmen blir utenpåliggende gjør nok ingenting.
Ja i tykkpuss går det å plugge og skru opp saker..

Rejäl skrev:
Ja i tjockputs går det å plugge og henge opp ting..
Også relativt tunge ting som klessnorer, veggskap mm?

P
P plan-g skrev:
Også relativt tunge ting som tørkesnorer, veggskap mm?
Ja

Hvilken pussmørtel bør man bruke innvendig på Thermomurvegger i kjeller med hensyn til eventuell fuktvandring osv?

P
P plan-g skrev:
Hvilken pussmørtel bør man bruke innvendig på Thermomurvegger i kjeller med hensyn til eventuell fuktvandring etc?
Jeg hadde pusset med B-mørtel alternativt C-mørtel.

Rejäl skrev:
Jeg ville ha pusset med B bruk alternativt C bruk..
Ok. Vil du utdype?

Byggmesteren anbefaler to lags tynnpuss som er fiberforsterket og som armeres med nett i første påføringen.

Men da kanskje man går glipp av hele poenget med brannsikring og får vanskeligheter med å skru opp ting?

P
P plan-g skrev:
Ok. Vil du utdype?

Byggeren anbefaler 2 lagers tynnpuss som er fiberforsterket og som armeres med nett i første påføringen.

Men da kanskje man går glipp av hele poenget med brannsikring og får vanskeligheter med å skru opp ting?
Ja han anbefaler dyrere produkter!
Jeg ville pusset med pussemørtel B + vanlig stålnett innvendig, holder det med 10-12mm puss ett påslag så sparer man tid..

Gitt alt skiten som ALLTID skal skrus opp enten man vil eller ikke så ville jeg valgt løsningen med OSB om den er ok med tanke på fukt. Alle dager i uken og selv om jeg synes pusset er penere i en kjeller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.