Vi bor i et hus som er tilbygget i 1974. Tilbygget har kjeller. Ifølge byggetegningene vi har funnet består gulvet i kjelleren av 20 cm betong og under det 20 cm grus.

Et av rommene er forberedt for bad, med avløp og vann trukket. Dog er dette sikkert gjort på 70-tallet da avløpsrørene er av den blekhvite modellen som går i stykker bare man ser på den.

Mitt spørsmål er om man kan legge gulvvarme og flislegge uten først å legge isopor under betongen?
Husets drenering fungerer fint.

tommib
Klart man kan. Regn med at strømregningen kommer til å bli svindyr dog.

Nå har vi fordelen med å ha bergvarme installert så det blir vannbåren gulvvarme istf.
Men det påvirker sikkert fortsatt strømregningen på en negativ måte.

Jeg lurer mer på om det blir kapillærfukt av det?
Og så lurer jeg på om man skal ha fuktbeskyttelse hvis man legger gulvvarme?

tommib
Ja, det kommer det gjøre, du bare har en litt mer effektiv fyring for kråkene.

Rent teoretisk burde det kunne bli mer kapillærfuktighet siden du varmer opp gulvet og dermed øker fordampningen.

Som jeg har forstått det, skal man ikke ha tettesjikt i kjeller om man har tilførende fuktighet, men jeg er litt usikker. Dreneringen burde ta hånd om det meste, men litt fukt blir det alltid.

Ja, jeg har også lest om det med tettesjikt i kjeller. Men hvordan er det hvis man har gulvvarme?
Må man ikke ha tettesjikt da, eller er jeg ute og sykler?

Det ser ut til å være litt ulike meninger angående akkurat dette. Jeg laget et baderom i en kjeller i fjor, og etter samråd med BKR bilte vi ut plata og gravde ut. La 20cm singel, 20 cm celleplast og støpte ny flate.
Tettesystem kan gjøres på ulike måter. I dette baderommet var en vegg yttervegg, og der ble tettesystemet påført med rulle (åpent tettesystem). Gulvet ble tettet med både gummi og duk, men det ble etterlatt en 20 cm bred stripe uten noe tettesystem (slik at fuktigheten kan vandre ut og inn).

Har hørt at noen bare tetter våtsone 1 og lar resten være. Hør hva leverandøren av tettesystem anbefaler, da har du lagt ansvaret over på dem =)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.