Tenkte rive mine vegger i soverommet inn til kneveggene. Tok for gitt at de ikke var bærende, men når jeg begynte å lese litt på forskjellige tråder ble jeg usikker.
Legger ut noen bilder! Ville vært takknemlig om dere kom med deres tanker og meninger
Er også bilde av hvordan takstolen ser ut. Spennvidden er 5.3 meter og dimensjon på takstolene er 50*180 og ca 40 grader takvinkel. Om det nå skulle være bærende synes jeg det er rart at det bare er knevegger i halve huset, det vil si soverommet.
Nei, selve veggkledningen (det du kaller kattvindvegg) er ikke bærende, hvordan skulle den kunne være det?
Derimot kan det jo finnes loddrette stendere bak den lave veggen til venstre på bildet samt eventuelt til venstre i garderoben/kattvinden, det synes ikke på dine bilder om det finnes, men det er vanlig.
Det ser ut til å være spont panel i veggene. De kan meget vel være bærende. At du bare har kott i enkelte rom kan skyldes at du har en kvist på huset. Lasten fra kvisten og dens tak kan da tas hånd om av hjerteveggene som går tvers over mønet.
Bildet var kanskje litt misvisende, men det er altså stående spontede planker på ca 45*145-170, deretter en Tretex-plate på dem. Min tanke var å rive begge, og den på bildet tenkte jeg å bygge opp en ny som jeg lager skyvedører i. Men jeg vet ikke helt hvordan man skal finne ut om den er bærende. For som dere ser på bildene, så treffer jo noen av plankene takstolen, resten er jo bare imellom. Men hadde man bygget en ikke-bærende vegg, så ville jo noen planker også havnet under takstolen. Og de brukte jo grove vegger til alt før ...
Jeg har ikke hørt om at en kattvindvegg skulle være bærende eller tilhøre bæringen av takkonstruksjonen. Det er takstolenes oppgave å ta hånd om lastene ovenfra og fordele dem ut til fasadeveggene.
Sannsynligvis har det fantes mange mellomvarianter slik Locke beskriver, så hva som er bærende er ikke på forhånd gitt. Og man bygger nok ikke en vegg i to-tomsvirke uten grunn.
På lignende måte bygde man, mellom bindingsverkskonstruksjonen og den moderne regelveggen, ofte vegger i tre-toms stående plank.
Nja, hvordan man bygde takkonstruksjoner før er vel ikke relevant for spørsmålet i tråden...?
Om man ser på bilde nr 2 ser man at kneveggen består av stående plank, hvordan skulle en slik kunne være bærende? En bærende vegg må jo bestå av søyler, bjelker og skråstag derimellom for at plankene i veggen skal kunne samarbeide på noen måte og ta opp eventuelle vertikale laster.
Nei jeg synes også det virker merkelig om de skulle være bærende for da gjør jo alle som sitter imellom ingen nytte? Og som sagt er halve huset åpent på overetasjen. Må nesten få inn noen som vet. Kjenner jo massevis med snekkere, men de vil jo sannsynligvis si forskjellige ting. Og man vil jo ikke prøve seg fram heller. Men om jeg skulle ta bort dem, hva er det som ville skje? Jeg tror jo at takstolen i seg selv holder oppe taket. For de er jo såpass bratte! Men jeg sitter jo som sagt og gjetter...
Om man nå har snekret stående stendere som knevegger er det nok en fordel å fjerne dem før du får snølaster på taket. Risikoen er ellers at den stående stenderen som nå sitter festet i takstolen blir belastet, og da kan det bli vanskeligere å få løs disse. Vanskelig å uttale seg om at alt er rolig med 3 bilder... Alltid enklere å forsøke å forstå de bærende delene når man ser dem i virkeligheten.
Jeg har ikke hørt om at en kattvindvegg skulle være bærende eller tilhøre bæringen av takkonstruksjonen. Det er takstolenes oppgave å håndtere lastene ovenfra og fordele dem ut til fasadeveggene.
Tvert imot, ville jeg si.
En takstolløsning som gir en kattvind må ha en "ramme" ytterst mot yttervegg som tar opp sidekreftene utover - slik at man IKKE fører dem videre til ytterveggene - når taklasten presser nedover. Hvis takstolene derimot er plassert på støttebjelke i midten ved møne, så tas den vertikale lasten opp der og ingen sidekrefter oppstår. Da trengs ikke kattvindsvarianten med støtteben.
Men man kan jo riktignok bygge en kattvind av andre årsaker uten at man har en takstolløsning som krever det.
Hvordan ser det ut under veggene?
Finnes det vegger rett under knevegger som kan ta ned lastene til grunnen?
Hvis veggene er bærende, må de stå på noe som kan ta opp lasten.
Jeg har ikke hørt om at en knevegg skulle være bærende eller tilhøre bæringen av takkonstruksjonen. Det er takstolenes oppgave å ta hånd om lasten ovenfra og fordele dem ut til fasadeveggene.
Det finnes mange knevegger som er bærende, på vår kåk var de f.eks. bærende. Er man usikker så sjekk med en konstruktør. Har man forhøyet veggliv som det er på mange gamle kåker, finnes det en risiko for at veggene vil utover og taket begynner å henge.
Så å si at en knevegg aldri skulle være bærende er feil, det finnes et antall tråder her som tar opp nettopp dette.
Finnes mange knevegger som er bærende, på vårt hus var de f.eks. bærende. Er man usikker, så sjekk med en konstruktør. Har man forhöjtväggliv som det er på mange gamle hus, finnes det en risiko for at veggene vil utover og taket begynner å henge.
Så å si at en knevegg aldri ville være bærende er feil, det finnes et antall tråder her som tar opp akkurat dette.
JA det kan finnes bærende deler i en knevegg som dekkes av kneveggen/platene, jeg skrev at selve kneveggen ikke inngår i den bærende konstruksjonen. I stedet for å hakke på meg, grav heller i hvordan takstolen i denne tråden er konstruert, det finnes mange typer av takstolløsninger der ute, men om kneveggen mangler på en del av takstolene så føles det logisk at de i dette tilfelle ikke er bærende.
Finnes ingen vegger under bare en på andre ledden akkurat der soverommet slutter omtrent. Ja, jeg må nesten sjekke med en konsulent. Kjenner dessverre ingen! Jeg tok som sagt for gitt at de virkelig ikke var bærende når jeg var rundt og sjekket på loftet og kneveggen. Men ble som sagt usikker når jeg så lignende vegger her på forumet som folk trodde var bærende. Forstår at det er vanskelig for dere å se på bildene om de er bærende eller ikke. Men er det noe spesielt man kan se etter? Og jeg har ingen forhøyet veggliv, veggen stopper rett ved gulvbjelkelaget i andre etasje.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.