Heisann.
Bygger garasje for øyeblikket der jeg skal ha en loftetasje. Det er rammetakstoler, så jeg får knevegger. Kneveggene vil bli kalde.
Jeg vil ikke ha luftspalte under undertaket på kneveggen, for jeg vil kunne inspisere undertaket (notorisk redd for mugg). Luftspalten vil altså starte ved den vertikale veggen som vil bli innerveggen på loftet.
Luft utenfra vil tas fra takfoten som vil kles inn med gesims.

Se bilde nedenfor
A: takfotbord
B: gesims (tett)
C: luftspalte, til-luft for lufting av undertak
D: vindsperre
E: isolasjon
F: luftspalte undertak
G: ev. plate??

Diagram av takfot med markeringer for: A: takfotsbrett, B: tett sims, C: luftspalte for ventilasjon, D: vindduk, E: isolasjon, F: luftspalte, G: plate.

Nå til mitt spørsmål. Vindsperren vil gå opp til gesimsen, og takfoten vil bli kledt inn unntatt luftåpningen "C" ytterst. Herfra kan luft finne veien opp til luftspalten F.

Mitt spørsmål er om jeg skal sette en plate "G" som går fra vindsperrens avslutning og når opp til noen cm under undertaket, slik at jeg skaper enda en "luftspalte".

Jeg vet ikke helt hvordan det vanligvis gjøres på rammetakstoler.

Mine egne tanker om det hele:

Det kan ikke komme inn snø på kneveggen med platen G. Spørsmålet er dog hvor mye snø som kommer inn gjennom spalten C. Knapt noe vil jeg tro.

Å sette på platen G gjør at "gesims"-boksen blir umulig å inspisere uten å skru ned gesimsen. Har jeg ingen plate kan jeg gjøre eventuelt vedlikehold/inspeksjon fra kneveggen.

Uten platen G så blir det kanskje "for blåsende" på kneveggen. Dog må fortsatt all luft komme inn via spalte C, så det føles som et svakt argument.

Hva sier dere? Skal jeg montere en plate G eller droppe det?

MVH Henke

Ingen som har noen mening om spørsmålet?

med risiko for å få gjengbank for buffing... er det ingen som har gjort noe lignende?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.