Hei !
Hva er best å bruke hvis man skal skru opp en dørkarm i betong?
70-talls LB-hus, sokkelvilla, dette er i første etasje.
I dag er det karmer fra da huset ble bygget, da disse er spikret.

Milkshaken
En ting som pleier å fungere bra, det er vanlige Bruna plastpluggar, Dvs, etter at du har kilt opp karmen og fikset den, så må du forbore, så i med pluggen, så Karmskruene.... Så bare å justere på vanlig måte..

ok skal teste det !vurderte det men tenkte om det fantes noen spesialvariant til dette ellers

Milkshaken
Jeg vet de som strammer med hullbånd og holder på, men synes det er overkurs, vanlige plastplugg,,, Husker ikke om det er de brune eller de blå som passer akkurat karmskruen, men vil huske at det er de brune...

Jeg har brukt Fischer plugg, husker ikke betegnelsen men det fremgår jo når man ser på forpakningen, det har fungert veldig bra.

Jeg foreslår som vanlig Essves indu-prog-hylser, i dette tilfellet kombinert med induprog betongskruen. Man slipper både kiler og plugg.

Milkshaken
Har du noen lenke til disse Mathias S ?

Milkshaken
Jasså du mener dem,,,, ja de er bra, men lettere å mislykkes med å skru dem inn, det blir lett ødelagte gjenger i karmtreet...

Og du må uansett bore i betongen samt fjerne karmen.... så inn med pluggen for deretter å montere det igjen....

Nei du, nå ble det dobbeltfeil! :wow:

1. Karmhylsene monteres VELDIG enkelt og helt uten gjengetull i et 14mm hull med skrumaskinen og passende unbrakonøkkel. Å gjøre det for hånd er slitsomt, tidkrevende og som du sier, fare for å splitte treverket.

2. Hvis du ser blant tilbehørene, ser du at det finnes en betongskrue med hode for induproghylsene. Monter hylsene, sett på karmen, spenn opp med hylsene og juster i lodd/vater, bor, skru inn skruen uten å fjerne karmen. Ingen plugger trengs.

Smidig som bare det. Andre produsenter har lignende systemer tror jeg.

Forbehold: Hylsene finnes i ulike lengder. Kjøp riktig lengde så slipper du å kappe for hånd for å få tid plastplupparna på innsiden av karmen...

Milkshaken
Ahhh, så det er samme type skruer somi et Giha-gulv da.... bare borre og skru..... Ok... ja da blir jeg imponert..... disse hylsene du linker til har jeg alltid dratt i med maskin før, (Det skal jo gå raskt) og halvparten av dem ødelegger treet, (så gjengene blir veldig mange på liten flate ja)....
Men hva faen, har du sånne betongskrue til med rett hode til, så er det så klart et hett alternativ..

Ok, jeg vet ikke hva jeg skal tipse om når det gjelder å dra i hylsene. Trykk hardt og kjør sakte i begynnelsen tror jeg, har aldri tenkt så mye over hvordan jeg gjør det siden det alltid har fungert smidig.

Milkshaken
Tja, du har jo en liten avstand med "Dödgång", så gjenger.... Det er der det blir feil for meg

Kjører du med hylse eller insex?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.