Hei!
Holder på med å kappe "topper" på steiner, typ senke 10-15 cm under markoverflaten, og det går utmerket med vinkelsliper og diamantblad, samt kiler. Har tatt god tid for å unngå overoppheting av skiven, men til slutt kjørte jeg for hardt, og skiven virker å ha blitt litt oval, siden den nå "spretter" noe, hvilket forverrer sagkapasiteten, så den skiven kasseres.

Så mitt spørsmål er om man kan kjøle med vann under sagingen, eller om det forverrer skjæreevnen? Visst kunne jeg teste, men føler meg usikker på om det typ kan medføre andre "risikoer" som at skiven hugger etc.

Med vennlig hilsen
gardvik

Foruten at det spruter og man blir våt, kan jeg bare se positivt på å strile vann der man kapper. Bladet vil nok ha det mye bedre av det.

Da vi la om taket gjorde vi slik for lenge siden:

En vinkelsliper som kutter gjennom treverk, omgitt av takstein og sagflis. Det anbefales å bruke en jordfeilbryter under arbeidet.
Vinkelsliper med vannslange for kjøling av bladet, plassert på en trestokk ute. Bruk av jordfeilbryter anbefales.

Vg bruk jordfeilbryter....

M
Kjører du med vanlig elektrisk vinkelsliper så bør det bli en forbedring rent sagteknisk med vanntilførsel. MEN vinkelsliperen i seg er med største sannsynlighet følsom for vann.

S
forsøkte med bildet å vise at det finnes store klingor som kjøles med vann.
funker en hageslange for ditt brukar eller gjøre en mathiass løsning?

og så klart jordfeilbryter.

Sist redigert av en moderator:
Alle "ekte" maskiner for å skjære i stein og betong har vannkjøling for skiven, så jeg kan garantere at det ikke forringer skjæreevnen. Men som sagt, vær forsiktig med elektriske verktøy som ikke er laget for å få vann på seg!

Takk for raske svar, da tester jeg med vannkjøling og ser til å koble over jordfeilbryter samt også holde vinkelsliperen fra vannspruten:)

jeg skulle ta vannslangen og la det renne sakte over steinen.

Jeg har også kjørt med vann. Det var veldig bra for kuttingen, og enda bedre når det gjaldt støvet.

Men ikke fullt så bra for maskinen. Jeg skammer meg faktisk (pleier jo å mase om elsikkerhet), da jeg hadde kuttet en stund begynte det å kile i hånden. Hanskene var gjennomvåte. Tydeligvis fikk jeg en krypstrøm i meg (dog beskyttet av jordfeilbryter). Jeg burde selvsagt ha avbrutt, men jeg byttet bare til tørre hansker. Så etter 3-4 ytterligere kutt (kuttet et antall 30mm granittplater) så avbrøt jeg for kvelden da det begynte å kile igjen.

Da brukte jeg en slip med 130mm skive, maskinen var kjøpt på Rusta for typ 200kr. Da jeg hadde én eneste kapping igjen (160cm lang) røk maskinen, etter typ 50m total kapping.

Jeg tenkte at nå får det bli en litt mer merkevaremaskin, endte opp med en Ryobi for 1200kr. Den røk etter en halv kapping. Etter dissekering viste det seg at kullholderne var for trange så kullene satt fast veldig hardt, dermed ble det glapp. Skrapmerke!

Dro og handlet en ny maskin denne gangen igjen veldig billig, Lidl hadde kampanje akkurat da, kanonbra maskin for 299 kr, om jeg husker riktig. Mye bedre også å bruke enn Ryobi. Men nå har jeg sluttet å kjøre med vann.

• Liker
KnockOnWood
  • Laddar…
Diamantskivene er jo så billige, særlig i de mindre størrelsene at jeg ikke ville risikere livet med vanning. Jeg har brukt skiver tørt i flere dager til granittkutting før de slites ut. Vær nøye med å ikke trykke for hardt så skiven blir varm, får kast eller kiler seg fast, for det liker ikke skivene. Støvet er selvfølgelig ingen fornøyelse. For din egen helse trenger du P3-maske, gjerne helmaske. Busker og bygninger blir grå hvis man kapper mye. En blåsig dag når vinden ligger riktig er bra :).

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.