I all innvendig renovering av grovinngangen så har jeg begynt å tenke på montering av den nye ytterdøren.
Siden gulvet i grovinngangen i dag ligger 10 cm lavere (gammelt oljetanksrom) så har vi til hensikt til våren å bryte bort eksisterende plate, isolere og støpe nytt. I forbindelse med dette vil vi nok også bryte bort platen i det tilstøtende rommet for å gjøre samme prosedyre der, men også for en viss stammebytte.
Men tilbake til spørsmålet. Døråpningen i ytterveggen er i dag 100x200 cm, men døren er en 100x210 cm dør hvor 10 cm går under den innvendige platen.
Den nye døren vi har kjøpt måler 100x200 cm, så hvis vi hadde gjort en direkte bytte, hadde det ikke vært noen komplikasjoner. Men nå kommer problematikken, vi ønsker å heve det innvendige gulvet med 10 cm.
Det gjør at døråpningen da blir 100x190 cm og så mangler det 10 cm. Min tanke er om det er mulig å kappe nåværende 14x25 cm (BxH) siporex-bjelke i høyden. En noe nedsenket terskel kan jeg leve med, men noen 10 cm er jeg ikke interessert i.
Hvor mye tør man kappe i høyden? Kan man forsterke bjelken på noe vis? For eksempel sage 2 spor, et innvendig og et utvendig, og føre inn flatjern som forsterkning?
Et annet alternativ er å bytte ut bjelken med en leca og da vinne 5 cm, men det krever at alt over døren må mures om, og det er jeg ikke så lysten på.
Tilleggsinfo er at det er isolert papptak og takstolen som er over døren måler 5x18 cm.
Jeg synes du skal unngå å gnage på lettbetongbjelken. Ingen vet hvordan den er beregnet og hva den inneholder. Det er bedre å ta utgangspunkt i de belastningene som er aktuelle. Hva jeg kan lese ut av bildet er det bare to takbjelker/takstoler. Hvis du kan vise et snitt på den aktuelle delen av huset bør man kunne beregne de to punktlastene som belaster bjelken i dag, og med hjelp av de opplysningene se hvilke som er de beste alternativene.
Det er trolig stor risiko for at bjelken har armering i underkanten, og at holdfastheten reduseres mye hvis du kutter den armeringen. Derimot så kanskje det går an å bytte ut bjelken mot en slankere.
Det er jo bare en takbjelke som ligger på den frie delen av lettbetongbjelken i dag. Denne takbjelken representerer en punktlast på ca 5,2 kN. Om man for sikkerhets skyld antar at den ligger midt på åpningen (= størst påvirkning) så kan du erstatte lettbetongbjelken enten med en trestender, 45x120 C 24, eller en stålbjelke i form av et VKR-rør 70x40 med 4 mm godstykkelse. Det finnes flere alternativer, men det dreier seg ikke om noen store stykker.
Det burde jo da rent krasst bare være å sette en støtte under takbjelken og deretter jacke ut nåværende siporex og føre inn det nye, da fortrinnsvis stålrøret og deretter bare mure det fast?
Når det har fått stå et par dager, skal man da om jeg ikke tenker helt feil kunne sage i bjelken til den høyden jeg vil ha uten bekymringer? På den måten slipper jeg dessuten å mure om det ovenfor?
Støtte under de berørte takbjelkene.
Fres/bore løs nåværende bjelke samt de 2-3 blokkene som ligger oppå.
Mure på ca 10cm biter på opplagene.
Legge inn en 45x145 i midten tett inntil takbjelkene.
Kappe den gamle bjelken så man får 2x 50x250 biter.
Deretter kappe disse på høyden til 150mm, på den måten burde armeringen i underkant bli intakt (?) og mure dem utenpå regelen.