Hei på dere alle kloke!
Jeg tenkte å kappe ned panelet på kjøkkenet en halvmeter. Det går nesten opp til taket nå, og jeg vil ha mer plass for tapet. Vi har nettopp kjøpt huset og er helt nybegynnere på slikt, jeg har litt forskjellige ideer og vet ikke hva som er best.
Jeg trodde at panelet skulle ligge utenpå veggen og at dette skulle bli et relativt enkelt prosjekt, men når jeg tok bort listen, så jeg at trepanelet liksom møter den tapetserte gipsplaten.
1. Så, når jeg har kuttet ned panelet dit jeg vil, burde jeg skjøte i med gipsplater der panelet tidligere har sittet og sparkle sammen den nye gipsplaten der den møter den gamle?
2. Eller burde jeg ta ned nåværende gipsplater også for å slippe skjøten, sette inn hele, nye. Det kanskje er bedre med samme gipsplate fra panelet og hele veien opp til taket?
Er jeg dum om jeg ikke vil ta ned overskapene? Det føles overveldende. Både gipsplate og panelet fortsetter inn bak overskapene, hvis jeg sager av gipsplaten og panelet langs med overskapene, vil jeg risikere bæreevnen da? Kan det føre til at overskapene raser ned?
3. Eller... burde jeg la alt sitte igjen, og typ spikre opp en tynn plate over alt i stedet? Og la den gå fra taket og ned dit jeg vil at panelet skal begynne? Tapetsere direkte på den og så sette en list ved overgangen?
Jeg legger inn bilde av hvordan det ser ut akkurat nå, med en rød strek der jeg vil kappe panelet.
Panelet kapper du lettest med et multiverktøy, deretter lapper du i med gips og sparkler. Lim en pappremse over skjøten for å armere.
Hvis du kan ta ned skapet, letter det arbeidet, men det er ikke nødvendig.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.