Det finnes 2 varianter.
Teip der du skal kappe platen og sag midt i teipen eller sag fra undersiden.
Eller gjør begge. Dette pleier å redusere flisete kanter.
Jo mer fintannet og skarp sag du har, desto finere snitt.
Dessuten bra om sagen har høy periferihastighet. (stor diameter og/eller høyt turtall)
Teip der du skal kappe platen og sag midt i teipen eller sag fra undersiden.
Eller gjør begge. Dette pleier å redusere flisete kanter.
Jo mer fintannet og skarp sag du har, desto finere snitt.
Dessuten bra om sagen har høy periferihastighet. (stor diameter og/eller høyt turtall)
Tenk også på at du skal sage akkurat så dypt som planken er tykk. Altså slik at du akkurat kommer igjennom med klinga. Ellers fliser det. Lykke til!
Selv har jeg tatt fram den fine fogsvansen og saget ovenfra med rolige tag nedover alle de gangene jeg har saget i laminat. Funker kjempebra men ikke morsomt at man ikke får kjøpe fine maskinen.
Jeg kjøpte en fin-tannet klinge til sirkelsagen og sagde fra undersiden. Ble kjempefint. Har en L-formet benkeplate på kjøkkenet, så skulle få de to delene av L-en til å passe sammen. Bruk en rett planke/linjal som anlegg. Gjør sagingen i ett sveip uten å stoppe maskinen for å se hvordan strekningen du akkurat sagde ble.
Mvh
Mvh
går tilbake til min gamle tråd. Om jeg har forstått det rett.. om jeg bruker sirkelsag bør jeg sage fra undersiden og akkurat så tykk som platen er?! Om jeg bruker dykksag, kjører man fra oversiden da eller er det undersiden som gjelder der også?
//
M
//
M
Med senkesag skal du legge skinnen på den delen som du har tenkt å bruke.
Logisk sett så burde det også med senkesag bli bedre hvis du sager nedenfra, men jeg har saget ovenfra flere ganger og fått fullt godkjente resultater.
EDIT:
Bruk de tipsene du har fått tidligere:
- Skarpt blad
- Presis dybde
- Skinnen på riktig side
Logisk sett så burde det også med senkesag bli bedre hvis du sager nedenfra, men jeg har saget ovenfra flere ganger og fått fullt godkjente resultater.
EDIT:
Bruk de tipsene du har fått tidligere:
- Skarpt blad
- Presis dybde
- Skinnen på riktig side
Sist redigert: