1.648 lest ·
4 svar
2k lest
4 svar
Kapp- og gjærsag eller håndsage 90 grader ?
Jeg har en gjerdesag med laser - samt en ny fintannet ryggsag(?) - for finere snitt med presisjon. Jeg har aldri brukt ryggsagen, og brukt gjerdesagen svært lite. Det jeg la merke til med gjerdesagen er at laseren ikke stemmer, så man må prøve å lokalisere hvor mye til venstre/høyre for laseren som snittet legges - dette kan man teste seg fram til ved å sage på testbiter.
Jeg skal sage til lister for å lage ramme til et maleri, derfor trenger snittene å være nøyaktige for at rammen skal bli helt kvadratisk. Jeg føler at gjerdesagen kommer til å gjøre meg gal. Men spørsmålet er hvor gode 90-graders-snitt jeg kan få med ryggsagen + en gjæringsboks? ...jeg kommer til å prøve - men hva er dine erfaringer?
Jeg skal sage til lister for å lage ramme til et maleri, derfor trenger snittene å være nøyaktige for at rammen skal bli helt kvadratisk. Jeg føler at gjerdesagen kommer til å gjøre meg gal. Men spørsmålet er hvor gode 90-graders-snitt jeg kan få med ryggsagen + en gjæringsboks? ...jeg kommer til å prøve - men hva er dine erfaringer?
Karrock
Renovator
· Västra Götaland
· 1 076 innlegg
Karrock
Renovator
- Västra Götaland
- 1.076 innlegg
Laseren er bare en indikasjon på billigere sager. Lag en tynn strek, senk saga uten å starte den og sjekk at siden av tanna når akkurat dit du vil på streken. Hvis du drar streker langs hele snittet kan du la bladet stege/tanne langs for å se om vinkelen stemmer før du sager. Billigere gjærsager beveger seg og flekser når man bruker dem voldsomt, sørg for at den er noenlunde smurt/løper lett, og sag sakte uten å ta i og bøye saga. Går du gjennom disse stegene burde det gå å få godt rett med en billig gjærsag. Du vil jo både ha riktig vinkel og hele snittet i ett plan. Det siste burde bli klart lettere med gjærsag enn med ryggsag.
Men hvorfor ikke prøve begge sagene på en skrotbit og sjekke hvilken du føler deg tryggest med?
Edit: eller kjøp en ny dyr, flest verktøy vinner, som kjent
Men hvorfor ikke prøve begge sagene på en skrotbit og sjekke hvilken du føler deg tryggest med?
Edit: eller kjøp en ny dyr, flest verktøy vinner, som kjent
Jeg har en ganske billig gjærsag der presisjonen er ganske dårlig for å få til finere snekkering. Pleier å bruke en bra hurtigvinkel og gjøre noen testsnitt i en bit kapp der jeg finjusterer inn sagen før jeg kutter den ekte biten. Tar man en ganske bred kapp, så er det lettere å se om det skjevner av i noen retning. På min sag er det +-1 grad på gradskiven det handler om, noe som blir veldig merkbart hvis man for eksempel skal gjære lister.
Kalibrer sagen med for eksempel en god rychwinkel/rafter square. Noen ganger kan det være lurt å kontrollere bladvinkelen hver gang sagens vinkel endres.
Denne er bra og er mer lettarbeidet enn en tradisjonell vinkelhake.
https://www.empirelevel.eu/en-eu/squares/rafter-squares/true-blue-174;-rafter-squares/
Et godt blad/klinge med mange tenner gir rene kutt.
De fleste gjærsager flekser noe. Forsøk å identifisere i hvilke posisjoner sagen din flekser mest, og unngå dem.
For viktige kutt kan det være lurt å prøve sage vinklene på skrapbiter for å verifisere den sammensatte vinkelen.
Denne er bra og er mer lettarbeidet enn en tradisjonell vinkelhake.
https://www.empirelevel.eu/en-eu/squares/rafter-squares/true-blue-174;-rafter-squares/
Et godt blad/klinge med mange tenner gir rene kutt.
De fleste gjærsager flekser noe. Forsøk å identifisere i hvilke posisjoner sagen din flekser mest, og unngå dem.
For viktige kutt kan det være lurt å prøve sage vinklene på skrapbiter for å verifisere den sammensatte vinkelen.
Sag til en bit først og deretter bruker du den som mal, legg den altså oppå, når du sager til de øvrige tre. Du sager altså de øvrige tre bitene én om gangen med samme mal til alle. Er du bare nøye med at malen stemmer helt "i den andre enden" og legger klinga tett inntil malen blir bitene mer enn tilstrekkelig "identiske".Dracula skrev:
Klikk her for å svare