Hei, jeg holder på å utvide hytta mi og tenker å lage en åpning i ytterveggen. Det er to vinduer som skal bort, og tanken er at åpningen skal være like høy og bred som vinduene samt naturligvis gå ned til gulvnivå. Vinduene er totalt 2,6 m brede, og det finnes ingen regel mellom dem, de sitter karm mot karm så å si. Det er lett å åpne dem.
Jeg har ikke åpnet opp og sjekket hvor grov bjelken over vinduene er (antar at det finnes en), men mitt antakelse er at den burde avlaste vinduene. Eller tar jeg feil?
Min tese er at vinduene ikke er bærende, men jeg vil gjerne ta del bygghus-forumets eminente kunnskap og erfaring før jeg tar fram saga.
Huset er fra 1965 og ligger i Västerbottens kystland. Det har pulpettak og målene er ca 7x11 m. Se bilder nedenfor, det gjelder de to vinduene nærmest i bildet.

Brun hytte med grønt listverk og store vinduer foran, omkranset av høye trær. Hytta har veranda med trestoler og et stort uteområde.

Plantegning av en hytte med to soverom, kjøkken, rom med peis, og to boder. Vinduene ved altanen skal gjøres om til åpningsdører mot hage.

Takk for tips!

Hyttesituasjon

Sist redigert:
Det ligger trolig en avlastningsbjelke eller for eksempel doble bjelker over vinduene som avlaster slik at takstolenes tyngde ikke blir for høy over vinduene og klemmer dem fast.

Finnes det, så kan du trolig gjøre den tiltak du vil uansett. Finnes det ikke, vil taket på innsiden vise at det svikter over vinduene.

• Liker
stugläge
  • Laddar…
Takk Johnny!

Ligger det en takstol rett over midten? Da ville i teorien om man bygget feil en viss last tas der (når snølastene er høye). Men i 1965 hadde man nok kontroll på slikt. Jeg hadde ikke nølt med å erstatte med en dobbel altandør (men gjerne dratt dit noen ganger når snøen legger seg på taket og dobbeltsjekket om man skulle trenge å støtte innvendig vintertid).

• Liker
stugläge
  • Laddar…
Takk testrunden, en peis vintertid i åpningen blir det absolutt.
Åpningen skal faktisk munne ut i et annet rom, bildet ovenfor er noen år gammelt. Nå ser det slik ut:

Nybygget tilbygg med store vinduer, plassert på forstøtning med skog i bakgrunnen. Renoveringen tilpasser seg det eksisterende huset.

Så jeg må ta hensyn til den nye takflaten også, men den er ikke så veldig stor:

Metalltak med snø- og skogslandskap i bakgrunnen.

Høres bra ut! Sett en støtte der under vinteren (antar at det er kaldt der da) og sjekk noen ganger om den virker å være lastet ved å lette på den litt (så du vet til neste vinter).

Flott beliggenhet!

• Liker
stugläge
  • Laddar…
Eller så åpner du opp og forsterker/erstatter med kraftigere doningar så slipper du stempler og bekymring. :thumbup:

• Liker
stugläge
  • Laddar…
Vinduskarmene i midten kan være bærende hvis det er bygget 1965. I vårt hus bygget 1966 er alle vinduskarmer bærende reglar. Men det er ganske enkelt å finne ut av, fjern fôringene så kan du se om karmreglene fortsetter opp i taket og ned til gulvet.

• Liker
stugläge
  • Laddar…
Ja, det skal jeg sjekke. En ting jeg har lært som glad amatør lett besatt av bygninger er å aldri ta noe for gitt, spesielt hvis huset i tillegg har noen år på nakken.
Plan for the best, prepare for the worst som Churchill sa selv om det var i en mer alvorlig sammenheng!

• Liker
Zandroria
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.