1.211 lest ·
4 svar
1k lest
4 svar
Kan vi fjerne rekkverket? Eller har det noen bærende funksjon?
Rekkverket har en stabiliserende funksjon som kan fjernes hvis støtte gjøres i vinkelen ned til gulvet. Men den andre delen med rekkverket, kan du ikke forandre, det er for å beskytte mot fallulykker som må finnes i alle åpne trapper. Og skal finnes i henhold til loven. Så det blir nok ikke noe med noe sånt åpent for dere med luftig.
Snakker vi om den samme delen? Rekkverket i den nedre delen av trappen er et antall stolper skrudd i siden på trappen og en diagonal håndledere. Ingen del er festet i trappen på mer enn ett sted. Jeg kan ikke se hvordan den kunne stabilisere trappen. At den kan stabilisere den som går i trappen er en annen sak.J jonaserik skrev:
Rekkverket og de 6 korte ribbene kan du fjerne uten å kompromittere trappens konstruksjon, kanskje virker de ikke spesielt stabiliserende, men ikke så mye at du trenger å være bekymret for trappens konstruksjon. Fjerner du den delen, er det større bekymring for den økte risikoen for fallulykker.
Det er en god idé å spare delene du demonterer i tilfelle resultatet ikke blir som du har tenkt deg, hvis et salg skulle bli aktuelt eller hvis familiesituasjonen skulle endre seg (det er ikke mulig å montere en trappegrind uten siderekkverket, og mange eldre har vanskelig for å gå i den typen trapp med bare ett rekkverk). Jeg har sett denne moderniseringsløsningen i utallige hvite, friske, luftige 60-tallshus, og like elsket som den er av kreative hjemmefiksere, er den hatet av familiene som flytter inn når hjemmefikseren drar videre til neste prosjekt.
Det er en god idé å spare delene du demonterer i tilfelle resultatet ikke blir som du har tenkt deg, hvis et salg skulle bli aktuelt eller hvis familiesituasjonen skulle endre seg (det er ikke mulig å montere en trappegrind uten siderekkverket, og mange eldre har vanskelig for å gå i den typen trapp med bare ett rekkverk). Jeg har sett denne moderniseringsløsningen i utallige hvite, friske, luftige 60-tallshus, og like elsket som den er av kreative hjemmefiksere, er den hatet av familiene som flytter inn når hjemmefikseren drar videre til neste prosjekt.
Klikk her for å svare