jeg har en friggeboda som må skrapes og males om - den har liggende bordplanker, og jeg vurderer å i stedet sette nye bordplanker stående uten å fjerne de gamle.

jeg tenkte bare å sette en liten liggende lekt (hvor stor?) for ventilasjon og deretter spikre opp nye bordplanker.

er dette en dårlig idé på grunn av noe jeg ikke tenker på?

Du kommer ikke til å spare noe tid, tvert imot. Er ikke treverket dårlig så synes jeg du skal male om!

Legg ut et bilde av det du synes ser dårligst ut. Men spontant synes jeg også at den bør males om.

ser dere noe problem foruten at det kan ta litt mer tid at jeg trenger å kjøpe nye planker.
med problem mener jeg fukt mugg eller noe annet.

jeg var ute og kikket, og på noen bord har maling forsvunnet fra ca 1 kvadratcentimeter, og det er som et gult pulver ytterst på bordet - ingen hull, bare et overflatelag av gult pulver

lurer på hva det kan være.

er i tvil om jeg bare skal male om eller sette opp stående bord

Trolig en oksidert farge. Vask med malersoda og kraftigere børste. La det tørke og undersøk en gang til.

Vil du ha ny fasade er det ingen problem. Sørg for at du har en luftspalte på 15-20mm vertikalt. Kan luften sirkulere skjer ingenting. Vil du dessuten slipe mus, kan du spikre på hullbånd nedenfra. Ingen gnagere klarer dette.

Lykke til.

p.s. om du beslutter å male om, vær nøye med fargevalget! Man kan ikke blande farger hvordan som helst.

avhengig av om det er et flatt eller skråstilt panel kan det jo bli litt utfordring å få til flate lekter men bortsett fra det så ser jeg vel ingen problemer med det hele

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.