lurer på om det går an å pusse over min mexitegel peis, har en følelse av at det kommer til å løsne......har du erfaring med dette ta kontakt,

freddy

Det kan nok gå med B-bruk. Ellers må du sette opp pussnett. Da går det garantert.

hva er b bruk?

B-bruk er en puss som har kornstørrelse maks 3mm. Brukes oftest når man skal pusse minst 5mm tykt. Skal du pusse tynnere så funker det med c-bruk.

Se på http://www.finja.se

Der finnes det tips og beskrivelse av de forskjellige brukene.

A-C pleier å angi sementinnholdet i mørtelen, ikke ballastens grovhet har jeg fått lære meg.

Årsaken til at jeg skrev at b-bruk har maks kornstørrelse 3mm er at det blir "virvler" i pussen hvis man pusser 2mm. Bra å vite hvis man skal pusse tynt.

Gutte, angir A-C sementinnholdet eller ballastens grovhet eller noen blanding av begge faktorene?

poiu skrev:
Gutte, angir A-C sementinnholdet eller ballastens grovhet eller en blanding av begge faktorene?
A-C angir hvor sterkt mørtelen er. A sterkest, C svakest. C-mørtel inneholder mer kalk enn f.eks. B-mørtel. Det finnes C-mørtel med ballast 0-1 og 0-3. 0-1 er finmørtel og brukes ved slam og finpussing. Alt dette er veldig godt beskrevet hos Finja.

Jeg grovpusser akkurat nå med mur- og pussmørtel C (ballast 0-3), det gir en ganske grov overflate.

Når det gjelder mexisteinen så vet jeg ikke. Bare at pussen skal være svakere enn muren. (mexisteinen, er den murt med mørtel?)

Gutte, angir A-C sementinnholdet eller ballastens grovhet eller en blanding av begge faktorene?
Boussard kom deg i forkjøpet ;)

Som sagt, sjekk Finjas hjemmeside eller ring dem hvis det er tvil angående puss på mexitegel. De har super god kundeservice.

Men jeg vil tro at hvis du vil ha en glatt fin overflate, så bruk C-mørtel med 0,1 ballast.

hei på dere ..har savnet innleggene deres. Kjøpte nettopp 100 kg b-bruk! har jeg tabbet meg da? :-/

Nei det er ikke sikkert. Kommer jo litt an på hvilken overflate du vil ha og hvor "hard" du vil ha overflaten. Men ring til Finja og spør.

Ikke glem å fukte mursteinene før du går i gang og pusser, pussen fester ikke ellers... Bruk vannslangen og sørg for at mursteinene er godt våte, ellers risikerer du at store biter løsner når man banker på pussen...

lykke til
hilsen
Anna

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.