Har et gammelt hus der 4 av 6 rom i kjelleren har gulv av betong, men 2 av dem har ikke det, det ligger bare murstein direkte på bakken. Kjelleren har ikke ståhøyde og vil derfor først og fremst brukes som bod samt muligens et lite grovt verksted der man i så fall får sitte ned og jobbe. Da det er vanskelig å rengjøre et mursteingulv ville jeg gjerne ha betong der også.

Kan jeg legge på et tynt lag, ca 10 mm over steinene eller hva er minste tykkelse jeg kan legge på?

Tenkte før jeg støper å støvsuge mellom alle steinene slik at mørtelen også går noen cm ned mellom dem og låser dem litt ytterligere. Er det en god ide?

Eller fungerer det kanskje ikke i det hele tatt å støpe på mursteinen?

Først må du konstatere at teglet er festet i gulvet og ikke ligger løst! Hvis de ligger løst, vil du aldri få et holdbart betonggulv med så tynn plate. Isteden er det bedre å fjerne teglet og støpe en plate med armeringsjern.

Dette er ikke mitt spesialområde men burde ikke avrettingsmasse være riktig produkt for hva du er ute etter? Dvs det vi ofte kaller flytsparkel. Sjekk produsentenes produktsider og les om det funker på teglstein. Det burde det føler jeg spontant.

Ingen problem så lenge underlaget sitter fast, men som sagt, du skal bruke flytsparkel, ikke betong.
Gjerne sammen med et tynt armeringsnett.
Og viktig at det er støvsugd og primet før sparkling.

Følgeoppfølgingsspørsmål: hvis man har avrettingsmassen (flytsparkel), er den tilstrekkelig hard for å gå på eller kan man beskytte overflaten med noe?

T Thomas_Blekinge skrev:
Følgespørsmål: om man har avrettingsmassen (flytsparkel), er den tilstrekkelig hard til å gå på eller kan man beskytte overflaten med noe?
Mener du om man kan bruke flytsparkelen som ferdig overflate? I så fall ja.

Tja, det avhenger jo av hvilken type det er. "Vanlig flyt" er ikke laget for å ha som sliteflate, det finnes f.eks. Industri som tåler slitasjen men det koster mer.

Steinene er løse i den forstand at de ikke er "limt" til noe under dem. De ligger på gammel sjøbunnsand der de vel har ligget i typ 100 år. Alle steiner bortsett fra et par stykker ligger jo stødig på sanden.

Et av de allerede lagde gulvene har en mye glattere og "tettere" overflate enn de andre to. Jeg mistenker at man der har brukt noe flytegolvsmateriale.

Hadde gjerne lagt på litt av det også på de andre sementgulvene for å få samme fine overflate på dem hvis budsjettet tillater det, men teglgulvene har høyere prioritet.

Og hvis nå 10 mm på "løst" tegl er for tynn plate, hvor tykk må den i så fall være?

• Liker
mattias_sthlm
  • Laddar…
Hvor store områder handler det om?

Største rommet er ca: 4,5 X 4,5 m.

Hvorfor ikke fjerne tegelstenen og støpe og armere hele gulvet?

• Liker
thomas33 og 1 annen
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Nja, det beror jo på hvilken sort det er. "vanlig flyt" er ikke laget for å ha som sliteflate, det finnes f.eks. Industri som tåler slitasjen men det koster mer.
Visst er det så, men i dette tilfellet dreier det seg om et lager uten større slitasje, så jeg er helt overbevist om at det funker, i prinsippet uansett sparkeltype, under forutsetning av at underlaget er stabilt!

C cwallentin skrev:
Steinene er løse i den forstand at de ikke er "limt" i noe under dem. De ligger på gammel sjøbunnsand der de vel har ligget i ca. 100 år. Alle steiner foruten et par stykker ligger jo stødig på sanden.

Et av de allerede lagde gulvene har en mye glattere og "tettere" overflate enn de andre to. Jeg mistenker at man der har brukt noe flytegolv materiale.

Hadde gjerne lagt på litt av det også på de andre sementgulvene for å få samme fine overflate på dem hvis budsjettet tillater det, men teglgulvene har høyere prioritet.

Og om nå 10mm på "løst" tegl er for tynn plate, hvor tykk trenger den i så fall være?
Jeg hadde ikke vært redd for å flytsparkle på 10mm fiberarmert sparkel på ditt gulv.
Det som kan skje hvis det ikke er helt stumt er at du kan få tynne sprekker, men det hadde ikke gjort meg noe.
Jeg liker megaplan, https://www.hornbach.se/shop/MEGA-LINE-Megaplan-golvspackel-20-kg/7766239/artikel-detaljer.html
Slik ser tørket overflate ut, vi hadde det så i noen uker uten problemer før vi la på vårt gulv.
Et rom med et jevnt, tørt flytsparklet gulv, omringet av hvite vegger og et stikkontakt ved siden.

Akkurat nå har jeg ca 5 mm "sprekker" rundt hver eneste murstein så en liten sprekk er jo bedre enn slik det er ;)

Hvis man skal fjerne steinen, støpe og armere så trengs en helt annen logistikk rundt det hele.

Og hvis man først begynner med større tiltak så havner man i spørsmål som.
Hvis jeg nå fjerner mursteinen, skal jeg ikke grave ut litt med i så fall slik at jeg får ståhøyde.
Og gjør jeg det i 3 av 6 rom må jeg vel gjøre det i resten.
Og hvis jeg da har tatt den kostnaden og har ståhøyde så burde kanskje kjelleren brukes til noe mer enn bare lagring.
Da burde jeg kanskje drenere om og .....
Så er man straks oppe i en masse nuller ;)

• Liker
  • Haha
gaia og 1 annen
  • Laddar…
C cwallentin skrev:
Akkurat nå har jeg ca 5 mm "sprekker" rundt hver eneste murstein så en liten sprekk er jo bedre enn slik det er ;)

Hvis man skal fjerne steinen, støpe og armeres så trengs det en helt annen logistikk rundt det hele.

Og hvis man først begynner med større tiltak så havner man i spørsmål som. Hvis jeg nå fjerner teglet, skal jeg ikke grave litt ut da sånn at jeg får ståhøyde. Og gjør jeg det i 3 av 6 rom så må jeg vel gjøre det i de andre også. Og hvis jeg da har tatt den kostnaden og har ståhøyde så burde kjelleren kanskje brukes til noe mer enn bare lagring. Da burde jeg kanskje dreneres om og .... Så er man straks oppe i en masse nuller ;)
Men mye mer anvendelig areal

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.