Jeg holder på å bygge et bad i kjelleren. Jeg skal pigge opp og bytte alt avløp i rommet, så fikk jeg tanken at man kanskje skulle ta og pigge opp et hull og felle ned badekaret i gulvet. Går det an å pigge bort hele platen og grave et hull uten at man risikerer bæreevnen til huset?

Jeg hadde tenkt å felle ned badekaret rett ved en yttervegg.

Sist redigert:
Skal du grave ned hele karet havner avløpet ganske dypt...

Bør gå helt fint om du sikrer ytterveggen like langt ned som du graver ned badekaret ditt, samt tar hånd om avløpet på en smart måte. Det finnes jo pumper som kan pumpe opp det til "riktig nivå" hvis du skulle komme under avløpsnivået ditt.

Har noen bekjente som har et lite basseng nedgravd i kjelleren deres, så det fungerer garantert helt fint med et badekar også, bare sørg for at ytterveggen får den ekstra støtten den trenger.

Det finnes en prosjektblogg (kommer ikke på lenken) der de beskriver hvordan de gjør for å grave ut kjelleren og sikre opp ytter-/innervæggene i kjelleren. Men i prinsippet graver de ut ca. 1 meter brede seksjoner inn under ytterveggen og fikser deretter slik at de kan støpe en ny vegg under den eksisterende, og så gjør det rundt hele veggen, bare det at de tar ikke alt i rekkefølge men hopper rundt mellom forskjellige vegger for å unngå å sette huset.

Sist redigert:
Tusen takk, det hjalp meg å gå videre i mine planer.

Dette skulle jeg gjerne høre litt mer om. Jeg vil grave i kjelleren men av andre grunner. Et framtidig biorom ville ha godt av å ha et par kubikkmeter store rom helt under gulvnivå.

Å grave ut gulvet 30-50 centimeter ser jeg ingen problemer med, det har jeg allerede gjort i halve huset. Nå handler det muligens om å grave mye dypere enn det og så støpe en fortsettelse på det nye gulvet ned i et forsunket rom.

Jeg tror man risikerer å få problemer med dreneringen. Dette hullet blir det laveste punktet og ligger langt under husets drenering. Rimeligvis er det en god sjanse for at vann samler seg her, og det er ikke bra i det hele tatt.

• Liker
byggjutta
  • Laddar…
har samme tanker.
skal bygge ned et spa ca 70 cm og senke resten av garasjegulvet 30 cm så man får litt plass i rommet....
må imidlertid grave ned hele avløpet gjennom hele huset 30 cm til for garasjen er tilbygg uten brønn eller avløp..
vurderer å støpe en liten firkant på ca 3x3 dm med en dybde på 1 dm og sette en dreneringspumpe der.
er imidlertid litt i tvil om jeg skal ha gummi under spabadet eller ikke. det kan jo være bra å ha litt lufting gjennom platen. vet imidlertid ikke heller hvor overvannsnivået ligger så får se om det går veien...

Angående hjemmekino: finn ut hvordan de har gjort med Filmstaden i Karlstad, hele den kjelleren ligger et godt stykke under grunnvannsnivået, i en slags balje som er fastlenket til berggrunnen på et vis. Selvsagt beveger den seg litt, så i rommet mellom det gamle huset og det nye huset, rømningsveiene der man forlater kinoen, er det selvfølgelig store sprekker i veggene, men det fungerer.

Har ingen anelse om hvordan de løste dreneringen, med pumper antar jeg?

Litt kuriosa bare apropos MathiasS innlegg.

Bygger man nytt er det selvfølgelig ingen problemer med å løse dette. Det er jo bare å grave ned dreneringen litt dypere fra starten. Nå antar jeg at situasjonen for alle i tråden er litt annerledes, uansett om det er badekar eller basskasser som skal graves ned. Huset står der. Dreneringen ligger på en gitt nivå.

Det man selvfølgelig kan gjøre, er å legge en ny drenering i den delen av kjelleren der man uansett skal grave, koble denne til en pumpebrønn og pumpe bort evt vann.

Spørsmålet er dog, trengs det?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.