Martin_B
Har et spørsmål som jeg ikke helt kan finne gode svar på.

Hvis man har trelast og massivt tregulv ute i en kaldgarasje med fri luftgjennomstrømning via takfoten, kan man bære det inn og begynne å bruke det direkte i huset, uten at det krymper? Med tanke på at det er kaldt ute nå og luften er forholdsvis tørr?
Eller må man la det ligge inne et visst antall dager/uker for å forsikre seg om at det ikke krymper etter montering?

Fuktmål gulvet. Det pleier å finnes fuktmålere å låne på byggevarehandelen. Ellers er et tips å la gulvet akklimatisere seg i det miljøet det skal ligge, under press selvsagt. Ligger det i pakker, skal det bli liggende i emballasjen til du skal bruke det. Jeg gjetter på en uke hvis det er et tørket gulv.

• Liker
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
perfre skrev:
Fuktmål gulvet. Bruker vanligvis ha fuktmåler å låne på byggebutikken. Ellers er et tips å la gulvet akklimatisere seg i det miljøet det skal ligge, under press selvsagt. Ligger det i pakker skal det ligge igjen i emballasjen til du skal bruke det. Jeg gjetter på en uke hvis det er et tørket gulv.
Gulvet er fra huset tidligere, så det er et "tørket" gulv på den måten. Har ligget og blitt brukt som gulv i huset i sånn rundt 30 år. Jeg tok det forsiktig bort og bar det ut i garasjen for å få plass.

Tanken min nå er at det er kaldt ute og dermed ganske tørt, sammenlignet med sommertid, så kanskje det ikke trenger å ligge inne så lenge før man kan skru det opp?

Må gulvet ligge under press når jeg tar det inn mener du? Så det ikke vrir seg?

Kanskje kan legge det flatt på bjelkene i så fall og surre fast de med spennbånd, så de ikke kan reise seg. Men klart, da må man nok legge mellomrom imellom så de samtidig kan luftes og akklimatisere seg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.