I
Hei,

Begge vindskiene på vår vinterhage er råtne, noe som betyr at noen spiker som holder det bølgete plasttaket sitter dårlig. I dag sitter det en vanlig malt vindski på hver side:
expodul_uterum_obrutet-tak_solopartier-med-spr%C3%B6js_%C3%B6xnehaga1-1220x800.jpg

Dette er ikke vår vinterhage, men vi har en lignende. I dette tilfellet er det altså vindskien som går lengst opp ved taket, og i vårt tilfelle er det ingen plate som beskytter, men siste bølge på plasttaket ligger over vindskien som beskyttelse. Jeg har lagt merke til at plasttaket har knekt 1 cm eller så på et par steder når man har satt stigen mot kanten, men jeg tror at problemet først og fremst har oppstått på grunn av at spikerne som holder taket har sluppet inn vann.

Det finnes planer om å bygge om vinterhagen om ca. 5 år, så egentlig er det ikke så interessant å gjøre en større jobb av dette (d.v.s olje, grunne og male vindskier). Så nå vurderer vi om man kunne sette en vindski av impregnert planke her i stedet? Hvis man vil, burde det være mulig å male etter 1-2 år når planken har tørket opp. Men slik jeg forstår det, skal man generelt ikke bruke impregnert tre på boligen, så hvordan bør man tenke her?

Kan nevnes at den som er verst er også der det blåser og regner mest.

Selvfølgelig kan du bruke en impregnert planke utvendig på huset hvis du ønsker det.

Enig med ovenfor
Man skal dog vente ett år med å male om man vil forsikre at malingen blir sittende.

• Liker
EddieHansson
  • Laddar…
Det er nok å vente til trefibrene er tørre nok.

Eller vanlig virke, men du velger da 28 mm til vindskier og ikke det vanlig tynne panelvirke 21mm.
Er stor forskjell i stabilitet og holdbarhet.

Men hvis det skal gjøres om innen fem år så trengs ikke impregnert.

E
Det finnes jo planker som er grunnet og malt en gang. Den holder uten problem i fem år om du ikke orker å male en gang på stedet. Impregnert treverk er ikke laget for å males, uansett om det har gått ett eller to år.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.