10.860 lest ·
18 svar
11k lest
18 svar
Kan man bedømme via plantegning om veggen er bærende? (Leilighet)
Hei,
Jeg lurer på om det er mulig å vurdere om en vegg er bærende via den vedlagte tegningen i denne tråden? Jeg har kjøpt en leilighet (men har ikke fått tilgang ennå, det er tre måneder dit...) og ønsker å fjerne veggen mellom kjøkkenet og stuen for en mer åpen planløsning.
Jeg har banket på denne veggen, men lyden er lik for alle vegger i leiligheten, dvs. det er betong. Bygningen ble oppført 1962-1964.
Takknemlig for svar.
Vennlig hilsen,
Abraham E
Jeg lurer på om det er mulig å vurdere om en vegg er bærende via den vedlagte tegningen i denne tråden? Jeg har kjøpt en leilighet (men har ikke fått tilgang ennå, det er tre måneder dit...) og ønsker å fjerne veggen mellom kjøkkenet og stuen for en mer åpen planløsning.
Jeg har banket på denne veggen, men lyden er lik for alle vegger i leiligheten, dvs. det er betong. Bygningen ble oppført 1962-1964.
Takknemlig for svar.
Vennlig hilsen,
Abraham E
Mine kunnskaper ville nok hevde at det ofte er vanskelig å bedømme bare gjennom en planløsning. Jeg kan dog veldig godt ta feil.
Men uansett så var det uvanlig å bygge ikkebærende innervegger i betong, nå for tiden forekommer det ikke i det hele tatt. Er du sikker på at alle er betong? Selv om du skulle ha mulighet til å fjerne den, har du omtrentlig 10 tonn materiale som skal bort og fraktes ut av leiligheten. (Uten å vite de eksakte dimensjonene på veggen).
Men uansett så var det uvanlig å bygge ikkebærende innervegger i betong, nå for tiden forekommer det ikke i det hele tatt. Er du sikker på at alle er betong? Selv om du skulle ha mulighet til å fjerne den, har du omtrentlig 10 tonn materiale som skal bort og fraktes ut av leiligheten. (Uten å vite de eksakte dimensjonene på veggen).
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 966 innlegg
Det ser ikke ut som den burde være bærende. Men! Dette er noe du må sjekke med din borettslag siden det er de som eier leiligheten. De har også oversikt over om den er bærende eller ikke.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 innlegg
Jeg ville tro at det er ganske stor risiko for at den er bærende.
Som sagt, ta en prat med foreningen, det er kanskje allerede blitt undersøkt for noen leiligheter hva som er bærende. Ellers får du la en bygningsingeniør undersøke, det trenger ikke bli spesielt dyrt (å undersøke). Som bonus kan du trolig få vite hva slags materiale veggen er laget av, f.eks. lettbetong. Det påvirker i stor grad hvilken rivningsteknikk som kan brukes.
Hvis huset er fra 1962, så tror jeg at det fremdeles ble murt en del hus med teglstein. Men også betonghullstein. Er det en ikke-bærende vegg kan det være blåbetong. Er det blåbetong så kan den rives med enkle håndverktøy, man kan i prinsippet sage veggen med en vanlig håndsag, men den duger ikke å sage tre med etterpå...
Som sagt, ta en prat med foreningen, det er kanskje allerede blitt undersøkt for noen leiligheter hva som er bærende. Ellers får du la en bygningsingeniør undersøke, det trenger ikke bli spesielt dyrt (å undersøke). Som bonus kan du trolig få vite hva slags materiale veggen er laget av, f.eks. lettbetong. Det påvirker i stor grad hvilken rivningsteknikk som kan brukes.
Hvis huset er fra 1962, så tror jeg at det fremdeles ble murt en del hus med teglstein. Men også betonghullstein. Er det en ikke-bærende vegg kan det være blåbetong. Er det blåbetong så kan den rives med enkle håndverktøy, man kan i prinsippet sage veggen med en vanlig håndsag, men den duger ikke å sage tre med etterpå...
Det tyder på et fleretasjes hus og da er den bærende.
På 1950-60 tallet bygde man sjelden med større spennvidde enn 4m, deretter hadde man en bærende betongvegg på 25-30 cm.
Ikke-bærende innervegger er oftest bare 10-12 cm i tykkelse.
På 1950-60 tallet bygde man sjelden med større spennvidde enn 4m, deretter hadde man en bærende betongvegg på 25-30 cm.
Ikke-bærende innervegger er oftest bare 10-12 cm i tykkelse.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.194 innlegg
Jeg bor i et hus fra -62 og det er på mange steder i leiligheten 6 meter mellom to leilighetsavskillende vegger (f.eks. tvers to store soverom) uten at det er en bærende vegg imellom. Det er en leilighet på 112 kvm og det er kun 1 meter lang betongvegg som er bærende foruten de som avgrenser leiligheten.L Leif i Skåne skrev:
Men er det 6 m på den andre retningen også?BirgitS skrev:
Jeg bor i et hus fra 62 og det er på mange steder i leiligheten 6 meter mellom to leilighetsavskillende vegger (f.eks. tvers over to store soverom) uten at det er en bærende vegg imellom. Det er en leilighet på 112 kvm og det er kun 1 meter lang betongvegg som er bærende bortsett fra de som avgrenser leiligheten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.194 innlegg
Mener du fra ytterveggen til nærmeste bærende vegg?L Leif i Skåne skrev:
På grunn av planløsningen er det ikke helt lett å svare på det. Men om man måler langs innerveggen mellom soverommene og til man kommer til den der 1 m bærende veggen er det nok nærmere 9 m. Men da finnes det støtte fra den leilighetsskiljende vegg som går til siden knapt 5 m fra ytterveggen.
Fra den 1 m lange bærende veggen er det knapt 4 m i den ene retningen til man når veggen mot naboen men i den andre retningen er det ca 4,5 m til veggen mot trappehuset. Fra den og i den retningen som ikke er mot soverommene er det kanskje 3 m til nærmeste yttervegg.
Men det har i alle fall gjort at vi har åpen planløsning langs ca 10 m av den ene ytterveggen.
Om man sammenligner med TS leilighet ville det tilsvare at bare en bit bak høyskapene i kjøkkenet er bærende på den siden av leiligheten og ikke hele veggen.
Det går altså ikke an å vite hvor og hvordan det finnes bærende vegger eller veggbiter i TS leilighet.
Hei alle,
Jeg takker dere for tiden dere brukte på å svare i denne tråden. Det er kanskje best i så fall å høre med foreningen om veggen er bærende.
Jeg håper at den ikke er bærende. River jeg ned den, får jeg en åpen planløsning med et veldig stort område.
Jeg takker dere for tiden dere brukte på å svare i denne tråden. Det er kanskje best i så fall å høre med foreningen om veggen er bærende.
Jeg håper at den ikke er bærende. River jeg ned den, får jeg en åpen planløsning med et veldig stort område.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Uten en riktig tegning (dette er en meglertagning) blir det bare spekulasjoner. For å avgjøre spørsmålet kreves en armeringstegning (tilhører K-tegningene). Den vanligste byggemåten når det gjelder flerbolighus på 60-tallet var bærende plass-støpte mellomvegger og lette såkalte utfackningsvegger i fasaden. Det forekom dessuten mellomvegger som ikke var bærende da i form av stendervegger eller lettbetongvegger. Alle vegger i betong bør betraktes som bærende uavhengig av tykkelsen. Leilighetsskiljende vegger var litt tykkere, rundt 20 cm, ellers var de tynnere. Jeg har aldri sett en betongvegg i et flerbolighus fra 60-tallet som ikke var bærende. Jeg gjorde min første byggepraksis i 1965.
Din brf bør be om at du har en vurdering fra en person som er kompetent på området, for å sikre at det ikke gir problemer i fremtiden. Selv om foreningen ikke krever det, er det lurt av deg å gjøre det selv, konsekvensene hvis det blir feil kan bli store. Du kan sikkert få kloke råd fra folk som gjør papirvurderinger, men en vurdering på stedet er nok nødvendig for å være sikker.