Denne bjelken ligger i en karnapp som de har bygd. Og jeg vil utvide arealet på rommet. Da jeg rev, merket jeg at det gamle taket lå igjen i karnappen. Så jeg har begynt å rive det gamle taket. Men denne bjelken skremmer meg litt. Jeg skal sette en H-bjelke mot skorsteinen som skal holde oppe karnappen, men jeg vil fjerne alt det som vises på bildet.

Kan jeg kappe bjelken i midten og fjerne det som går til høyre for den?
Alt som ligger under bjelken henger løst.

• En trekonstruksjon med en horisontal bjelke i et delvis revet rom. Isolasjon og verktøy synlig, kabler henger løst.
BirgitS
Litt vanskelig å forstå hvordan konstruksjonen ser ut og hvilken av bjelkene du mener. Men man setter jo ikke inn bjelker for moro skyld, men fordi de trengs. Ved inngrep i bærende konstruksjon skal man sende inn en byggemelding til kommunen og i den redegjøre for hvordan taklaster etc. skal bæres opp i stedet, noe som kan kreve at man ansetter en byggkonstruktør.

Dette er en side om takstoler, som også tar opp hvordan man kan vekselbelaste en takstol når man lager en arker, der finnes også noen andre lenker som er relevante:
https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol

Okey takk. Det er et høyben men de har kuttet av støttebena til den. Den litt mørkere tykkere som går tvers over bildet.
BirgitS BirgitS skrev:
Litt vanskelig å forstå hvordan konstruksjonen ser ut og hvilken av bjelkene du mener. Men man setter jo ikke inn bjelker for moro skyld, men fordi de trengs. Ved inngrep i bærende konstruksjon skal man sende inn en byggemelding til kommunen og i den redegjøre for hvordan taklaster etc. skal bæres opp i stedet, noe som kan kreve at man ansetter en byggkonstruktør.

Dette er en side om takstoler, som også tar opp hvordan man kan veksle av en takstol når man lager en takluke, der finnes også noen andre lenker som er relevante:
[lenke]
Vi leker med tanken at jeg ikke skal søke om byggetillatelse. Hvordan gjør man da.
Jeg sender to bilder
Det er et høyben til det gamle taket, som fantes før av de jeg kjøpte huset. Å når jeg har begynt å rive merket jeg at støttebena til den henger løst.
I alle fall så skulle jeg ønsket å åpne den for å få den overflaten til rommet alternativt bygge en døråpning inn som en garderobe.
Bjelken kommer til å gå på en annen vegg som holder opp kappen å kommer tenker jeg forsterke.

Jeg sender med flere bilder her. Tusen takk for svar alt settes pris på

Det i det blå er støttebena
Der det er riktig på bilde to vil jeg ha en åpning.
Det på bilde 1 er der bjelken skal stå når jeg flytter ut veggen.

Spørsmålet er om jeg kan kappe den bjelken som går diagonalt tvers over bildet. Takk

• Bjelke og støttestrukturer i renoveringsprosjekt, med rør og ledninger synlige i taket. En åpen eske står på gulvet.
  • Renoveringsprosjekt med trekonstruksjon; en diagonal støttebjelke går på tvers av bildet. Områder avmerket med blått og rødt.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.