Holder på å renovere gangen og har tenkt å fjerne en spilevegg av treribber som sitter ved trappen. Jeg tror at den eneste funksjonen de har er å forhindre at man faller ned (typ en sen lørdagskveld eller en tidlig mandagsmorgen 8-)). Treribbene er skrudd fast i den ytre vangen (tror det heter så). Hele den ytre vangen er i et massivt stykke. Kan jeg skru av treribbene uten problem, problemet ville være at trappen raser eller at overetasjen faller sammen...

Jeg er helt novise på trapper må jeg legge til hvis det ikke fremgår ganske tydelig :-?

På bildet synes ikke ribbene så tydelig men de er på trappens ytterkant.

• To små barn leker ved siden av en åpen tretrapp med treribber i bakgrunnen.
Jeg tror ikke at det er noe problem, ribbene er nok først og fremst til for å hindre at små barn som de på bildet skal falle ned!

Jeg har sett flere trapper som har hatt lignende espalierer fjernet, uten at overetasjen har falt ned, men pass på små barn!

/Johan

Akkurat, espalieren har ingen bærende funksjon. ;)

Mmmm hvit trapp uten ribber er veldig pent, men ikke direkte noe for småbarn :)

Håper du tenker å sette noe annet der hvis du fjerner espalieret med tanke på barna på bildet!
[smiley=engel017.gif]

RoTe
Spilene er ikke bærende. Men har du en 70*70 stolpe fra gulv til tak i innerhjørnet av trappen som jeg har så er det en annen situasjon... ;)

Vær forsiktig med de små bare. Det gjør vondt å "gå" ned raskt ;) Jeg har dessverre prøvd en gang utendørs, Endte med legevakten på Nacka sykehus en julaften og de viste ikke Kalle. Hele julen ødelagt for en 7-åring.

Takk for alle svar. Jeg kommer naturligvis til å sette opp noe annet, jeg vurderer ganske tynne stålrør og de trenger jo ikke å gå helt ned som det gamle espalieret. De 2-3 siste ribbene føles ganske unødvendige. Jeg har nå skrudd ned alle ribbene og huset og trappen står fortsatt veldig stabilt, det viste seg at ribbene ikke var skrudd i overkant men satt kun med en tretapp, og da jeg så det ble jeg roligere. Jeg kommer tilbake med bilder når det er ferdig. Planen er at trappen skal være svart, espalier og neseprofiler på trinnene i aluminium/stål, døren hvit, veggene sandfarget. Står nå og helsparkler, inne på 2. time :-X

Det høres stilig ut.

Husk å ikke ha for glissent mellom stålrørene dine, jeg tror det finnes en minsteavstand slik at ikke barn skal sette seg fast med hodet.

Min 2½-åring elsker å prøve å stikke hodet inn mellom spjelene i vårt trappehus, heldigvis har han for stort hode til å klare det.
smile_badteeth2.gif

Avstanden mellom pinnene bør ikke være mer enn 10 cm. ;)

Min kone vokste opp i et hus med stilrene trinn som "kom ut" direkte fra veggen, ingen rekkverk, ingen puter under, og ingen sklisikring. Følgelig har vi rekkverk, barnegrinder oppe og nede, teip og fotskydd tror jeg det heter.

Ser at fotskyddene mangler på din trapp, det er en trebit som stikker ned under trinnet (oftest kryssfiner i et frest spor) slik at om man ved et uhell kjører foten mellom trinnene, så treffer man tærne i stedet for at benet fortsetter mellom til skrittet tar i trinnet - du faller fast fordi benet sitter fast mellom trinnene så sier det knekk!

Det er ingenting man tenker på når det sitter der, men det gjør veldig vondt om man ikke har det, sjekk under trinnet, det finnes sikkert et frest spor for en 3 mm plate.

Henrik

tallmilan skrev:
Ser at fotskjoldene mangler på din trapp, det er en trebiten som stikker ned under trappetrinnet (oftest kryssfiner i en frest rille) slik at hvis man kjører foten mellom trappetrinnene så treffer man tærne i stedet for at benet fortsetter mellom til grenen tar i trappetrinnet - du ramler fast fordi benet sitter fast mellom trinnene så sier det knekk!

Det er ikke noe man tenker på når det sitter der, men det gjør veldig vondt hvis man ikke har det, sjekk under trappetrinnet, det finnes sikkert et frest spor for en 3mm plate.
:o Fotskjold? ::) Mener du opptrinn? :-/ Opptrinn har man ikke i en åpen trapp. Der setter man muligens en barnesikringslist under forkanten av trinnet. Denne listen er til for at avstanden mellom trinnene ikke skal overskride 10 cm.

::) Ditt scenario med grenen mot steget høres veldig langsøkt ut. :-/ Ingen ond mening. :-X

Vi kjøpte huset vårt samtidig som et par venner og takstmannen (vi hadde den samme) påpekte veldig nøye at de skulle tette igjen åpningene omtrent som beskrevet ovenfor. Våre venner har ingen barn. Vi har to småtasser og til oss sa han ikke et ord om dette 8-)

Vi har ingen spor utfreste og svigerforeldrene har likt hus og de har heller ikke. Jeg tror man klarer seg uten og dessuten har vi 1 regel i huset som overraskende nok følges av alle: Alltid holde i rekkverket og aldri løpe i trappen. Oj, det ble 2 regler men iallfall...

Det er ikke så langsøkt som du tror spørr noen som jobber med å gipse bein på sykehus. Naturligvis vanligere med barn enn voksne.

Henrik

Jeg er på jakt etter stålrør (børstede for eksempel) men jeg kan ikke finne noen som selger det.

Trenger tips.

Takk på forhånd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.